Bygga hus - Nu har jag chansen!

Berätta om dina pågående projekt.
ondskehem
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 december 2005, 22:05:36

Inlägg av ondskehem »

Kul tråd!
Jag har likt någon sa i början av tråden också alltid drömmt om att bygga mitt egna hus.
Om det skall byggas direkt från grunden så tycker jag du skall ha en väldigt stor energi-medvetenhet. Satsa på En fet ackumelatortank, en högeffektiv vedpanna, Ett par solfångare och jordvärme. Sedan kan El bolagen kyssa sig i arslet vad gäller uppvärmning ialla fall. (okok, pumpar och så drar liiiite el, men ändå).

Vad gäller solpaneler för elektrisitetens skull tycker jag du skall vänta. Det är på gång en massa effektiva grejjer, men i dagsläget är det ju inte direkt värt att dra upp solceller och låta hela huset gå på 12v direkt...

Jag tycker även att gigait-utag i alla rum borde vara standard.
En sjuk grejj som jag funderat på till mitt hus är om jag inte skall dra in en Central vattenkylningsanordning för datorerna i mitt hus.
Anta att du lägger in rör i alla rum (som rimligen skulle kunna få en eller flera datorer i sig) och gör någon slags lätt användlig nipel på den.
Ett rör pumpar in Kallt vatten, som kyls av en ombyggd kylskåpsradiator eller bilradiator, eller liknande, gärna utomhus. Och ett rör som tar emot det "använda" vattnet som sedan leds tillbaka och kyls.

Vinsten med detta är ju så klart att alla dina datorer kan vara näst intill ljudlösa, men ändå kylas något extremt! Förstå vilka fläktar du kan kyla radiatorn med om den ligger på utsidan av huset!

Det var allt =)
/Jonte
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26418
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

"Ett par solfångare och jordvärme. Sedan kan El bolagen kyssa sig i arslet vad gäller uppvärmning ialla fall."

Vad menar du för jordvärme som inte går på el?
ondskehem
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 december 2005, 22:05:36

Inlägg av ondskehem »

lol. helt korrekt av dig. men jag skrev ju "(okok, pumpar och så drar liiiite el, men ändå)."
Jag menar bara att det blir billigt till tusen i längden. Han kan ju såklart dra upp solceller som får driva pumpar osvosv. Men som sagt, det är väl lite väl krångligt i dagsläget kanske...

Men satsa på Ackumelatortankar =)...
Användarvisningsbild
Volny
Inlägg: 962
Blev medlem: 10 september 2004, 23:26:05
Ort: Lund

Inlägg av Volny »

Tanken att bygga ett eget hus är nog inte helt ovanlig, dock är det ovanligt att det blir till verklighet :(

13 Marinen - Om du har tröga säkringar så är det inte så stor risk att säkringen går för att subben basar på lite.

Ackumulatortankar är egentligen bara stora tankar som ska lagra mycket vatten och hålla värmen?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Jo sant, men bättre det säkra för det osäkra iaf =)
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Ett litet tips jag har är att även planera in larmanläggning.
För då kan ni ju få infällda magnetkontakter för dörrar och fönster.
Och kanske någon IR-deckare här och där. Även om man nu inte
installerar larm i början så finns det ju goda möjligheter att bara plugga in senare utan att fundera på kabeldragning.
Dessa givare kan ju även avnändas för automatisering av ert hem..

Vad för typ av hus har ni tänkt bygga? Man blir ju lite nyfiken.
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Inlägg av RRacer »

här ska det se ut.

Planlösning 2:a våning inte helt spikad än.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Ooh, det där ser fint ut :).
Men var har du serverrummet? :mrgreen:
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Inlägg av RRacer »

En breddad garderob i tvättstugan ska innehålla 19" stativ med korskoppling, nätverksutrustning, TV-boxar, elcentral och servern. Vill försöka hålla arbetsrummet fritt från bullrande datorer så långt det går.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Gällande markslingan till värmepumpen förresten.. Låt ingen snåla med yta att plocka värme ur. Den blir svårligen för stor. Det är ett vanligt fel att markslingor och borrhål är underdimensionerade.
Sedan vet jag inte hur du är med att ha för varmt. Jag klarar det inte själv, men eftersom du nu ändå har värmepump med brinesystem så kan du ju på somrarna plocka värme till varmvattnet ur inneluften och således även få lite svalare inomhus :). Överskottsvärme kan gå ut i markslingan för att värma upp marken lite, alternativt till ackumulatortank för vinter/nattbruk.
Att tillföra värme används dock mest till bergvärme, vet inte om där blir någon direkt vinst med ytjord.
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Inlägg av RRacer »

Bra tips! Bild
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Men vart ska bion vara? :lol:

Riktigt fint det där huset, önskar att jag kunde bygga mig nått liknande själv.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Mycket fint hus. :tumupp:
Vad är föresten den där runda grejen med en pil mot sig mellan
Matplats och Vardagsrum?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Tror det är en öppen spis.

Jäkligt fint hus! Många kvadrat... Hur många är det? Och hur många i familjen?

Saknar toalett på övervåningen och någon bättre klädförvaring i hallen direkt innanför dörren. Sen tror jag det blir trångt när man ska "in" i köket, öppnar man kylskåpet blir det helt blockerat.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ritningarna ser riktigt bra ut. Snygg framsida. Gillar verkligen att ytorna vid köket och matplats/vardagsrum är så öppna!

En fråga bara: För många år sedan hörde jag att man inte får bygga ihop garage med huset och ha en dörr mellan. I gamla hus som redan har det så var det ok, men inte i nya, men det kanske är ändrat? Vet ni något om hur det ligger till?
Skriv svar