Dynamometer för BLDC hobbymotorer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Dynamometer för BLDC hobbymotorer

Inlägg av arvidb »

Jag har byggt ihop en VESC (motorstyrning för hobby-BLDC-motorer designad av Benjamin Vedder):
SAM_1564_VESC.jpg
Byggtråd här.

Jag vill kunna labba med firmwaren till VESC:en och behöver då en testbänk/dynamometer för att se resultaten. Jag har börjat skissa lite på en tänkbar design:
dyno1-snapshot-20180114.png
Tanken är alltså att man har två motorer (med tillhörande motorstyrningar) där den ena fungerar som last (den i "buren") och den andra är den som man vill testa.
Det rektangulära blocket som momentarmen vilar på är en lastcell. (Just detta är en Tedea Huntleigh Vishay 1042, 5 kg, men det finns även billigare, typ €4, på Ebay.) Tanken är då att fjädern monteras så att den ger en förspänning på 2,5 Nm för att få en nollpunkt mitt i lastcellens arbetsområde; en vanlig skrivbordslampsfjäder passar för detta, om den kortas ner. Basplattan som allt är monterat på är 300 mm x 200 mm; kullagren är vanliga 608-2Z (8x22x7 mm).

Kanske finns det fler här som är intresserade av att labba med RC-motorer? Du kanske är bra på mekanisk design och kan komma med designtips för enklare tillverkning? Du kanske har en fräs och kan tänka dig att bygga varsin mot att jag designar och står för materialkostnad? Eller du kanske bara har bra idéer? :) Det vore kul om vi kunde göra en gemensam "Elektronikforumdesign" som är så pass enkel att bygga så att fler kan bygga den med hjälp av sin egen hemmafräs.

Vad är det då den ska klara av?
  • Motorerna verkar ha ungefär följande egenskaper:
  • Varvtal upp till nästan 10000 min⁻¹ (detta gäller för outrunners; inrunners till RC-bilar vill man testköra upp till kanske 35000 varv/min, men detta får man nog lösa med en kuggnedväxling?)
  • Moment upp till ca 2,5 Nm (SK3 6374 @ KV=192 rpm/V @ 50 A)
Dynamometern måste alltså kunna mäta varvtal upp till 10000 min⁻¹, moment upp till 2,5 Nm, dessutom ström (upp till ca 50 A), spänning (60 V max?), temperatur(er), och kanske även vibration?

Saker som behöver lösas
  • Vad använder man för axelkopplingar till detta? Motorerna har typiskt 5, 6 eller 8 mm axel. Varvtalet är väl det stora problemet här... Tips?
  • Målet är som sagt att kunna fräsa ut detta i en rätt enkel maskin. 4 mm och 12 mm alu-skivor används. Men hur löser man distanserna mellan de två ändskivorna i "motorburen" (som nu är ritade som tre 100 mm långa cylindrar som är gängade M5 i ändarna)? Det kanske är enkelt för någon med svarv att tillverka en batch sådana iofs?
  • All elektronik måste monteras på något sätt: 2 st motorstyrningar, mätelektroniken till lastcellen (HX711?), temperatursensorer, och även ett överspänningsskydd/energidump (se nedan).
Överspänningsskydd/energidump

Ett överspänningsskydd behövs också eftersom VESC:en är tänkt att strömförsörjas från ett batteri och bromsar regenerativt. Det är ett rätt enkelt bygge; jag snickrade ihop ett av sånt som jag hade liggandes på hyllorna:
SAM_1564_pdump.jpg
Byggtråd här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dynamometer för BLDC hobbymotorer

Inlägg av arvidb »

Jag har beställt två stycken axelkopplingar som kanske kan fungera:

http://www.ebay.com/itm/112682938315 (5-5 mm, "double diaphragm")
http://www.ebay.com/itm/292399119599 (5-8 mm, "single diaphragm")
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Dynamometer för BLDC hobbymotorer

Inlägg av Noxin »

Har du övervägt accelerationsmätning av ett känt masströghetsmoment?
Googla "inertia dyno".
Närmast trivialt enkel mekanisk konstruktion.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Dynamometer för BLDC hobbymotorer

Inlägg av Hedis »

Om man bara kör med inertia är det kört att låsa ett visst varvtal och justera parametrar för att se vad som ger bäst effekt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dynamometer för BLDC hobbymotorer

Inlägg av arvidb »

Noxin: Ja. Men är det verkligen en trivial konstruktion - att bygga en "vikt" som ska tåla 10000 varv/min, samt en upphängning till denna? Ok, inget problem för en bra svarvare kanske.

Sen så skulle jag vilja kunna köra motor + styrning med belastning ett tag för att se vad som händer med temperaturerna. Och så vore det bra att kunna testa snabba förändringar i last, för att se om styrningens firmware hänger med. :)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Dynamometer för BLDC hobbymotorer

Inlägg av Hedis »

Kan du inte köra båda matningarna till VESC:arna på samma batteri? Då bör det ju inte finnas någon risk för överladdning?

Jag har själv kollat på en VESC till blivande lådbilsbygge för barnen, vad blev summan för en när du byggde själv? (bortsett all utrustning du skaffade ;))
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Dynamometer för BLDC hobbymotorer

Inlägg av Hedis »

Säter kan nog köra fram en rulle till. :D
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0#p1350844
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dynamometer för BLDC hobbymotorer

Inlägg av arvidb »

Haha, ja det vore ju roligt att dra upp en sån där i 10000 varv/min. :mrgreen:

Jag har tyvärr inte koll på exakt vad kostnaden blev. Jag köpte korten av en på vedder-forumet som hade några över, och komponenter från Mouser enligt BOM:en så det räckte till 3 VESC:ar (v4.12). Jag tror jag räknade ut att det blev ca 800:- per styck då.

Det jag vet är att det tog en j-a tid att löda ihop en! Footpadsen till alla 0603-komponenter är anpassade för reflow och inte handlödning, så det är väldigt pilligt. (Väldigt lite av padsen syns när komponenten är på rätt plats, så det är svårt att få ner lödspetsen och värma på rätt ställe.)

Jo jag tänkte köra båda på samma strömförsörjning. Använder man batteri så är det nog lugnt, men jag vill kunna använda labaggregat också. Motorerna har ju ett visst tröghetsmoment så vill man bromsa testmotorn efter att ha dragit upp den i flera tusen varv/min så vill det nog till att man har det där skyddet.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Dynamometer för BLDC hobbymotorer

Inlägg av Noxin »

arvidb skrev:Sen så skulle jag vilja kunna köra motor + styrning med belastning ett tag för att se vad som händer med temperaturerna. Och så vore det bra att kunna testa snabba förändringar i last, för att se om styrningens firmware hänger med. :)
Nä, då är det knappast en accelerationsbänk du ska ha.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Dynamometer för BLDC hobbymotorer

Inlägg av Hedis »

Hur har det gått med din dyno?
Jag fick hem min VESC I fredags och kopplade upp den mot en Turnigy Aerodrive SK3 - 6374-149KV I helgen och provsnurrade den lite på skrivbordet ifrån datorn. Jag tyckte PWM gick mjukare än FOC styrning, men FOC kanske behöver lite tuning?

Det ska bli bra fart i barnens lådbilsbygge till sommaren. :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dynamometer för BLDC hobbymotorer

Inlägg av arvidb »

Trevligt att få hem en VESC - visst är det kul att leka med den? :) Varifrån köpte du, och vilken modell? (En udda detalj med VESC-Tool är att piltangenterna alltid använder duty cycle control, och olika duty cycle beroende på vilken piltangent man använder. Edit: FOC borde inte behöva tuning så vitt jag vet, men däremot kan jag tänka mig att motorn beter sig/känns/låter annorlunda när den får lite last.)

Bra att du frågar om dynon. Jag tänkte först svara att jag inte har kommit någonvart, men det stämmer faktiskt inte. Jag har fått hem lastcellen och ett lastcellsinterface baserat på HX711, lött ihop dem, och skrivit en liten app till VESC:en för att läsa av datat. (Man får ju varvtalet från VESC:en så då kändes det smidigt att även få vridmomentet via samma USB-kontakt på en gång.) Nu väntar jag bara på en 7-pin Micro-JST-kontakt till VESC:en så att jag kan koppla in den och se om det funkar (eller snarare, rätta buggar tills det funkar :vissla: ):
SAM_1677_load_cell.jpg
Vad gäller den mekaniska konstruktionen så är planen just nu att köpa 16 mm rundstång i POM och kapa och gänga själv. Det blir nog inte så snyggt, men det är ju inte så noga med precisionen här.

Aludelarna däremot vete sjutton hur jag ska göra med. Jag har börjat titta på mitt gamla fräsprojekt igen - oavsett vad för slags projekt man vill ge sig på så landar man ofelbart i att det vore väldigt bra med en fräs, verkar det som! - men ska jag göra den klart först så kommer det att ta ett tag att få dynon färdig. :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dynamometer för BLDC hobbymotorer

Inlägg av arvidb »

Ha! Av någon outgrundlig anledning så finns det aluminiumrundlar av alla möjliga sorter att köpa på Ebay! I lagom format och med "Außendurchmesser gedreht!" vilket jag tror betyder svarvat yttermått! Perfekt! (Liiite surt med frakten på €18,90, men man ska väl inte gnälla. ;))

Edit: Jag behöver komma på något sätt att konstruera fästet för motorn som testas så att det är lätt att ta bort för att montera/byta motor, och lätt att justera avståndet från lastmotorn. Hmm, egentligen räcker det med att justera avståndet. Dessutom bör fästet bestå av en plåt max 4 mm tjock för att man ska få plats med skruvskallar och axelkoppling.

Det blir till att tänka lite.
Användarvisningsbild
Gråskägg
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 mars 2018, 10:00:24
Ort: Eslöv

Re: Dynamometer för BLDC hobbymotorer

Inlägg av Gråskägg »

Att ha "lasten" upphängd i lager och mäta vridmomentet fungerar bra. Två problem är 1. kraftmätningen och 2 effekten.
Den är killen har helt enkelt en hydraulpump som stryps upp och en liten kylare för att bränna bort värmen. Momentvågens lastceller och display kommer från en badrumsvåg. Naturligtvis måste man själv räkna ut en lämplig skalfaktor men det är ju inte rocket science och varvtalet kan mätas på många sätt. Nu tror jag inte en hydraulpump funkar för RC-motorer då de är för högvarviga så det får vara annan teknik. Som sagt, momentmätning är ett litet problem,det som kan ställa till det är värmen.
http://www.orkenrud.com/apps/photos/pho ... =191072457
Displayen sitter till höger i bild & kan knappast missas. Lastcellen har du närmast dig. Det sitter ofta fyra lastceller i badrumsvågen, fast bara en behövs i det här projektet. De övriga kan man ha inkopplade utan mek. last för att hålla bryggan i schack om det behövs.
För RC bruk kan kanske en lämplig DC-motor fungera som generator (ingen aning i ditt fall)?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dynamometer för BLDC hobbymotorer

Inlägg av arvidb »

Ja det var ju ett snyggt bygge! Synd att han inte har några texter som beskriver funktionaliteten - det hade varit intressant, även om denna konstruktion som sagt knappast funkar för mitt användningsområde.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dynamometer för BLDC hobbymotorer

Inlägg av arvidb »

Nu har jag skrivit en liten "app" till VESC:en så att den kan läsa ut värden från lastcellsförstärkaren under drift. Förstärkaren sitter kopplad till P3 på VESC:en:
SAM_1722_load_cell_amp_VESC.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar