Hemmagjord fan controller som inte funkar
Hemmagjord fan controller som inte funkar
Jag håller på och gör en mycket enkel fläktkontroller, men den fungerar inte som den ska. Fläkten är kopplad genom en potentiometer som sedan är kopplat till en transistor. Den delen fungerar som den ska. Nu till det som inte fungerar.
Jag har 6 dioder som ska tändas en och en beroende på hur mycket volt som fläkten får. De ska tändas vid en viss volt och fortsätta vara tända tills volten understiger det vardera är inställt på. Jag lägger in lite bilder så ni kan få se:
Schema
Kretskort
Jag har etsat kortet och lött på ena sidan. Det är nämligen två fläktkontrollers på samma kort för att spara lite kontakter från nätaggregatet. Det är den högra som jag använder just nu.
LED1 tänds när den ska (runt 3,5 V), men vid ca 4,0 V så tänds helt plötsligt ALLA dioder! Jag kan inte hitta nån kortslutning nånstans, och även om jag kopplar ur strömtillförseln till en operationsförstärkare så beter den sig fortfarande lika. Vad har jag gjort för fel? Jag kan inte hitta det... Som ni ser på schemat så är det ju en väldigt enkel kontroller så vad fasen har gått snett?
Snälla hjälp mig!
Jag har 6 dioder som ska tändas en och en beroende på hur mycket volt som fläkten får. De ska tändas vid en viss volt och fortsätta vara tända tills volten understiger det vardera är inställt på. Jag lägger in lite bilder så ni kan få se:
Schema
Kretskort
Jag har etsat kortet och lött på ena sidan. Det är nämligen två fläktkontrollers på samma kort för att spara lite kontakter från nätaggregatet. Det är den högra som jag använder just nu.
LED1 tänds när den ska (runt 3,5 V), men vid ca 4,0 V så tänds helt plötsligt ALLA dioder! Jag kan inte hitta nån kortslutning nånstans, och även om jag kopplar ur strömtillförseln till en operationsförstärkare så beter den sig fortfarande lika. Vad har jag gjort för fel? Jag kan inte hitta det... Som ni ser på schemat så är det ju en väldigt enkel kontroller så vad fasen har gått snett?
Snälla hjälp mig!
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Hmmm...
För varje diod är det spänningen över 12k-motstånden som används som mätare. Om spänningen över fläkten överskrider spänningen över 12k-motståndet så utlöses operationsförstärkaren (på den dioden) och tänder lampan. För varje diod finns det ytterligare ett till motstånd. Det är förhållandet mellan dessa två motstånd som bestämmer när lampan ska tändas. Iallafall är det så jag har tänkt...
Men det blir något knäppt... Alla lampor ska bara inte tändas samtidigt! Det är som om det kortsluts eller nåt sånt... Jag förstår det inte. Det är då inte samma motstånd på alla -- alla ska tändas olika enligt motståndenas förhållande.
Jag har gått igenom schemat om och om igen och förstår inte vad som går fel... Det SKA fungera!
Jag såg en annan som höll på med operationsförstärkare och dioder, och såg att han/hon hade kopplat motstånden i serie. Det skulle ju också fungera, om inte bättre! Färre kompontenter till och med! Ska nog testa göra en sån koppling med massa sladdar för att se om den kanske fungerar bättre...
För varje diod är det spänningen över 12k-motstånden som används som mätare. Om spänningen över fläkten överskrider spänningen över 12k-motståndet så utlöses operationsförstärkaren (på den dioden) och tänder lampan. För varje diod finns det ytterligare ett till motstånd. Det är förhållandet mellan dessa två motstånd som bestämmer när lampan ska tändas. Iallafall är det så jag har tänkt...
Men det blir något knäppt... Alla lampor ska bara inte tändas samtidigt! Det är som om det kortsluts eller nåt sånt... Jag förstår det inte. Det är då inte samma motstånd på alla -- alla ska tändas olika enligt motståndenas förhållande.
Jag har gått igenom schemat om och om igen och förstår inte vad som går fel... Det SKA fungera!
Jag såg en annan som höll på med operationsförstärkare och dioder, och såg att han/hon hade kopplat motstånden i serie. Det skulle ju också fungera, om inte bättre! Färre kompontenter till och med! Ska nog testa göra en sån koppling med massa sladdar för att se om den kanske fungerar bättre...
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Blå dioder kör på 5.0 V (iallafall dem jag använder) och operationsförstärkarna matas med 5.0 V. Operationsförstärkarna styr sedan dioderna med sina 5 V. Alltså behöver jag inget motstånd. Om jag hade använt 12 V så hade det varit en annan femma, men det gör jag inte i det här fallet.
Jag håller ändå på att rita en ny design. Jag kan inte komma på vad felet är, så om ingen här vet så är det kört.
Jag håller ändå på att rita en ny design. Jag kan inte komma på vad felet är, så om ingen här vet så är det kört.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Kolla hur mycket max-ström de blå lysdioderna klarar. Mina klarar bara 30-40mA (och 3v) därför behövs motstånd som begränsar strömmen, inte spänningen alltså. Ganska lätt att missförstå. Jag har visserligen kört alla möjliga färger direkt på 5v utan motstånd och de har bara blivit aningen varma, så det fungerar oftast, men inte så länge.
Ska fläkten verkligen vara inkopplad mellan emittern och jord? Mer lämpligt vore att koppla fläkten mellan +12V och kollektorn. Men uppenbarligen så funkar ju detta också!
Och om jag räknat rätt så ligger referensspänningarna på OP-förstärkarnas (-)ingångar på 4.5V, 5.33V, 6.54V, 8.2V, 9.8V 11.1V. Men den drivs med +5V... och eftersom det sitter skyddsdioder på varje OP-ingång så lirar det helt enkelt inte bra ihop. Så en väldigt enkel lösning vore att byta till 12V matning på OP-förstärkarna samt att byta ut alla LED-resistorerna mot lämpligt (större) värde. Du borde inte behöva göra om kortet, det borde räcka med att skrapa av lödbanan som går till +5v-kontaken och att göra en bygel där texten "POWER" är på kretskortet.
PS. Använd LM324N-symbolen som finns i eagle istället för den "kapsel" du använt. Genom att använda den färdiga symbolen så får du varje OP för sig. För att ansluta VCC/GND så klickar du på knappen "Invoke" och sedan på någon av gate:arna.)
EDIT: Skyddsdioderna sitter alltså inuti OP:n!
Och om jag räknat rätt så ligger referensspänningarna på OP-förstärkarnas (-)ingångar på 4.5V, 5.33V, 6.54V, 8.2V, 9.8V 11.1V. Men den drivs med +5V... och eftersom det sitter skyddsdioder på varje OP-ingång så lirar det helt enkelt inte bra ihop. Så en väldigt enkel lösning vore att byta till 12V matning på OP-förstärkarna samt att byta ut alla LED-resistorerna mot lämpligt (större) värde. Du borde inte behöva göra om kortet, det borde räcka med att skrapa av lödbanan som går till +5v-kontaken och att göra en bygel där texten "POWER" är på kretskortet.
PS. Använd LM324N-symbolen som finns i eagle istället för den "kapsel" du använt. Genom att använda den färdiga symbolen så får du varje OP för sig. För att ansluta VCC/GND så klickar du på knappen "Invoke" och sedan på någon av gate:arna.)
EDIT: Skyddsdioderna sitter alltså inuti OP:n!