Radiostyrd varningssignal för lajvbruk

Berätta om dina pågående projekt.
JHall
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 december 2017, 12:06:53

Radiostyrd varningssignal för lajvbruk

Inlägg av JHall »

Hej,

Jag är lajvare, och vill bygga ett radiostyrt system för "magiska föremål". Det första projektet är att i ena ändan ha en enkel sändare med en knapp. I andra ändan skall det vara en mottagare kopplad till någon enkel vibrationsmodul. När sändaren trycker på knappen ska mottagaren vibrera, det är allt. Det ska fungera för att simulera en "magisk vissla" som ska höras på långa avstånd och locka till sig den som hör det (som bär på mottagaren).

Kraven är en knepig kombination av räckvidd på minst 1-2 km samt minimal storlek på både sändare och framförallt mottagardelarna. Dessa ska vara dolda i fickor eller möjligen en bältesväska för batteripack. Det rör sig om fantasylajv så elektroniken får inte vara synlig.

Jag kan en del grundläggande elektronik och kan löda och följa bruksanvisningar men kan så gott som inget om radiostyrningsteknik. Jag skulle behöva få en del grundläggande info kring detta (peka mig gärna till rätt ställe på nätet) och få tip på produkter/komponenter som kan lösa detta.

Mycket tack på förhand.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Radiostyrd varningssignal för lajvbruk

Inlägg av lgrfbs »

Välkommen till forumet.
Din idé är fullgenomförbar, har dock inget tips på kretsar.
Lycka till.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Radiostyrd varningssignal för lajvbruk

Inlägg av Electricguy »

Att få detta att fungera på så stora avstånd är inte helt enkelt med befintliga grejer tyvärr. Men finns det lite budget så kan jag rekommendera Teleradio's* prylar. Fungerar väldigt bra och är av mycket bra kvalitet. Jag är dock osäker på om man kan handla från dem utan att vara återförsäljare, och även med så bra prylar kan det vara lurigt med så stora avstånd.

Hur viktigt är det med timing? Kanske att en modifierad mobiltelefon skulle kunna fungera?. Om man tar något gammalt mög och byter ut vibratorn mot en lagom rejäl transistor som i sin tur driver en större vibrator så kan man nog få till det hyfsat bra. Behövs ju dock SIM-kort och prylar då..

* https://www.tele-radio.com/se/
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Radiostyrd varningssignal för lajvbruk

Inlägg av mrfrenzy »

Kolla på LoRa moduler. Dom klarar avstånd och storlek och är relativt billiga.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Radiostyrd varningssignal för lajvbruk

Inlägg av Bigstone »

AH! Härligt med sådana idéer! :tumupp: :)
Kanske en modifiering av en PMR radio? De kan teoretiskt sett klara sig upp till 2km~8km beroende på kvalité men en sådan tillsammans med en krets som ligger och skickar ping var 3~5 sekund och koppla det till en vibrator hos mottagaren är ju en lösning.
För om jag fattar det rätt så vill ts. ha något som fungerar inom ett begränsat område för att man ska kunna "pejla in" objektet när man börjar komma tillräckligt nära.
Inte helt enkelt när man då kanske behöver en riktantenn för att kunna triangulera in platsen.
PMR radios ligger ju på de fria 433MHz frekvenserna (70cm bandet) så en sådan antenn skulle ju ev. kunna bli väldigt liten.

En lös sändare och mottagare finns också att köpa här: http://www.dx.com/sv/p/open-smart-long- ... jt8hjdrzct
30Kr + ev. frakt är ju helt klart ok.

Klart att detta dock kommer att kräva lite pyssel och kanske någon enklare mikrokontroller för att underlätta processen, men klart genomförbart.

Annars är ju en gammal GSM mobil som skickar sms eller ringer upp en smidig lösning om inte positionering är ett måste.
Har man tillgång till programmeringskunskaper för smartphones så kan man ju lösa det ännu enklare, lite som geocaching. I appen så får SL knappa in positionen för föremålet och sedan låter man appen kolla mot satellit om man befinner sig i närheten och du får fler pingar i fickan ju närmare man kommer.
Kanske rent av finns färdiga appar för detta? Kolla! Skulle nog vara enklast av allt!
Ni lär få position på ca. 3 meter när. Dessutom kanske man kan lägga in en radie för lajvet's område så att folk inte yrar iväg in i skogen och kommer bort. :D :doh:

Hepp! Det är mina små 5-öringar till ämnet. :wink:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Radiostyrd varningssignal för lajvbruk

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Såg det här projektet på INSTRUCTABLES. Kan ju kanske vara en inkörsport.
Skriv svar