Minispel för geocaching
Postat: 13 februari 2018, 16:55:40
Till minne av FAD2017 (http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=89208) har jag påbörjat ett litet projekt med arbetsnamn "kombinatorik" som kanske kan vara lite kul att dela med er .
Idén från början var att göra denna i megaformat, där man under eventet kunde gå ihop runt 20 pers för att fullfölja en s.k. LABcache.
Av olika anledningar blev den inte till verklighet så jag tänkte göra en handhållen enpersonsvariant som bildar en s.k. travelbug istället.
Jag gjorde klart en prototyp som jag provade på några cachingkollegor för en vecka sedan med lite enklare lösning än den jag nu påbörjat.
Tanken är att det är ett enkelt spel, lyckas man med spelet får man travelbugkoden som man kan logga (ett sätt att få "poäng" i geocaching).
Spelet går ut på att man ska sammankoppla fyra plattor (sannolikt blir det kopplingstråd) m.h.a. kroppen (fingrarna). För att lyckas helt,
ska alla möjliga kombinationer utföras inom en bestämd tid.
Input:
Prototypen hade fyra tryckknappar istället för plattorna jag tänkt ha till den jag påbörjat, så där har jag en del att koda kvar.
Plattorna kommer fungera så att en av plattorna växlar mellan hög och låg upprepade gånger, samtidigt kollas vilka av de övriga tre plattorna
som detekterar detta, sedan växlas detta mellan alla fyra.
Output:
OLEDdisplay, 128x64 pixlar, I2C-interface.
CPU:
ATMEGA168, koden kompilerat med GCC.
Mekanik:
Prototypens låda består av vikt 1mm plexi med svartmålad insida (förutom fönsteret för displayen). Det var en mycket smidig metod att fixa en simpel låda. Den mekanik jag nu har påbörjat är ett cykelbaklyse med solcell som jag köpte några stycken av vid utförsäljning (?) på Classe för ett gäng år sedan. Kraftförsörjning:
Prototypen hade en LiPo-cell på 250mA, därför blev dess låda ganska hög. Batteriet fick tas ur och laddas separat.
Till den nya tänkte jag återanvända LiPo-cellen som satt i cykellyset och ska laddas med cykellysets solcell.
Idén från början var att göra denna i megaformat, där man under eventet kunde gå ihop runt 20 pers för att fullfölja en s.k. LABcache.
Av olika anledningar blev den inte till verklighet så jag tänkte göra en handhållen enpersonsvariant som bildar en s.k. travelbug istället.
Jag gjorde klart en prototyp som jag provade på några cachingkollegor för en vecka sedan med lite enklare lösning än den jag nu påbörjat.
Tanken är att det är ett enkelt spel, lyckas man med spelet får man travelbugkoden som man kan logga (ett sätt att få "poäng" i geocaching).
Spelet går ut på att man ska sammankoppla fyra plattor (sannolikt blir det kopplingstråd) m.h.a. kroppen (fingrarna). För att lyckas helt,
ska alla möjliga kombinationer utföras inom en bestämd tid.
Input:
Prototypen hade fyra tryckknappar istället för plattorna jag tänkt ha till den jag påbörjat, så där har jag en del att koda kvar.
Plattorna kommer fungera så att en av plattorna växlar mellan hög och låg upprepade gånger, samtidigt kollas vilka av de övriga tre plattorna
som detekterar detta, sedan växlas detta mellan alla fyra.
Output:
OLEDdisplay, 128x64 pixlar, I2C-interface.
CPU:
ATMEGA168, koden kompilerat med GCC.
Mekanik:
Prototypens låda består av vikt 1mm plexi med svartmålad insida (förutom fönsteret för displayen). Det var en mycket smidig metod att fixa en simpel låda. Den mekanik jag nu har påbörjat är ett cykelbaklyse med solcell som jag köpte några stycken av vid utförsäljning (?) på Classe för ett gäng år sedan. Kraftförsörjning:
Prototypen hade en LiPo-cell på 250mA, därför blev dess låda ganska hög. Batteriet fick tas ur och laddas separat.
Till den nya tänkte jag återanvända LiPo-cellen som satt i cykellyset och ska laddas med cykellysets solcell.