Sida 1 av 2

Testbänk för generator/tändsystem till motorcykel

Postat: 2 maj 2018, 21:05:05
av l2t
Idag dök lite delar upp till min testbänk för motorcykelgenerator/tändsystem.
En styck motor skall driva generatorn via remskiva för utväxling, hittade ingen med mer lämpligt varvtal.

Motorn är på 4000 rpm som växlas upp till ca 12000 rpm som max.
En varvtalsstyrning skall byggas till att börja med sen får jag se hur allt ska monteras.
20180502_200900.jpg

Re: Testbänk för generator/tändsystem till motorcykel

Postat: 1 augusti 2020, 17:45:09
av l2t
Äntligen fått loss tummen och börjat bygget.
cdi-generatotestare.jpg

Re: Testbänk för generator/tändsystem till motorcykel

Postat: 2 augusti 2020, 09:33:13
av Noxin
Detta måste följas då jag har haft liknande planer ibland.

Re: Testbänk för generator/tändsystem till motorcykel

Postat: 2 augusti 2020, 11:08:46
av l2t
Oj! såg att det var 2 år sen jag startade det nya bygget.
Kommer inte ta 2 år till nästa uppdatering kan jag lova :D

Jobbar en vecka till sen så blir det semester, då måste det bli klart.
Ska bara leta upp motorn och remskivorna :humm:

Re: Testbänk för generator/tändsystem till motorcykel

Postat: 2 augusti 2020, 19:48:50
av l2t
Ikväll fick jag lite fart på byggnationen.
tester-1.jpg
tester-2.jpg
tester-3.jpg
tester-4.jpg
tester-5.jpg
tester-6.jpg
tester-7.jpg

Re: Testbänk för generator/tändsystem till motorcykel

Postat: 4 augusti 2020, 19:45:14
av l2t
Efter lite grävande så hade jag tur, lite i alla fall. Hittade allt utom remmen.
ja ja, den ska ligga någonstans den oxå.

Får gräva djupare bara.
motor_test_cdi.jpg

Re: Testbänk för generator/tändsystem till motorcykel

Postat: 7 augusti 2020, 23:01:53
av l2t
Sågade ut ett par fötter, har nog oxå ett par vibrationsdämpare liggande som
man kanske skulle montera.
tester_feet.jpg

Re: Testbänk för generator/tändsystem till motorcykel

Postat: 11 augusti 2020, 09:59:54
av l2t
Den förlorade remmen är återfunnen.
Blir uppstart ikväll.
cdi-test-klar-nästan.jpg

Re: Testbänk för generator/tändsystem till motorcykel

Postat: 13 augusti 2020, 18:08:58
av l2t
Fungerade inte med denna setup kan jag nu konstatera.
för svag motor speciellt eftersom utväxlingen är alldeles för hög.

Gick tillbaks till min gamla setup med en borstlös RC motor.
Fungerar åtminstone så jag kan göra en av testerna med generatorn.

Dock så måste där nog till en direktkopplad motor som kan gå från 1000-12000 rpm.
vill slippa drev och rem vid högre varvtal.

tips mottages.
back-to-old.jpg

Re: Testbänk för generator/tändsystem till motorcykel

Postat: 14 augusti 2020, 01:08:18
av l2t
Hmmm, var bara tvungen att testa den första motorn som direktdriven.
Den hade inga problem alls att driva, så det får bli en sådan lösning.

Måste bara beställa en flexibel axelkoppling från jbcnc.
Även hitta en dc motor med högre varvtal än nuvarande 4000 rpm i lämplig storlek.
direkt-drive.jpg

Re: Testbänk för generator/tändsystem till motorcykel

Postat: 14 augusti 2020, 09:38:59
av YD1150
En allströmsmotor från en begagnad grästrimmer, de varvar nog tillräckligt, liten nackdel är matningsspänningen på 230V.
Lite klumpigare alternativ är en dammsugarmotor.

Re: Testbänk för generator/tändsystem till motorcykel

Postat: 14 augusti 2020, 09:57:27
av l2t
Hmm, jo det skulle kunna fungera.
Bara den går att justera ner till 1000 rpm så.

Re: Testbänk för generator/tändsystem till motorcykel

Postat: 14 augusti 2020, 10:07:25
av l2t
En dammsugarmotor skulle kanske fungera. Hittade denna tråden. viewtopic.php?t=66633

Re: Testbänk för generator/tändsystem till motorcykel

Postat: 14 augusti 2020, 10:15:40
av l2t
Öppnade lite snabbt min gamla dammsugare.
Skruvade lite på pottarna och sänkte varvtalet ganska mycket faktiskt.
Blir en demontering strax och med lite tur så går det att använda denna motorn istället.

Re: Testbänk för generator/tändsystem till motorcykel

Postat: 18 augusti 2020, 18:32:57
av l2t
Kunde inte vänta på axelkopplingen så det fick bli en tillfällig lösning med hjälp av en slangbit :D
Fungerade skapligt så jag kunde göra lite snabba mätningar.

OEM systemet laddar upp en 2uf konding till ca 200 volt vilket ger 40mJ till tändspolen.
Nu har jag lite att gå efter när effekten ska ökas.

tänkte använda originalsystemet + dc-dc converter kombinerat, då behövs inte lika mycket effekt från dc-dc konvertern.
40mJ_2.jpg
40mJ_1.jpg