Brain wave monitor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Brain wave monitor

Inlägg av Hobbyisten »

Hej !

Tänkte bygga en "Brain-wave-monitor" som är en slags biofeedbackmaskin för att lära sig att slappna av. Jag varken mediterar eller har några planer på att börja med det, men när man tex lyssnar på klassisk musik och slappnar av i soffan borde hjärnan uppvisa de karakteristiska Alpha-vågorna för ett avslappnat tillstånd. Jag är öppen för förslag på kopplingsscheman, men har här hittat en krets från 1973 (!) :

http://www.n5dux.com/ham/files/pdf/Buil ... onitor.pdf

Jag har redan här 2 initiala frågor :
- Går chassit att göra i trä ?
- Kan en liknande krets byggas på veroboard, eller behöver man etsa kretskort själv ?

De som eventuellt vill följa med under resans gång uppmanas till tålamod då jag inte arbetar så fort :)
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Brain wave monitor

Inlägg av l2t »

Du får ändra länkningen till kretsen, kommer bara till Indexsidan.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Brain wave monitor

Inlägg av Hobbyisten »

Det gör jag med märkte jag :?
Vet inte hur man gör....annars står det det under bokstaven "B" : Build a brainwave feedback monitor
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Brain wave monitor

Inlägg av l2t »

Senast redigerad av l2t 24 juni 2018, 15:02:08, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Brain wave monitor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Länkningen funkar inte. Vi är oerhört bortskämda! :wink:

Du har en kul beskrivning i antingen Radio Electronics eller Popular Electronics från 70-talet.
https://www.americanradiohistory.com/Ar ... 975-01.pdf

Den är är kanske ännu roligare:
https://www.americanradiohistory.com/Ar ... 973-01.pdf

Det fanns också en EGG eller EEG - Electroencephalo Gratification Generator som byggde på endera av kretsarna ovan men där man skulle försöka släcka en signal genom att varva ner. Den kan du leta efter själv. Fanns i Radio Electronics eller Popular Electronics på 70-talet.


PS. Du får bläddra själv, jag är så torr i munnen. :)
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Brain wave monitor

Inlägg av Hobbyisten »

Tack HUGGBÄVERN, den andra av dina länkar länkar till samma artikel som "min", i min länk är man iaf bara 2 klick bort från artikeln. Den första länken är också intressant, och den kontruktionen verkade vid första ögonkastet enklare. Men nu måste jag få erfoderlig föda och vakna till riktigt först :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Brain wave monitor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du, klockan är ju nästan 11. Vi ansvariga medborgare var uppe halv sex, hissa flaggan, satte på frun, gjorde silla-frukost, 100 armhävningar och ... :badgrin:

Jag tror du kan skippa en del grejer i den mojängen. Man kan ju sätta dit lite lysdioder eller en V-meter istället för pipmojen. OPampar (741) har jag men annars kan ju vad som helst säkert funka.
Skriv svar