Hemmagjord fan controller som inte funkar

Berätta om dina pågående projekt.
ghb
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 januari 2006, 19:23:14

Inlägg av ghb »

oJsan skrev:Det finns ingen anledning att byta OP när du kan köra hela systemet på 12V! Kondensatorern ska kopplas in parallellt med fläkten. Den fungerar då som ett filter som "jämnar ut" snabba ändringar i spänningen (störningarna).
(Äran går till den som var några sekunder snabbare. =P)

I see. Danke. Då ska jag koppla in ett sånt också!

danei:
Ah ok. Fixade iallafall problemet med dioderna. ;)
ghb
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 januari 2006, 19:23:14

Inlägg av ghb »

Crap. Kondensatorer har ju också plus och minus. Jag antar att plus ska kopplas till plus och minus till minus, eller har jag fel?

EDIT:
Mina dioder flimmrar också lite ibland. Hur stor skulle kondensatorn vara? 1 mF? Alltså 1000 uF...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Plus till plus och minus till minus.

Ja 1000µF fick jag ha iaf. Nu krämade jag på drygt 2A (24W) till en hög fläktar när jag testade, och då blir ju störningarna rätt stora...
470µF funkar säkert bra det med, men det skadar ju inte att ta i lite ;)
ghb
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 januari 2006, 19:23:14

Inlägg av ghb »

Jag ska ju bara koppla chassifläktar på den här, som ligger på runt 0.2A, så det blir inte så hög effekt...

Kör med en 560 uF eftersom dem är lite mindre och billigare. =)

MadModder:
Körde du rail-to-rail? Om inte, hur gjorde du för att operationsförstärkarna inte skulle flippa ur när man närmade sig matningsspänningen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den lägsta spänningen från motståndsstegen är 3V, och den högsta 9,5V (Man får inte ut mer än 10V från en linjär regulator typ LM350 med 12V)
Så det var inga problem för mig. Som du ser på schemat använde jag LM324, och de är inte rail-to-rail. Det är ju utgångarna som inte kan svinga från gnd till vcc, och det gör ju detsamma då lysdioderna inte ska ha mer än några volt.
Kommer inte ihåg om jag testade att köra in 12V på någon ingång, men det är möjligt att det går åt skogen då.
Tänk på att du inte får ut mer än 11,3V efter transistorn. Borde inte få iaf.
ghb
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 januari 2006, 19:23:14

Inlägg av ghb »

oki.

Nä, jag vet att man inte får ut full spänning från transistorn...

Vilket jävla jobb att dra alla ledningar nu när man har en gemensam spänningsdelare. =/
Skriv svar