Slå på datorn med fjärrkontroll

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Slå på datorn med fjärrkontroll

Inlägg av PHermansson »

Jag har tidigare byggt en 'laptop-tv' (Bygglogg: http://forum.sweclockers.com/showthread ... did=463741). Nu har jag utrustat datorn med en ny finess, nämligen att man kan slå på den med fjärrkontroll. Datorn går igång automatiskt när man sätter i strömkontakten, så det är logiskt att använda ett relä för att slå av/på strömmen. I lådan finns även en usb-hubb som drivs från nätdelen med en 7805'a.
Jag började med en PIC12F675 och en ir-mottagare. Eftersom det inte finns några andra fjärrkontrollerade apparater i närheten behöver ingen kod detekteras, det räcker med att känna av om det sänds ir överhuvudtaget. När detta detekteras drar relät och datorn startar. Programmet väntar sedan på att +5V på datorns usb-port ska gå hög vilket visar att datorn startat.
Efter detta väntar programmet på att usbn's +5V ska gå låg vilket den gör när datorn stängs ned. Sedan följer en kort paus varefter relät avaktiveras och strömmen till dator&usbhubb bryts.
Det hela fungerar fint, får tacka för programmeringstipsen i den andra tråden (Om CCS C och MCLR)! Fast just den delen fungerar visst inte riktigt fortfarande...

Schema (Eagle har fått lite spärr, ser inte vackert ut....)

Bild

Bild
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

"nämligen att man kan slå på den med fjärrkontroll"
är du inte rädd att det blir märke i fjärrkontroll eller dator när du slår på dem? :lol:

Men annars var det en bra finess. Du har inte trådlst tangentbord/mus? Då kunde du löst det genom att starta datorn genom dem.

Nästa steg måste vara att du avkodar IR-data och skickar till datorn via USB/serieporten så kan du göra allt möjligt med fjärrkontrollen.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tja det är ett stabilt bygge, stryktåligt :)

Jag har trådlöst tbord&mus men det är sällan jag använder dem, och jag tror inte datorn stöder den finessen. Sedan används datorn oftast som tv, och då används bara fjärrkontrollen. Skulle dessutom vara svårt att bryta strömmen till tillbehören då.
Avkodning finns redan i den andra irmottagaren, den som sitter till vänster på bilden. Den tar emot ir och skickar till usb, fjärrkontrollen kan användas som datormus. Anledningen till att PIC-kretsen använder en separat ir-mottagare är att jag vill slå av så mkt som möjligt med relät.
Skriv svar