Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Renovera och fixa till en REVOX A77 (var apparatintag)
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=88319

Författare:  TomasL [ 18.34 2017-08-09 ]
Inläggsrubrik:  Renovera och fixa till en REVOX A77 (var apparatintag)

Var och hämtade Revoxen i dag.
Dock saknades nätsladd.
Befintligt apparatintag är ett två-poligt ojordat, i samma storlek som ett standard jordat C14 intag.
Förmodligen en gammal tysk standard eller nått sånt.
Det befintliga har som sagt i princip samma storlek som ett C14, hålbilden passar exakt, dock är det helt rektangulärt och två flata stift i det, helt ojordat.

Nu kommer jag att sätt in ett standard C14 intag, men den stora frågan är, skall man ge fasiken att ansluta jordstiftet, eller skall man ansluta jordstiftet till chassit.

Om man nu ansluter jordstiftet, vilket iofs är det korrekta att göra, eftersom det är ett jordat intag, riskerar man en massa brum och andra otrevligheter.

Vad tror ni?

edit: bytt namn på tråden, så är den lite mer relevant

Författare:  Hedliden [ 19.22 2017-08-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Operera in ett nytt apparatintag på en REVOX A77

Kolla C19 eller C20-sladd ? Vet inte vilket nummer honkontakten har, men den är utan fasade hörn och tre rektangulära hål för likadana stift. Att din Revox saknar jordstiftet borde inte vara nåt problem.
Tänker att du kanske slipper modifiera originalet.

Författare:  Jonyverse [ 19.23 2017-08-09 ]

Man kan titta om ljudelektroniken jordats till metallchassit. Då kanske man inte ska ha skyddsjord där också.

Författare:  hcb [ 20.00 2017-08-09 ]

Den A77 jag hittade i skogen utanför soptippen i Kikås någon gång på 90-talet hade ett helt vanligt jordat intag. Den var iofs ombyggd till vad jag (på paketamatörradio!) tror var (lokal)radiostandard, 19/38 cm/s om jag minns rätt. Hur jorden var kopplad har jag tyvärr ingen aning om.

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 11&t=33011
Bilderna är tyvärr borta sedan länge.

Författare:  TomasL [ 20.06 2017-08-09 ]

Hedliden skrev:
Kolla C19 eller C20-sladd ? Vet inte vilket nummer honkontakten har, men den är utan fasade hörn och tre rektangulära hål för likadana stift. Att din Revox saknar jordstiftet borde inte vara nåt problem.
Tänker att du kanske slipper modifiera originalet.

Nja, dessa två stiften Sitter i centerlinjen av kontakten, så det finns inte plats för ett tredje stift.

Oavsett, fått i gång den i nuläget ojordad.

Byter nog namn på tråden till Att fixa till en gammal A77a.
Vad jag kommit fram till är att:
1: Inga lampor fungerar.
2: Spolbromsarna verkar inte fungera, i alla fall inte på upptagningshjulet.
3: Den verkar att gå typ dubbelt så snabbt mot vad den borde göra.
4: Gissar att VU-metrarna borde fungera vid avspelning också.

Författare:  hcb [ 20.36 2017-08-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renovera och fixa till en REVOX A77 (var apparatintag)

Har du alla manualer? Jag tror jag kan lokalisera en del, dock ev inte förrän jag kommer hem.

Författare:  TomasL [ 20.38 2017-08-09 ]

Ja, jag tror det, har både service och användarmanualen.

Btw, någon som sitter på två NAB-Nav?

Författare:  hsd [ 20.43 2017-08-09 ]

Såg en sladd på tradera..

.

Författare:  TomasL [ 20.55 2017-08-09 ]

Har redan bytt :)

Författare:  TomasL [ 14.28 2017-08-10 ]

Så, nu har jag konstaterat följande gällande bromsen för upptagningsspolen, den finns inte :evil:
Beställt grejjor på Ebay.
Har också mätt upp hastigheten, och den behöver lite justering tydligen.
Dock kan jag inte begripa hur man skall justera det hela med maskinen i drift.
Troligen får jag lossa kortet, löda loss lite kablar och förlänga dem?

Författare:  Castor [ 14.30 2017-08-10 ]

Jag har för mig att man justerar någon frekvens, kolla i servicemanualen.

Författare:  TomasL [ 14.36 2017-08-10 ]

Litet förtydligande från min sida, jag vet hur man gör, har ju servicemanualen, vad jag inte kan begripa är hur man skall åstadkomma det, utan att plocka isär maskinen, eftersom spolen i fråga inte är åtkomlig annars.

Författare:  TomasL [ 20.13 2017-08-10 ]

Har googlat runt lite, hittade en hemsida som kallar sig studersweden.se, och påstår sig vara världens största och bästa Studer/Revox service.
Hmm, det verkar lite suspekt då det inte finns någon kontaktinfo förutom en mail-adress och ett olistat mobilnummer.
Någon som känner till detta?

Författare:  cjonash [ 22.53 2017-08-10 ]

Jag läste en del om den sidan för några år sedan, när jag ville få en Revox servad. Just på grund av avsaknaden av kontaktinfo var jag tveksam (vill minnas att det inte ens fanns ett telefonnummer då). Det finns/fanns en del trådar på olika forum, och hälften av skribenterna tycktes mena att innehavaren är ett geni, medans andra halvan täcker in området mellan rent bedrägeri och bara allmänt konstig. Eftersom jag inte lyckades verifiera något av det, så avstod jag (maskinen är i fint skick, ville bara ha den kalibrerad) eftersom jag inte ville riskera att den försvann.

Min far fick den tidigare servad via någon servicetekniker på SVT eller SR som hade någon elektronikverkstad hemma. Tyvärr kommer jag inte ihåg vem det var, och därför heller inte om han fortfarande är aktiv.

Författare:  TomasL [ 23.15 2017-08-10 ]

Finns(fans) någon i Stockholm tydligen, Wagners Audio eller nått sånt.
Vill minnas att jag såg något om det på faktiskt.se

Författare:  Jonyverse [ 08.04 2017-08-11 ]

Schuberts bandspelarservice?
Han räknas som en legend på Revoxservice.
Kan vara någon som tagit över, men firman finns kvar tror jag.

Studersweden kan avfärdas som betydligt obetydligare än vad websidan ger sken av.

Edit: Han har inte kvar sin verkstad i stan, tydligen är Veteran HiFi det går via nu (enligt gamla uppgifter i Faktiskt).

Författare:  TomasL [ 16.00 2017-08-11 ]

Så har kört maskinen nu några timmar.
Kan konstatera att den är i behov av service.
Mest framträdande är att den tappar i fart emellanåt, och då främst i slutet på bandet.

Gissar att jag behöver re-cappa den helt och hållet, samt ev byta halvledarna på kapstanskortet.
Detta får dock anstå tills dess jag får bromsdelarna, så jag kan köra den riktigt.

Frågan är om man skall byta alla trimpottar och halvledare också i samma veva.
Då behöver man ju få tag på kalibreringsband (behövs nog iofs oavsett).
Och skall man köpa sådana där satser som säljs, eller göra sig åbäket och samla ihop det själv.
jonnyverse, jag har fått den uppfattningen att studersweden inte är seriösa, något du känner till?

Författare:  Jonyverse [ 17.12 2017-08-11 ]

Studersweden har varit på "granskning" i något forum och jag gör själv bedömningen att det är "mycket snack och lite verkstad" så att säga.

Titta efter reservdelar på Tradera, Blocket och ebay.

-Kolla mekaniken först. Hur ser tryckrullen ut? Stenhård gummi ger osäker hastighet.
-Rullar kapstanmotorn fint eller har fettet beckat igen?
-Ryck ut alla utryckbara kort och kolla att det inte är skit på kontakterna.
-Öppna kåpan där reglage o omkopplare sitter. Omkopplarnas slädar går emot guldytor på kretskortet. Lite halvbra konstruktion som ger glapp om det kommer skit emellan.
-Kapstanmotorn har en räfflad kant som ett servotonhuvud läser av för att hålla rätt hastighet. Kolla att det sitter som det ska.

Komponenterna, även kodningar är av bra kvalitet, inte av kinakvalitet på en Revox. De kan såklart torka in i alla fall, men grundnivån är bra.

Vilken variant är det? 2/4-spår? hastigheter?

Författare:  TomasL [ 17.20 2017-08-11 ]

2 spår 3 1/4 samt 7,5. Inga effektförstärkare.
Tolkar det som en MKII, serie S035056.
Har kollat på Reeltoreel.de , men där är det ett glapp på serienumren mellan 06/70 (slut på MKII) och 08/71 (Start av MKIII).
Min nedre panel är borstad Al, så jag gissar att det är en MKII

Författare:  TomasL [ 17.38 2017-08-11 ]

Hmm, börjar tro att den är ombyggd till 4-spår. (Det finns en massa klisterlappar i den som det står 2-spår på dock.)
Får försöka fota tonhuvudena genom en spegel gissar jag.
Tittar man på raderhuvudet, så är spåren betydligt smalare än de bilder jag sett på 2-spårshuvudena.
Bilaga:
s-l1600-a.jpg

Bilaga:
s-l1601-a.jpg

Ovanstående bilder kommer från ebay
Den övre skall vara ett 2-spårshuvud och det undre ett 4-spårs.
Mitt ser definitivt ut som det nedre.
Dessutom när jag lyssnade på ett av banden som följde med, så är det 4 olika spår med musik på dem, vad det verkar.
Mystiken tätnar :D :humm:

Författare:  lillahuset [ 18.10 2017-08-11 ]

Det är med största sannolikhet 4 spår. Grattis, betydligt universellare.

Författare:  TomasL [ 18.25 2017-08-11 ]

Får analysera hur huvudena ser ut, samt kontrollera de komponenter som skiljer mellan 4- och 2-spår.
Onekligen spännande.

Enligt SMen så skall det vara en speciell olja till kapstansaxeln, MOBIL DTE Extra Heavy, någon som vet vad detta är för något, eller skall man köpa till Whiskey-pris på bayen eller liknande.

Författare:  tecno [ 18.35 2017-08-11 ]

En ISO 150 olja men jag skulle sätta dit vanlig 68 gejderolja. Har du inget så kan jag ordna några droppar och posta.

Författare:  TomasL [ 18.48 2017-08-11 ]

Ok, den är tydligen avsedd för de sintrade glidlagren som används till bl.a. kapstanen.
De oljor jag har inskränker sig till tryckluftsolja, symaskinsolja, motoroljor och kylkompressoroljor.
Gissar att det inte går åt så mycket, så jag tackar ja till erbjudandet.

Författare:  tecno [ 18.53 2017-08-11 ]

Nej några mängder går det inte åt. Ska leta fram lämplig behållare och fylla på för den bandarens livstid.

Författare:  TomasL [ 18.57 2017-08-11 ]

Tackar och bugar :D

Författare:  TomasL [ 06.54 2017-08-27 ]

Fick bromsbanden i dag.
Nu skall jag bara komma underfund med varför det är så dåligt vridmoment i motorerna, vid avspelning, så "orkar" den inte när upptagningsspolen är full, samma gäller vid snabbspolning, både framåt och bakåt, när den drivande spolen börjar bli full, så går det långsammare och långsammare, man borde kunna förvänta sig tvärtom.

Författare:  TomasL [ 08.02 2017-08-27 ]

Nu kommer man till frågan, var köper man (eller var kan man låna) ett kalibreringsband.

Författare:  Jonyverse [ 08.11 2017-08-27 ]

Nu kör jag helt ur minnet, men det finns en omkopplare för stora/små nav som ger olika drag- och/eller motspänning till spolmotorerna. Kolla det. Det kan ju även vara fel spänning till dem.
Jag förutsätter att du kollat att motorerna rullar fint rent mekaniskt och inte kärvar av damm-armerat härdat fett eller så. :lol:

Kalibreringsband brukar dyka upp på ebay ibland.
Jag har ett i ett lagerförråd. Det är smockfullt, så det kan ta ett tag att gräva sig in. Om jag hittar det kan det ev lånas ut.

Författare:  TomasL [ 08.16 2017-08-27 ]

Motorerna rullar väldigt lätt, efter vad jag kan bedöma, och jo jag har testat bägge inställningar för stora och små band.
Dock kan jag inte komma på vad som faktiskt händer vid de olika inställningarna, har inte hittat det i schemana än.

Jonny, jag vore väldigt tacksam om du kunde gräva fram det, vet du vad det är för något, det verkar finnas en uppsjö av dem.

Författare:  Jonyverse [ 09.02 2017-08-27 ]

Vid spelning av bandet skall högra motorn dra lite lagom, mindre än vid snabbspolning för att rulla upp på spolen och precis hålla det sträckt, vänstra motorn ska rulla lätt åt "fel håll för att hålla bandet lätt sträckt på den sidan.
I manulen finns mått på hur mycket dragkraft det skall vara på respektive.

Jag tror jag har två testband. Det jag köpte själv för dyra pengar innehåller en noga definierad 1kHz ton som representerar nollnivå eller vad manualen tycker att bandspelaren skall referera noll db till. Sen följer ett "svep" med fasta toner för att ställa azimut och linjäritet. Minns inte om det var 19 eller 38 cms.

Det som kan skilja är referenstonen hur många nW (nanoweber) den är inspelad med och hastigheten, förutom bandets bredd om det är testband för multikanalare. I regel är banden inspelade i fullspår.

Jag ska gräva under veckan som kommer.

Författare:  TomasL [ 12.54 2017-08-27 ]

Kan konstatera att kapstanen är rätt trög, får ta i sär den och olja in den gissar jag.
Kullagren går väl sannolikt inte att göra något åt, då de är tätade.
Det enda man eventuellt kan göra något åt är ju möjligtvis glidlagret.

Hade tydligen slarvat bort mina bladmått, så jag fick skaffa nya, får justera in pickupen för kapstanen i eftermiddag, avståndet ser lite stort ut.

EN fundering är om motorkondingarna åldrats för mycket, dock de skall tydligen vara metalliserat papper.
Får löda loss ena anslutningen och mäta upp dem.
Frågan är vad man kan förvänta sig för något ESR på sådana om de är Ok.
De skall vara på 3,5 uF -10% 220V resp 4,3 uF -10% 220V

Författare:  Jonyverse [ 13.33 2017-08-27 ]

Kan du fota raderhuvudet? Nyfiken på om det är 4 eller 2 spår.
Eller du kanske hade konstaterat 4-spår?

Författare:  TomasL [ 13.46 2017-08-27 ]

Jag tror den är ombyggd, då det sitter en klisterlapp i den som säger 2-spår, men tonhuvudena ink raderhuvudet ser ut som 4-spårs huvuden.
Men jag skall ta med mig kameran och ta lite bättre makrobilder i em.

Författare:  TomasL [ 17.28 2017-08-27 ]

Så, mätt upp motorkondingarna de skiljer några nF från märkningen, dvs inom spec så att säga, ESR låg mellan 0,4 och 0,5 Ohm.
Hmm, mystiskt, på nått sätt fick pickup-spolen för sig att brinna upp, måste vara allvarliga fel på kapstanens styrkort.

Författare:  TomasL [ 18.36 2017-08-27 ]

Lite bilder:
Behöver hitta något bättre än bomullspinnar för att kunna komma åt och rengöra bättre.

Författare:  TomasL [ 18.58 2017-08-27 ]

Så här ser schemat för kapstansstyrningen ut.
Får plocka ut kortet och se vad som hänt, lite förvånande att tacho-spolen brunnit upp faktiskt.
Vad jag funderar över är hur det sista steget av motorregleringen fungerar, dvs diodbryggan mm.

Författare:  Jonyverse [ 19.48 2017-08-27 ]

Det är 4-spårshuvuden kan jag konstatera.

Du får ju 1600 och 800 Hz från taco-huvudet. Vad menar du är fel?
Jag kan ha missat något.

Författare:  TomasL [ 19.58 2017-08-27 ]

Efter ett tag så stoppade kapstanen, startade igen när spänningen varit bruten en stund, därefter samma sak, flera gånger.
Sedan sa det PFFT och tachohuvudet smälte, typ.

Funderar på om diodbryggan är dålig, gissar att motorn har dragit mycket ström, då den gick lite trögt.

Nåväl, får demontera kortet, vilket verkar vara ett hästarbete, då det är fastskruvat i nätdelen, vilket innebär att den måste ut först.

Författare:  TomasL [ 20.03 2017-08-27 ]

Jonyverse skrev:
Det är 4-spårshuvuden kan jag konstatera.

Frågan är då, är den felmärkt eller är den ombyggd.

Författare:  Jonyverse [ 20.16 2017-08-27 ]

Då förstår jag kapstanproblemet.
Konstigt att man gjort ljudkorten lättutbytbara men styrgrejjerna japansk-bil-krångliga.

Det byggdes om både hit och dit så den kan mycket väl varit 2 sp. och sen byggts om när det kändes dyrt med band.

Författare:  TomasL [ 20.18 2017-08-27 ]

I luckan för nätspänningsomställningen så finns det en klisterlapp 2-Spuhr eller nått sånt.

Författare:  Jonyverse [ 07.35 2017-08-28 ]

Såg att det var en lapp på tryckrullearmen också.
Den är köpt som 2-spår. Men det är bara att byta huvuden och trimma om den i stort sett så får man en 4-spårs.
Jag gjorde det omvända med min. Samt bytte kapstanaxel och lite mer.

Författare:  TomasL [ 20.23 2017-08-31 ]

Nu har jag fått och monterat den nya pickupen, plockade ur styrkortet och förlängde trådarna till trafon.
Så nu kan jag justera in hastigheten på kapstans motorn.
Man kan ha väldigt skojjigt med kuliga instrument. Frekvensen skall justeras in så att den ligger stabilt mellan 1600 och 1601 Hz under minst 10 minuter, i morgon skall jag justera in bromsarna, så jag kan göra en riktig injustering av hastigheten.

Författare:  TomasL [ 21.53 2017-09-07 ]

Visade sig att injusteringen i spolen var trasig, och o-reparerbar. :cry: har dock beställt ett nytt kort på bayen, lite senare variant med bla en 555 i stället för spolen, blir också lättare att justera in varvtalet då, gissar jag.

Författare:  Jonyverse [ 06.13 2017-09-08 ]

Bra jobbat!
Jag har varit i förrådet och grävt efter testbanden, kom inte så långt men ska göra ett nytt försök.

Författare:  TomasL [ 06.37 2017-09-08 ]

Åsså köpte jag mig ett par NAB-nav

Författare:  TomasL [ 07.01 2017-09-08 ]

Funderar på om man skuuulle fuska lite, har ingen Revox tomspole, dock en BASF, skall man tvätta bort BASF-trycket och trycka på Revox i stället? :P :vissla: :humm:

Författare:  TomasL [ 17.46 2017-09-16 ]

Så nu har jag fått ihop den

Författare:  TomasL [ 18.21 2017-09-16 ]

Upptäckte något mystiskt.
Den ena bandstyrningen, den vänstra är utbytt mott ett kullager, kan undra varför?

Författare:  Platis [ 18.34 2017-09-16 ]

Dom ville väl ha lite extra roligt! Kullager :rofl

Sorry, kunde inte låta bli! :vissla:

Blir snyggt det där! :)

Verkar vara en väldigt rejält uppbyggd bandare, helgjutet chassi och allt!

Författare:  lillahuset [ 18.36 2017-09-16 ]

Jag hade också NAB-nav men inte av den där vulgära modellen. Oklart om det var ReVox eller något annat men betydligt diskretare och i plast. Funkade fint.

Vi köpte Memorex-band på "kaka" som rymde om jag minns rätt två 10,5" eller fyra 7". Det var lite intressant att spola upp dem på vanliga spolar.

Har du fått ordning på kalibreringen?

Edit: Har man tittat i en ReVox eller Studer bandare inser man vad kvalitet innebär. :)

Editedit: En ReVox dör aldrig, den går alltid att vårda till ett fullt friskt liv.

Författare:  TomasL [ 19.00 2017-09-16 ]

Har nog fått ordning på kapstanen nu.
Har inte kalibrerat den än, då jag inte har något band fn.
När jag får tag på ett, tänkte jag mäta frekvensgången också, för att avgöra huvudenas kondition.

Finns det något kul PC program som använder ljudkortet för sådana mätningar?

Dock är jag fortfarande fundersam över varför man bytt ut bandstyrningen på vänster sida till ett kullager.
Det verkar vara "professionellt" gjort, då det ligger ett shim under lagret, då det sannolikt inte riktigt har korrekt tjocklek

Vad tycker ni, skall man ta bort BASF-texten och printa dit ReVox i stället?

Författare:  Platis [ 19.11 2017-09-16 ]

Ja det hade varit en fin touch! :tumupp:
Finns ju en massa PC-program för uppmätning av frekvensgång i högtalare, är det långsökt att tro att nåt sånt kanske funkar? :humm:

Författare:  Jonyverse [ 19.15 2017-09-16 ]

Kullagret är original.

Författare:  TomasL [ 19.18 2017-09-16 ]

Ok, varför sitter det inget på högra sidan, utan en fast icke roterande styrning?

Författare:  TomasL [ 19.23 2017-09-16 ]

Jonyverse skrev:
Kullagret är original.

Det kan inte vara original från början, i de SM jag har, så är det en fast icke-rörlig bandstyrning.
Kullagret måste tillkommit senare i såfall.

Författare:  Jonyverse [ 19.33 2017-09-16 ]

Det kan jag inte svara på. (Men funderat länge)
Bandet löper utan problem med två aluminiumcylindrar men det kan vara så att man fått ner modulationsbruset med kullagret.

Alla utom de tidigaste versionerna har kullager tror jag.
På nån Revox satte jag ett lager på andra sidan oxå, bara för att jag hade.

Författare:  TomasL [ 19.36 2017-09-16 ]

Ok, bara att konstatera att någon ingenjör på Revox ansåg att det var en bra ide då.
Jonny, du har inte hittat bandet än gissar jag?

Författare:  Jonyverse [ 19.40 2017-09-16 ]

Haft mycket att göra, men jag lovar att ta ett ryck närmaste dagarna.
Men det blir extra motiverat när man ser hur bra projektet går framåt.

Har du någon avmagnetiserare för tonhuvud? Kan vara bra att köra innan testbandet.

Författare:  TomasL [ 19.43 2017-09-16 ]

Jo, jag har en någonstans, så den måste jag naturligtvis leta reda på, ligger på jobbet i någon hylla.

Författare:  lillahuset [ 19.53 2017-09-16 ]

Jonyverse: :D

Författare:  TomasL [ 20.01 2017-09-16 ]

Sedan måste jag på något sätt ta mig an mitt Nakamichi däck, problemet där är att det finns inga kalibreringsband att få tag på. Det är dessutom i princip omöjligt att tillverka sådana band, tyvärr.

Författare:  Platis [ 20.05 2017-09-16 ]

Är det nån form av Dolby på dom här maskinerna?

Författare:  TomasL [ 20.08 2017-09-16 ]

Vilka maskiner menar du, NAK eller Revoxen, Revoxen fanns i Dolby-utförande, dock inte min.
All NAKar hade Dolby

Författare:  TomasL [ 20.45 2017-09-17 ]

Har kört maskinen hela dagen, och lyssnat på skön musik.
Har dock konstaterat att jag måste spänna vänster broms lite hårdare, den stoppar inte en 10,5" spole tillräckligt fort när jag snabbspolar, den snurrar typ ett kvarts varv till ett halvt varv för länge, blir lite bandsallad då.

Författare:  Jonyverse [ 09.32 2017-09-19 ]

:tumupp:
Jättekul att det fungerar. Bara småjusteringar kvar.

Jag åker till förrådet och gör utgrävning efter testband idag.

Författare:  Jonyverse [ 16.31 2017-09-19 ]

Nu har jag grävt.

1. Ett utomordentligt användbart testband men tyvärr för 38 cm/s.
2. Ett kalibreringsband inspelat på studiomaskin för 19 cm/s.
Nivåkalibrering 1kHz, trimma azimutvinkeln, inte mer.

Bilaga:
IMG_4804.JPG

Bilaga:
IMG_4805.JPG

Författare:  TomasL [ 17.17 2017-09-19 ]

Ok, då får jag köpa ett band för lämplig hastighet, lämplig leverantör?

Författare:  Jonyverse [ 17.38 2017-09-19 ]

Vet inte om någon pro-ljudleverantör för sånt längre.
Ebay kanske är lämpligast.

Författare:  TomasL [ 18.14 2017-09-19 ]

Skall man ha 9,5 eller 19 cm/s eller båda, IEC eller NAB eller båda.

Är ju en hel jäkla skog med olika varianter.
mrltapes.com/ har ju hur många varianter som helst.
Två andra jag hittat:
http://www.ebay.com/itm/Reel-to-Reel-ca ... 2704101199
http://www.ebay.de/itm/302449306828?clk ... rmvSB=true

Författare:  lillahuset [ 18.49 2017-09-19 ]

Om jag minns rätt hade min A77a bara NAB för inspelning och både NAB och IEC för avspelning. Kolla manualen eller något. Är det så för dig också vill du nog använda NAB. Hastigheten som är intressantast är förmodligen 19cm/s.

Författare:  TomasL [ 19.43 2017-09-19 ]

Jo, inspelning är NAB, avspelning vilket som.
Verkar som att eq'n skall vara samma oavsett på testbanden, hmm konstigt.

Författare:  Jonyverse [ 19.51 2017-09-19 ]

Ju lägre bandhastighet desto mindre standard.
19 cm är bäst. 9,5 kan man trimma rätt bra ändå om allt annat stämmer.

Det som skiljer på IEC o NAB är låga frekvenserna så det går att få till det bra om man vet vad man vill.

Bandet i länk 2 ser ut att vara perfekt.
1 Khz 0dB, lång 10 Khz för azimut, tonspel för linjäritet.

Författare:  TomasL [ 20.23 2017-09-19 ]

Ok, 600 var ju inte så mycket att hänga i julgranen.
Kul kommentar i annonsen:
Citera:
You buy only the calibration tape and NOT the Studer Tape Recorder!

Författare:  hassefikonkasse [ 12.27 2017-09-20 ]

Jag har för mig att man måste avmagnetisera tonhuvudet innan trimning med band.
Denna firma kan slipa åt dig.

http://www.studersweden.se/page82.html

Författare:  TomasL [ 12.39 2017-09-20 ]

studersweden behandlar man med en mycket lång tång, som det verkar.
Det är inte ens ett existerande företag.

Och ja man avmagnetiserar huvudena innan, och med jämna mellanrum, beroende på hur många meter band den snurrar.

Författare:  hsd [ 13.29 2017-09-20 ]

Det är låång livslängd på tonhuvuderna och skulle de vara slitna så byt till nya ( eller begagnade)
Vet inte hur revoxhuvuden ser ut invärtes men de i flesta är kärnan spetsad mot anliggningsytan så om man slipar försämras huvudet eftersom gapet i kärnan ökar

.

Författare:  TomasL [ 14.21 2017-09-20 ]

Så är det, enda orsaken, såsom jag fattat det är om man har höga kanter omkring band-banan, typ.

Författare:  TomasL [ 21.48 2017-09-20 ]

Så, nu har jag beställt bandet. :)

Författare:  hsd [ 22.16 2017-09-20 ]

Har Du slitagekanter på tonhuvuderna, i så fall kan en justering ge sämre resultat så notera exakt läge på nuvarande inställning
Det är väldigt sällan (nästan aldrig)en huvudjustering behövs
Avmagnetisera hela bandföringen och verktygen före justering
Jag förmodar att Du har kontrollerat att bandet löper rätt utan att vickla sig det minsta

.

Författare:  TomasL [ 22.26 2017-09-20 ]

Skall kontrollera allting naturligtvis, och göra lite annat småfix.
Har konstaterat följande, som jag skrev innan.
Vänster broms tar lite dåligt.
"Stötdämpare" för bandspänningen verkar behöva smörjas upp och kontrolleras, då den inte går upp helt när den är obelastad.

Författare:  TomasL [ 23.05 2017-09-20 ]

Hmm, kikade på 10,5 rullarna, de verkar vara påspolade "baklänges", den matta sidan utåt, kan undra varför?.
På kartongen så står det "Coating Inside"
Gissar att jag måste spola om dem, på nått sätt, för att kunna använda dem.

Författare:  lillahuset [ 23.34 2017-09-20 ]

Det finns band med matt baksida så det behöver inte vara fel.

Författare:  TomasL [ 23.46 2017-09-20 ]

Den blanka sidan är inåt.

Författare:  Jonyverse [ 06.55 2017-09-21 ]

På "den gamla goda" tiden fanns det flera studiomaskiner med tonhuvudblocket åt andra hållet.
Bland annat SRs workhorse Telefunken M5 som fanns i varje studio på 50-70 talet.
Fördelen är att om det är lätt och bekvämt att komma åt att markera med penna på bandet vid avspelningshuvudet när är lutad uppåt vid finklippning i t ex dialog.
Därför kan vara så att radiobolagen beställde band upplindat på olika sätt.

Det är bara att vrida 180° och spola om.

Författare:  TomasL [ 07.01 2017-09-21 ]

Ja, jag utgår utifrån att den matta sidan är oxidskiktet, som skall vara vänt mot huvudena.

Författare:  Jonyverse [ 10.20 2017-09-21 ]

Det finns en uppsjö av varianter på hur det ser ut.
Många band har en matt baksida andra har en spegelblank baksida.
De matta är bra om man skall rita med penna på baksidan, och hindrar genom bättre friktion kalvning om man kör öppna tallrikar.

Om det går att skrapa bort skiktet med skalpell kan det vara magnetskiktet.

Författare:  TomasL [ 12.43 2017-09-21 ]

Jo, men magnet/Oxid-skiktet brukar mig veterligen aldrig vara blankt.

Författare:  Jonyverse [ 13.03 2017-09-21 ]

Om baksidan är helmatt kan framsidan se blank ut relativt den.

Författare:  hsd [ 15.41 2017-09-21 ]

Ganska säker på att den matta är baksidan och den blanka ska ligga mot tonhuvudena
Så Du ska inte vända bandet
Vad är det för band

.

Författare:  TomasL [ 17.17 2017-09-21 ]

Dessa:
viewtopic.php?f=11&t=88337

Författare:  hsd [ 18.12 2017-09-21 ]

De LPR 35 som jag har är inbrun blank "huvudsida" och mattsvart baksida
Coating inside syftar på att magnetmaterialet ligger innanför plastfolien

.

Författare:  TomasL [ 18.31 2017-09-21 ]

Ok, då kan jag vara lugn då.

Författare:  rvl [ 00.26 2017-10-03 ]

Litet bandspelarporr. Här har jag mitt renoveringsobjekt, Ampex med fyra mätkanaler. Litet syndigt lagrad i kallt utrymme.
Bilaga:
IMG_2990.jpg
Bilaga:
IMG_2991.jpg
Bilaga:
IMG_2992.jpg
Bilaga:
IMG_2993.jpg
Bilaga:
IMG_2996.jpg

Författare:  Jonyverse [ 07.38 2017-10-03 ]

Rejäla doningar. Varför så många tonhuvuden?

Författare:  hsd [ 19.11 2017-10-07 ]

Ligger ett avmagnetiseringsdon på tradera just nu

Författare:  TomasL [ 19.13 2017-10-07 ]

Hittade mitt :D

Författare:  anders_bzn [ 08.18 2017-10-10 ]

hsd skrev:
Ligger ett avmagnetiseringsdon på tradera just nu

Var?

Författare:  hsd [ 09.58 2017-10-10 ]

Hemelektronik
Stereo hifi
Tillbehör

Kollade inte nu men det har funnits 2, en gammal effektiv grå klump, passar bra till rullmaskiner samt en vmp med vinklingsbar spets, passar bäst till kasettmaskiner

Författare:  anders_bzn [ 12.17 2017-10-10 ]

Tack, hittade bland annat denna: https://www.tradera.com/item/302047/291 ... etiserare-

Och ursäkta för trådkapningen...

Författare:  hsd [ 12.25 2017-10-10 ]

anders_bzn skrev:
Tack, hittade bland annat denna: https://www.tradera.com/item/302047/291 ... etiserare-

Och ursäkta för trådkapningen...
Hmm, det var den tredje
Hej,
Jag har hittat en annons på Tradera som du borde titta på.

Här kommer länken:
http://www.tradera.com/item/291951604

Författare:  MiaM [ 06.17 2017-10-13 ]

Ampex:en har samma typ av kantkontakt som cartridgeporten på VIC-20 :)

Vad gäller kalibreringsband: Är det inte rätt lätt att räkna ut exakt vilka värden man ska få om man kör ett referensband i annan hastighet än det är avsett för?

Däremot är det kanske inte meningsfullt om det blir för långt ifrån önskad "diskantton"? Nivån borde väl däremot funka rätt bra, 1kHz, 500Hz eller 2kHz borde inte diffa så farligt?

När det gäller lägre hastigheter så finns ju även flera DIN-standarder, typ äldre och nyare eller nåt sånt. Det sistnämnda kan vara bra att veta eftersom ljudet kan låta en gnutta fel om det blandas standard äldre/nyare. Jag tror förresten att NAB kör samma EQ för 4,75 som 9,5, medan DIN däremot kör olika EQ på alla hastigheterna.

Författare:  TomasL [ 18.27 2017-12-15 ]

Så nu har jag fått mina nya NOS "Reservhuvuden".
Slitaget är markant som man kan se på bilderna tidigare i tråden.
Jag vet inte hur helt utslitna huvuden kan se ut, så därför vet jag inte statusen för de befintliga.
Då kommer den naturliga frågan, skall jag justera in med de befintliga nu, och köra tills de är helt slut, eller
Byta till de nya direkt.

Författare:  lillahuset [ 18.54 2017-12-15 ]

Jag är ingen expert men jag tycker de befintliga huvudena ser ut att vara "bättre begagnade". Jävligt skitiga dock.
Du kan ju testa att spela in ett frekvenssvep och se hur mycket det avviker från specen. Förslitning märks först vid höga frekvenser eftersom gapet blir bredare när huvudet slits.

Författare:  TomasL [ 19.07 2017-12-15 ]

Jo, skall nog göra det, det vore ju bra om man kunde spara de nya till framtiden, sas.
Jag kan inte s någon öppning av gapet i de befintliga, å andra sidan kan jag vara halvblind, typ.
Och ja de behöver en ordentlig genomgripande rengöring och i alla fall kontrolleras emot det kalibreringsband jag köpt.

Tänk om man kunde göra samma sak med Nakamichin, få tag på kalibreringsband till den, men de är tyvärr äännu mer unobtanium än något annat.

Författare:  lillahuset [ 19.19 2017-12-15 ]

Jag har alltid varit imponerad av och skeptisk till Nakamichi. :)

Författare:  TomasL [ 19.22 2017-12-15 ]

Nakamichi gjorde definitivt saker lite annorlunda.
Det är deras "Track Alignment"-tape som är fullständigt omöjlig att få tag på, och går i princip inte att tillverka heller, vad det verkar.

Bandet är inspelat fullspår, och sedan raderat där spåren skall vara, så man justerar till minimum utslag istället för alla andra där man justerar till maximum på båda kanalerna.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme