Bygga hus - Nu har jag chansen!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Nightsmoke
Inlägg: 206
Blev medlem: 27 december 2005, 00:06:49
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Nightsmoke »

Jag har själv ett Lexcomsystem funkar skit bra!
Om du vill ha lite bilder så kan jag lägga in det
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det vore smidigt om man hade en central eller någon pryl där man kan se hur mycket ström som varje rum drar totalt. Så man ser rum för rum. (Ok, rummen drar oftast ingen ström, men apparaterna...)


"Jag har själv ett Lexcomsystem funkar skit bra!"

Undrar om det ska vara ett bindestreck mellan "skit" och "bra", eller om det ska vara ett kommatecken? :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

glömde budgetvarianten, massor av stora skruvöglor i taket och sen hänger man upp kablaget efter behöv, kanske inte så populärt hoss vissa kategorier i befolkningen :twisted:

en fråga i sammanhanget, hur måga av er tror på ett övervägande trådlöst elektroniskt hus om ca 10>15 år?

eller hus som har annan energiöverföring än 230v 50hz

funderar själv på 24v(2*12v batterier) men än är det för mycket bök med det hela, skulle vara suveränt om man vill hålla på med att göra egen energi, lite solfångare, en vindsnurra och en liten dieselelverk

en annan sak i sammanhanget är tomten, skulle lägga mycket möda på att hitta lämpligt tomt, det är viktigare än huset i sig för min del
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

grym

glöm inte bort va grabbarna i sandlådan* kan hitta på 8)
med tanke på att hitta lämplig tomt


* GP & Co som leker just nu
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

tyvärr så sant, jag för min del vill kunna ha egen skjutbana på tomten och inga grannat på några kilometer, bra microklimat och lite annat smått och gott
en A säker bunker vore ju inte helt fel men dom är ganska dyra även begagnade :( :wink:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

grym skrev:tyvärr så sant, jag för min del vill kunna ha egen skjutbana på tomten och inga grannat på några kilometer, bra microklimat och lite annat smått och gott
en A säker bunker vore ju inte helt fel men dom är ganska dyra även begagnade :( :wink:
Var hittar du en A-säker bunker som någon har begagnat som du vill köpa ?

Hiroshima, Nagasaki eller någon av alla provsprängningsplatser ?

;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Apropå det: Har ni sett filmen "Panic Room"? Det rummet kunde kanske inspirera... :D
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Re: Bygga hus - Nu har jag chansen!

Inlägg av RRacer »

Ojoj! Tackar för alla svar!

Nätverksuttag blir det givetvis en hel del, närmare 50 st. där tv, data och tele distribueras. Bredband kommer in via fiber. Jag kan få TV och tele över fiber oxå, men jag har inte tittat på vad det skulle innebära med boxar och sånt. Huset kommer att stå 50 m från en telestation så det går nog att få en bra xDSL-förbindelse.

Hade tänkt mig ett 19"-stativ i en breddad garderob för patchpaneler och utrustningen.

Har funderat på en "släck/tänd allt"-funktion i ett enklare utförande samt viss automatisering, ex.vis ljusstyrd ytterbeysning. Elkonstruktörerna på jobbet talar sig varma för EIB, men jag tycker att det blir dyrt. Runt 1000.- :shock: för en tryckknapp, och det kommer ju att behövas en hel del utrustning.
Om man drar en extra tändtråd i röret så kan man ju välja att koppla in de apparatdosor den passerar efter behov. Säg att man har åtta slingor så kan man ju i princip styra all belysning och mer därtill.

Tyvärr så blir det ingen "tredje vind", utan öppet till nock på 2:a våning.
Gillade dock idén med flexibel rördragning där.
Eventuellt skulle man kunna utnyttja loftgångarna till detta.

Det blir värmepump med frånluftsåtervinning. Markslinga eftersom tomten ändå behöver fyllas = mycket billigare än att borra. Det känns som att man blir r*vkn*ll*d vad man än väljer för uppvärmningsmetod :(

Gömma kabel bakom lister funkar bra, men jag hoppas kunna lägga allt i rör.

Takdosa för projektor blir det i det kombinerade gästrummet/bion.
Jag tar tacksamt emot fler tips om inredning av en hemmabio.


Tack för era idéer och tankar!
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

En sak att tänka på är att ha väldigt exakta ritningar. Skulle dra in jordat i lägenheten, allt gick verkligen inte som det var utmarkerat.

Sen några småtankar:
-Centraldammsugare?
-Max diametern på rör i utstickande rör när det gäller vatten. Så det inte ligger massa rör som aldrig annvänds och bygger upp en fin stam av bakterier.
-Högre höjd på alla uttag i arbetsrum, brukar vara så på företag.
-Lägre höjd på alla uttag i sovrum, störigt när de hamnar precis vid sängkanten.

Hmm, tror det var allt för nu.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Hemmabio var det:

här har jag det intehemma hos mig men jag önskar att jag hade det.

En annan bra sak är lucka direkt från badrummet ner till tvättkorg i tvättstugan, kommer att gillas av den som tvättar om inte annat!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:shock: :shock: Det var snyggt!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

om det måste bli värmepump, kolla om du inte kan ta friskluft från rör i backen vid vinter/sommar

är det kallt så tjänar man några grader och på sommaren så kan man få lite svalka, kostar inte mycket

och någon slags kamin som komplement är näst intill obligatorisk


otur, förr hadde http://www.foretagsfinans.se/ en fin annons ute
http://www.foretagsfinans.se/bergrumsindex.htm

där hadde dom en A säker bunker tillsalu, men tiomille var aningens för mycket :cry:
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor
Inlägg: 149
Blev medlem: 7 mars 2005, 06:36:50
Ort: Kävlinge i Skåne

Inlägg av TLovskog »

en fråga i sammanhanget, hur måga av er tror på ett övervägande trådlöst elektroniskt hus om ca 10>15 år?
Själv tror jag trådlöst i detta sammanhanget alltid kommer vara ett komplement och/eller för renovering. Möjligen där installationen så kräver för estetiken. Exempelvis om du installerar en flat strömbrytare mitt i ett glasparti.

Även om en hel del av dessa strömbrytare/givare har batteri som håller i 5 år så tycker jag det rycker av spasmer i teknologtarmen att behöva byta batteri på 30-50 givare.
eller hus som har annan energiöverföring än 230v 50hz

funderar själv på 24v(2*12v batterier) men än är det för mycket bök med det hela, skulle vara suveränt om man vill hålla på med att göra egen energi, lite solfångare, en vindsnurra och en liten dieselelverk
Ballt med en till som går i samma tankar som jag. Varför i hela friden använda 230V AC 50Hz fortfarande. Dessutom med monsteruttag som pallar 10A. Vilken utrustning (förutom spis, panna etc) kräver detta?

Tänk ett smutt liten kontakt med 48V DC och stift för kommuikationen. Alla uttag likadana och all media information + styrning i en kontakt.

Visst finns PoE, men den begränsas till 12W, vilket är lite lite

Givetvis då också med push-pull lock så att fönsterlampor t.o.m kan hänga i kabeln/kontakten.

Det är i alla fall vad jag just nu sysslar mest aktivt med till mitt nästa hus Villa Lövskog mk II. Det man förlorar är naturligtvis kompabiliteten fram/bak och ett ev andrahandsvärde som blir suspekt.

Det riktigt fina ni kråksången är att jag får göra installatioonerna helt själv.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

10A är bra att ha om man ska använda en värmepistol på 2000W för krympslangen... ;)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Hmm, vill hellre ha 20A säkring till mitt rum... Ganska mycket prylar som drar ström här inne...
Hade vatt surt om Hemmabion dog mitt i en film föratt det var en jordbävning i filmen och subben fick leva livet =)
Skriv svar