Bygga eget styrsystem till värmepump

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av TomasL »

Kikade på spot-statistiken för i år, högsta pris 34 öre, lägsta pris 26 öre (Max och minpriser på timbasis) medelpriset hamnade runt 30 öre, vilket du sannolikt betalar i dag., så nej, det finns inga direkta pengar och tjäna, bättre att se till att huset i sig är energisnålt.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av Borre »

TomasL skrev:Tycker att var 14 dag är lite väl sällan.
Det är fabriksinställning på alla Nibepumpar och inget problem i en villa med normal vattenförbukning.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ankan »

Tack Thomas, nu har jag förstått bättre hur det ligger till och att jag antagligen inte kan göra så mycket mer än att försöka justera in systemet så jag ligger på lägsta möjliga framtemperatur. Spotpriset kanske inte är så mycket jag kan spara på men att styra lite baserat på prognos för att få en jämnare uppvärmning borde om inte annat vara trevligt för komforten.

Får analysera loggarna för VB-ut, VB-in, utomhustemperatur och inomhustemperatur för att få fram vilken fördröjning mitt hus har.
Gissar att Ngenics system inte är så avancerat som det låter. Man analyserar antagligen fördröjningen i huset och förskjuter värdena för utomhusgivaren lika mycket. Eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av mrfrenzy »

Har varit borta ett tag men Tomas har gett många kloka råd

1) Koppla ur inomhusgivaren
2) Ta bort så många termostater som möjligt tillfälligt, montera endast dit i de rum där det blir tokvarmt.
3) Påbörja "justeringsfas"

Justering:
Kolla inomhustemperaturen en gång per dygn, om den är lagom, då gör du ingenting.
Om det är för kallt inne, gå till a)
Om det är för varmt inne, gå till b)

a) För kallt inne
Är det minusgrader ute, öka "kurvlutningen" meny 5a
Är det plusgrader ute, öka "förskjutningen" med ratten

b) För varmt inne
Är det minusgrader ute, minska "kurvlutningen" meny 5a
Är det plusgrader ute, minska "förskjutningen" antingen

4) Efter någon vecka med varierande utomhustemperaturer kommer du ha en perfekt justerad framledning med jämn inomhustemperatur oavsett hur kallt det är ute.
Nu kan du montera tillbaka termostater och strypa de rum där det är lite för varmt (om inte radiatorerna är perfekt dimensionerade från början). Ett annat alternativ är fasta vred vilket fungerar bättre med flytande kondensering, dom skruvas dit istället för termostat.

5) När justeringen är helt perfekt så kan du montera inomhusgivaren, den kompenserar för solinstrålning och vedeldning.

6) Vill du sedan styra effekten baserat på spotpris eller väderförutsägelse så manipulerar du inomhusgivaren eller reläingångarna på styrkortet.
Att manipulera utomhusgivaren blir inte bra, då kommer det vid återställning till normaleffekt finnas en obalans i ackumulerade "gradminuter" mellan pumpens minne och verkligt underskott/överskott på energi i huset. Det gör att du kommer ha fel inomhustemperatur upptill 12 timmar.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ankan »

Tänk att det fanns så mycket kunskap om värmepumpar och dess styrsystem här på forumet.
Tack mrfrenzy för den tydliga förklaringen.

Det jag inte får ihop är att du rekommenderar att inte styra på utomhusgivaren, men Ngenic gör just detta med sitt system vilket ska skapa jämnare värme och om man vill styra förbrukningen efter spotpris.

Styra på reläingångarna verkar smidigast när det gäller spotpris-styrning. Manipulera inomhusgivaren kanske funkar om man vill styra på prognos för att åstakomma jämnare temperatur inomhus.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av mrfrenzy »

Om ngenic gör detta på ett korrekt sätt så lagrar dom egna gradminuter i sin enhet.
Det vill säga om dom gjort en höjning av utetempen på X grader under Y minuter vid högt spotpris så måste dom sedan kompensera med motsvarande sänkning när priset gått ner.

Det är dock inte riktigt linjärt utan deras enhet måste också ta hänsyn till inställd kurva för att det ska bli korrekt.


Om man istället manipulerar innegivaren så tar pumpens räkning hand om detta.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av hawkan »

Är det alls möjligt att styra värmen efter priset? Jag menar, värmebehovet är mer eller mindre ögonblickligt. Kan man tänka sej att inte producera värme en timme? Eller två? För att ta igen det lite senare. Eller göra extra värme och få högre temperatur inne när elen är billig. Låter som komforten blir lidande och ojämn värme.
Varmvattnet skulle funka, där kan man vänta med att toppa upp temperaturen tills det är lågt pris.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av TomasL »

Om man har stora accumulatortankar så går det hjälpligt, på 80-talet hade man mätare för hög/lågtaxa, många satte in elvärme med stora tankar och värmmde upp detta på nätterna då det var lågtaxa.
Det fungerade inte speciellt bra och blev ingen vidare succe.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av Pen »

Jag byggde en styrning baserat på Nordpools spotpriser för ett antal år sedan. Det var utomordentligt kallt den vintern, spotpriset var väldigt högt och variationen i spotpriser var då stor mellan timmarna. Min VP är Nibe 1235 men vid den tidpunkten hade ingen här på forat lyckats back-engineera så långt att deras RS485 gick att skriva på. Det blev till att skaffa Nibes egna Modbuskonverter vilket inte är billigt.

Mitt hus sjunker i innetemperatur ca 0.5 grader per timme om VP stängs av vid pass -15 grader utomhus. Det acceptabla komfortintervallet inskränker sig i vårt fall till +2 och -2 grader från ideal inomhustemperatur vilket motsvarar att man kan köra högst 8 timmar utan elbehov. Alltså man kan förvärma till +2 grader och sedan låta det sjunka till -2 grader innan man måste slå på värmen igen.

Problemet som infann sig var att den krävda genomsnittseffekten under de resterande 24-8=16 timmarna ökade jämfört med normal jämn förbrukning under 24 timmar. Detta ökade effektbehov kunde inta klaras utan att elpatronen gick in och hjälpte upp. I slutänden ökade alltså elförbrukningen. Priset för detta blev i paritet med eller högre än förtjänsten.

Enda tillfället då spotpriserna timvis skiljer så pass mycket att man tjänar signifikant på att flytta och komprimera sin förbrukning är just när det är svinkallt ute. Och då är min slutsats att det inte går att göra detta utan elpatrontillskott såvitt man inte har en kraftigt överdimensionerad värmepump vilket är väldigt ovanligt.

Jag avbröt försöket med spotpris styrning men fortsatte ett tag att logga dem. Jag "skrapade" Nordpools hemsida med ett script. Tyvärr ändrar de sin hemsida med jämna mellanrum så att man får bygga om sitt script. Så vill man styra så måste man ständigt vara beredd att underhålla inhämtningen av data.

Nordpool har en professionell tjänst med dokumenterade RSS feeds av spotpriser. Men detta upplåts bara till deras kunder och abonnemangspriset är astronomiskt i förhållande till eventuell förtjänst. Har för mig att det handlar om tusenlappar per månad.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ankan »

Tack Pen för att du delar med dig av dina erfarenheter av spotstyrning. Nu känns det ännu mindre aktuellt. Försöker fortfarande hijacka lcd-displayen http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=88813 så jag ska kunna logga alla värden från pumpen, men det blir antagligen ingen styrning trots allt. Hade pumpen haft en intern buss som man kunde lyssna på hade det hela varit enklare.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ankan »

Dags att ta upp denna gamla tråd igen nu när elpriserna har dragit iväg rätt bra redan nu innan det har blivit kallt ute.

Har fortfarande samma pump (NIBE fighter 1115 med stor vattentank). Har inget emot lite varierande innetemp eftersom vi kan elda också.
Vattentanken är stor och vi har låg vattenförbrukning.

Har gått över till timdebitering för elen och funderade först på ngenic tune men tror nästa att det är effektivare att styra max effekten på samma sätt som en effektvakt gör. Hittar dock ingen dokumentation om hur den jobbar då den kan sänka effekten i steg. Tänkte annars att man skulle kunna styra ingångarna med två relä som styrs av spotpriset.

@mrfrenzy, har du koll på hur signalerna från effektvakten (EBV200) ser ut?
Styrningen av kompressorn gissar jag är på/av.
Screenshot_20220825_220708_com.google.android.apps.docs.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har aldrig använts Nibes effektvakt så vet inte hur protokollet är gjort. Kan ju vara allt från resistorer till modbus som används.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ankan »

Jag skulle gissa på resistiv men har inga värden att gå på. Byglar man ingångarna på värmepumpen som effektvakten ansluts till så stänger man av elpatronen helt (se bild i mitt förra inlägg).

Någon tipsade någonstans om att sätta en Shelly 1 att styra ingångarna på pumpen med. Det blir inte lika fin styrning som med en effektvakt som kan stega upp och ner elpatronen men den borde få jobbet gjort.

Bättre hade annars kanske varit att styra pumpens ingångar för inomhus temp och varmvattentemp. Men jag har inte hittat något annat än ngenic tune som dessutom bara gör halva jobbet (emulerar inte varmvattnet). En Shelly 1 med digital potentiometerutgång skulle vara något.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ankan »

Har provat att styra pumpen med ingångarna på reläkortet som jag skrev om tidigare, men det verkar bara gå att spärra elpatronen trots att det ska gå att spärra även kompressorn.

Kontaktade Nibe som tror att styrkortet är trasigt. Ingångarna 1 och 2 är höga, så kontakt finns men jag får kolla det.

Hur som helst så har jag byggt ihop en inomhusgivare där jag har gjort så att jag kan påverka börvärdet genom att koppla på/av ett extra motstånd som får börvärdet att hoppa från 22 grader till 18 grader.
Detta verkar dock inte räcka för att spärra pumpen från att köra utan gradminutrarna fortsätter att ticka på.

Spärrar uppvärmning av varmvattnet på samma sätt genom att höja tempvärdet vilket fungerar.

Frågan är om jag ska påverka framledningstemperaturen istället. Dock misstänker jag att den börjar räkna åt andra hållet om framledningstemperaturen är högre än börvärdet vilket inte heller blir bra.

Edit: Funderar på om det är något värde jag ska skruva på i pumpens inställningar som tex rumsgivarens kompensation. Alltså hur snabbt den ska reagera på över/under-temperatur inne. Funderar också på om det kan vara tvångsstyrningen som går in när värmebäraren skiljer sig för mycket. Sedan har vi gränserna för antalet gradminuter innan pumpen startar.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av svanted »

Sänka temperaturen inomhus är ej speciellt lönsamt, då energiförbrukningen inte riktigt minskar lika mycket som man kan tro, dessutom så är det inte säkert att huset mår så bra av det, då RH ökar markant och man kan få kondensutfällning i isoleringen

ett normalhushåll i sverige spar c.a. 100kWh per månad och grad....är det lite?
det om kondens i isoleringen ids jag inte kommentera...det är iaf fel...

har just fått snurr på "node red" för att styra VVP och pelletsbrännare,
just nu bara ett gränsvärde på elpriset...
väntar bara på att få timdebitering på elförbrukningen för att det ska märkas på elräkningen.

sen kan man laborera med diverse statistik för att optimera funktionen.
Skriv svar