Timerstyrd fjärrkontroll till Olympus digitalkamera.

Berätta om dina pågående projekt.
PluttSkydiver
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 januari 2006, 13:18:46
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Timerstyrd fjärrkontroll till Olympus digitalkamera.

Inlägg av PluttSkydiver »

Jag har saknat en funktion på min Olympus C-4040z. Det är att ställa in ett intervall så att kameran tar flera bilder med ett antal sekunders mellanrum. Därför bestämde jag mig att bygga en egen fjärrkontroll med den funktionaliteten. Jag har använt mig av en PIC-processor som jag har programerat. Sen med lite fipplande med oscilloskop och lödkolv så blev det en sådan fjärrkontroll som jag ville ha.

Här har jag lagt upp projektet:
http://stromqvist.mine.nu/magnus/teknis ... index.html

// Magnus
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Fin fint.

Blev lite sugen att göra nått liknande till min kamera. Låta kameran ta en bild i minuten över hela dagen kan ju vara kul.

Har dock ett problem, kan man "fjärrstyra" en IXUS 40 på något sätt? Mig veterligen har den ingen IR mottagare. Har någon nått tips, förutom en mekanisk lösning som avtryckare?
Senast redigerad av ristomemo 13 januari 2006, 22:56:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har också funderat på det här med mekanisk avtryckare. Jag har bara vanliga digitalkameror, dvs ingen anslutning för extern avtryckare alls.

Det skulle kunna gå att lösa med en elektromagnet och en lång 'stav' som trycker på avtryckaren. Staven behövs för att elektromagneten ska komma en bit ifrån kamerans elektronik. Annars är det risk att den stör kameran.
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

För intervall-foto så är det enklaste att använda USB + lämpligt program. Det kräver iofs en dator :)
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Och det kräver att kameran har stöd för det. Verkar inte min IXUS 40 stödja. :cry:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Inte min Minolta heller. :(

Lite dumt att de inte lagt till den funktionen egentligen, eftersom jag kan komma åt minnet på kameran via USB.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Kul pryl, just olympus 4040 går däremot att styra via USB kabeln genom att sätta kameran i en speciell mode, även om det inte är en "officiell" funktion.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Har funderingar på att bygga något liknande till min Dynax 5D men då måste det till annat än IR-sändare. Än sä länge är det dock bara på funderingsstadiet.

Snyggt gjort och grattis!!
Spinxen
Inlägg: 536
Blev medlem: 25 augusti 2005, 14:21:49
Ort: Sveriges framsida
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Ristomemo: Har du installerat Canon Zoombrowser? Där följer med ett program som heter RemoteCapture, som stödjer nästan alla Canons kameror.
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Kör man linux + canon så finns
http://www.jalkapallo.org/superkolik/canon.html
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

RemoteCapture finns med i canons programvaror, men fungerar inte till min IXUS 40. Men har någon lyckast med det så får ni med nöje knäppa mig på näsan o berätta hur jag ska göra.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

En enkel design som dök upp är ett eller ev flera skift register eller ev någon/några BCD räknare om man så vill + ev en 555 kopplad som bistabil vippa (tror jag det hette) så man får ut en puls på säg en sek vid varje positiv flank från skift registret, och sen tex en väldigt enkel RC oscillator till det hela. Om kameran inte har något emot att ha avtryckaren ner under hela den positiva pulsen, som ju kan vara rätt så lång beroende på hur ofta man vill ta ett foto, så kan den monostabil vippan vara bra att ha. Som avtryckare kan man säkert använda ett modifierat relä eller någonting sådant som trycker ner avtryckaren försiktigt tillsammans med en tryckfjäder så det blir ett mjukt nedtryck.


Detta om man inte kan/vill programmera en uP, jag hade ialf tänkt göra någonting åt det hållet någon gång.
Skriv svar