Electrolux Assistent renovering

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Electrolux Assistent renovering

Inlägg av DennisCA »

Köpte denna grej för 20 euro på den finska motsvarigheten till blocket. Alltid velat ha en assistent.

Bild

Den ska plockas isär och rengöras och piffas upp så gott det går.

Bild

Bild

Polerade upp några delar, tyvärr går det inte att få bort skaftet som degrullen sitter på så jag skulle slippa åt bättre i alla skrymslen.

Bild

Polerade också upp skålen.
Bild

Den startar utan problem men kondensatorn ska bytas, har köpt ny och väntar på den ska komma.
Bild

Kraftuttaget som är sönder men det används bara till mixern och den använder jag inte, ska fixa ett lock.
Bild


Jag noterar att den övre delen av maskinen är inte plast utan något gjutgods av något slag. Jag tänkte måla den med Maston 2K sprayfärg men dom har bara problem med den där färgen så jag fick byta in den mot 1K färg.

Bild

Bild

Kretskortet ser ut att va i bra skick
Bild

Gamla kondensatorn:
Bild

Målat den övre delen i RAL 9010 färg. Den är redo att börja användas nu. Saknas bara kondensator och ny drivrem, jag hade inte beställt en via nätet för jag tänkte åka till en lokal affär istället så jag skulle få remmen i handen. Men dom hade inte rätt material där... så tji fick jag, beställde från nätet igår istället. För jävligt då man försöker gynna lokalt men så går det åt skogen och så blir hela projektet försenat p.g.a. det.

Bild

Bara sådär löst ihopsatt, så man får en aning om hur det kommer se ut. Har blekt plastdelarna i väteperoxid för att få bort gulnade delar, men den gråa färgen är väldigt resistent mot gulning från början. Skrapan var väldigt gul och den har bleknat avsevärt med metoden.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av tecno »

Väl utfört arbete, den kommer du ha nytta av :tumupp:
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av Gimbal »

Snyggt och vilket fyndpris, de brukar vara fånigt dyra.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av Klas-Kenny »

Stiligt! :tumupp:

Fräste en gång ett lock till en sån där åt en forumist.
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 23#p764323

Har säkert kvar ritningar någonstans om du är intresserad. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en äldre maskin (slutet 70-talet) vilken funkar perfekt, men den kanske behöver lite kärlek. Har ett intryck av att mixern kräver extra uppmärksamhet; mitt jordnötssmör tar ut sin rätt på mekaniken.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag har en Kenwood Major från förr med tillbehör (men tänker en assistent är överlägsen på degknådande), och en matberedare med mixer tillbehör, och en separat mixer jag fick till present, jag tycker jag har för många mixers då dom kommer med som tillbehör till allting nuförtiden. Tycker det är onödigt. Skulle hellre bara haft en standalone.

Klas-Kenny jag kan gärna ta måtten, funderar på att svarva till något eget.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av DennisCA »

Förbannelse. Köpte en ny flatrem via ebay eftersom den officiella versionen var så dyr, men då jag får den så passar den inte. Ersättningsremmen är 300mm lång och det var vad jag köpte, men den version jag fick var inte alls flexibel som orginalet så den passar inte, går inte att stretcha över. Så nu blev det att punga ut för originaldelen ändå....

Bra exempel på By once, cry once.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av Glenn »

DennisCA skrev:Jag har en Kenwood Major från förr med tillbehör (men tänker en assistent är överlägsen på degknådande),
Det tror jag nog inte, speciellt som majoren är ett par snäpp större än denna.

Jag har meckat en hel del med kenwoods maskiner, men har faktiskt en gammal electrolux 70-talare också som jag tänkte ta en titt på nån dag..

Dock verkar reservdelsförsörjningen vara betydligt sämre på electroluxmaskinerna, på kenwood är det inga problem att köpa varenda del till maskiner som är över 40 år gamla, oftast finns det både nya och begagnade delar att köpa för ganska låga priser. Jag har handlat av ett engelskt bolag som bara sysslar med dessa maskiner och har typ ALLT.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag har inte varit så imponerad av majorens knådande, jag syftar inte på kapaciteten. Visst Majoren har en stor bytta på 6-7 liter tror jag, men kan inte nyttjas fullt ut, degen klättrar på degkroken om man gör en större mängd och det är ofta den inte känns bra knådad trots det pågått ett tag.

Och den fungerar inte bra heller med degar med hög hydration. Allt detta tycker jag Assistentens metod med en rullare verkar hantera bättre än den klassiska designen. Så det hoppas jag assistenten ska ge, bättre kvalité av knådning och klara av lösare degar.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av limpan4all »

Min Major klarar 2 liter degvätska (även om 1,5 liter är smidigare att jobba med), det kommer en Elektrolux assistenten aldrig i närheten av.
Dessutom är dess degbearbetningsmetod oduglig för högproteindegar som skall bearbetas kraftigt och länge.
Men även ELUX assistent är mycket bättre än att handjobba degar...
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av DennisCA »

Electroluxen klarar 1.5 liter vätska och större än så brukar jag inte göra, kan inte komma ihåg när jag gjorde så mycket de senaste 10 åren med majoren, för det brukar inte fungera så bra med så mycket i den. Degen klättrar... Får stanna hela tiden och ta bort den och även vända degen i skålen så allt knådas någorlunda.

Sen tror jag inte på det där du säger om bearbetningsmetoden heller, har forskat i detta på nätet i åratal och läst vad folk som bagar påstår och där jag kan läsa många som tycker precis tvärtom så det där är inget man kan säga ja/nej åt. Jag kommer få reda på hur det ligger till själv snart. Finns ju också dekrok åt assistenter så det kan vara värt att skaffa för jämförelsens skull, jag tycker degrullaren ser ut att simulera handknådning.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av Glenn »

Nu har jag mestadels använt chef (som är lillebror till major) men känner inte igen problemet där, jag bakar förvisso sällan själv men har bott med en konditor i ~15 år så det har bearbetats en del degar under årens lopp.

Hennes betyg är iaf att kenwooden fungerar bättre, både med degkrok och smet när man kör K-spade.

Har även testat en bosch, som var ännu sämre..
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av DennisCA »

Ja det är just det här som gör att jag har svårt att tro på att någon sitter inne med "rätt" svar. För jag har även läst om en som tyckte bäst om Bosch av samma urval. Det är säkert många personliga faktorer som spelar in som gör att det blir annorlunda för alla, samt vad man tycker om att baka och hur man gör det.

Majoren med K-spade funkar bra till kaksmet och sånt det håller jag med om.

Så fort jag får ihop electroluxen ska jag baka rågbröd för det har tagit slut.

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av tecno »

Oravais sidfläsk?
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av DennisCA »

Herrgårds skinka från Malax. Min absoluta favoritskinka. Den var försvunnen från affärerna i ca 10 år eftersom ägaren fick en stroke eller något, men hans dotter startade upp igen företaget för några år sen med nya lokaler.

Oravaisskinkan är väl nummer 2 eller om man inte begränsar sig till skinka så är deras rökta kalkon bättre.
Skriv svar