Hjälp med elektronikkonstuktion

Berätta om dina pågående projekt.
RadioDJ
Inlägg: 402
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Hjälp med elektronikkonstuktion

Inlägg av RadioDJ »

Jag har tillverkat ett kort för att styra stora leddisplayer som fungerar mycket bra.
Jag har dock ett litet problem som jag skulle vilja har hjälp med.
I min konstruktion idag använder jag ett par kretsar för att få upp strömmen.
Dessa skulle jag vilja ha utbytta mot MOSFET i stället då konstruktionen har lite strömproblem. ULN2803 klarar max 500 mA totalt genom kretsen. 7 segment á 100 mA blir lite för mycket. Har provat och kretsen blir varm.
Har aldrig jobbat med MOSFET tidigare och det hade varit bra att få lite hjälp på vad jag ska använda och hur det ska kopplas. Då slipper jag en massa testande för att få det att fungera.
Hjärna mot displayerna är MAX7219 eller MAX7221. Sedan för att få upp strömmen så använder jag UDN2981 och ULN 2803. Använder även en 74HC540 som inverterare på ett ställe.
Går det att bli av med dessa tre kretsar och ersätta med MOSFET och lite motstånd så hade det varit bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Hjälp med elektronikkonstuktion

Inlägg av Synesthesia »

Annars är det billigare att ersätta ULN2803 med 2st ULN2003 och bara använda varannan utgång (ULN2003 kostar ungefär hälften av vad ULN2803 kostar). Men både ULN2003 och ULN2803 skall klara 500mA per utgång och 2.5A totalt enligt datablad annars, så även en enda ULN2803 borde gå bra. Men vill du ersätta ULN2803 med mosfet så använder du en logiknivåstyrbar N-kanal mosfet och använder gate som ingång, drain som utgång och source till GND istället för ULN2803.

För UDN2981: enklast är väl att göra som det jag googlade fram här, sista schemat: http://www.picbasic.co.uk/forum/showthread.php?t=4853
Du kan byta PNP mot mot P-kanal mosfet med lite andra motståndsvärden och istället för NPN kan man använda ULN2003/ULN2803 (men inget basmotstånd efterssom den har det inbyggt) eller byta mot mosfet N-kanal (du behöver inget motstånd före gate).
Skriv svar