Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 19.13 2019-09-15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Navtexmottagare
InläggPostat: 20.02 2017-10-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.58 2016-04-05
Inlägg: 1829
Ort: Helsingfors
Kul at höra. :tumupp:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Navtexmottagare
InläggPostat: 09.43 2017-10-21 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.10 2008-02-25
Inlägg: 6053
Ort: Mariehamn
Har labat vidare med DDSen. Tänkte eg ha en 9833 som är minst. så jag testade en 9834 som är snarlik och som jag råkade ha. Dock är det helt annorlunda att interfaca än 9835. Väldigt kinkig på SPI-timingen. Tycker även att den ibland matar ut "skräpig" (varierande frekvens) signal, men det kan ju vara överhörning på labbplattan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Navtexmottagare
InläggPostat: 11.24 2017-10-22 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.10 2008-02-25
Inlägg: 6053
Ort: Mariehamn
Nattens skörd:

Kod: [Expandera/Minimera] [Hämta] (Untitled.txt)
Cullercoats, UK:
ZCZC GA66
NAVAREA I 154
SHETLAND ISLES NORTHWESTWARDS. CLAIR RIDGE OIL FIELD NORTHWARDS. GB CHART 1233 (INT 1500). SAFETY ZONE, RADIUS 500 METRES, ESTABLISHED AT 60-54.66N 002-32.2
M
NNNN

Gislövshammar:
ZCZC JA07
291215 UTC AUG
GERMAN NAV WARN 470/17
WESTERN BALTIC. KRIEGERS FLAK.
RESEARCH PLATFORM  FINO II  55-00N 013-09E LIGHT UNRELIABLE.
NNNN

Rogaland, Norge:
LE88
211800 UTC OCT 17
ARKHANGELSK RADIO
WEATHER FORECAST NR 88
VALID 24 HRS
SOUTH EASTERN PART
OF BARENTS SEA
STORM WARNING: 01130
KANINO-KOLGUEVSKY REGION AFTER
MIDNIGHT EXPECTED VEERING
NLY NELY IN GUSTS TO 18 M/S
WEATHER SUMMARY: TROUGH OF LOH_OOW HPA 64 N 72 E
WIND: NLY NELY 9 TO 14 M/S
01130 KANINO-KOLGUEVSKY REGION
IN GUSTS TO 18 M/S
VIS: 3 TO 6 KM LOCAL
IN SNOW 1 TO 2 KM
SEAS: 1.5 TO 2.3 M;
NNNN

Örlandet, Norge:
ZCZC NA90
170702 UTC OCT 17
NORWEGIAN NAV. WARNING 675/2017
  CHART 29
  AREA VANYLVSGAPET
SKJEGGENE LIGHTBUOY 62-16.0N 005-19.6E OFF STATION.
NNNN

OOstende, Belgien:
ZCZC TE42
211408 UTC OCT
OOSTENDERADIO WX 42/1OU__ES,  JY AND BELGIAN COAST: SOUTHTHWESTERLY NEAR GALE TO GSKGK?R3&1975#23 5 59 23 5 -,$ 59,8&#5 $3:4 59  549,& ?433"3 59 ,3-3-4 &-)3 6-7. PARTLY TO VERY CLO WITH RAIN OR SHOWERS. MOD TO GOOD VIS.
NNNN

Tallinn:
ZCZC UA15
182359 UTC OCT
PETERSBURG NAV WARN 345
EASTERN GULF OF FINLAND
1. SHIPS EXERCISES 202100 THRU 252100 UTC OCT
IN AREA 60-00.5N 027-16.5E 60-05.4N 027-34.0E
59-53.0N 027-48.0E 59-48.0N 027-31.0E
AREA TEMPORARILY DANGEROUS TO SHIPPING
2. CANCEL THIS MESSAGE 252200 UTC OCT
NNNN

Niton, UK:


ZAA IA80
101215 UTC OCT
BALTIC SEA NAV WARN 028/17
THE SOUND.
TSS NORT OF HELSINGBORG&.
UNDERWATER OPERATION IZ_RESS
IN VB
ICINITY OF 56-04.1N 012-37.8E BY
CABLE ONE. THE VESSEL IS RESTRICTED IN MANEUVERABILITY.
PASS THE WORK AREAHH CAUTION WITH
DIRECTIONS FROM G GUARD VESSEL MERKUR.
NNNN

Rogaland, Norge:

ZCZC LA37
170800 UTC AUG 17
COASTAL WARNING ARKHANGELSK 38
PORT ARKHANGELSK
LIGHT FRONT LEADING BEACON
KEGOSTROVSKIY
64-31-39.1N 040-23-14.6E
TEMPORARILY UNLIT;
NNNN
ZCZC LA29
121200 UTC JUL 17
COASTAL WARNING ARKHANGELSK 30
KANDALAKSHSKIY ZALIV
BUOYS ESTABLISHED
66-31-18.0N 034-49-18.0E
TWO BUOYS;
NNNN

Saudanes, Island:
ZCZC SA95
N
-HAMBURG
211300 UTC OKT 17
NAV. WARN. 3O. 635
TSS TERSCHELLING-GOOLF_HTO
GREEN LZ_ REPORTED ADRIFTO39/D.
53-52,8N 007-11,9E AT 13.00 UTC.
CANCEL THIS MESSAGE 220100 UTC OCT 17.
NNNN
Z
LBPCYU
NCC-HAMBURG
031000 UTC OCTQFJW__BOCKELLLZ_M TIR
R
WESER APPROAB NEUE WESSSER NORD ZS.
A M_HOGSZSZJHMF_C
5
TEATIO.:52,5E.
NNNN

AA


AAAAAAAAAAAAAAAAABO
ZC SA61
NCC-T_HAMBURG

En annan märklig, U delas av Tallinn och Trieste. Tänkbart att denna störde Tallinn och sedan slog igenom då Tallinn slutade sända:
ZCZC UA26
212320 UTC OCT 17
MONDOLFO RADIO

COASTAL WARNING NR.901/17 OCT 03
ADRIATIC SEA - ANCONA
AREA BOUNDED BY FOLLOWING POINTS:
43 19.973N - 013 44.093E
43 40.523N - 014 25.830E
44 09.335N - 013 54.713E
43 55.422N - 012 56.167E
43 34.842N - 013 37.325E

Cullercoats UK:
ZCZC GE26
EXTENDED OUTLOOK
 MONDAY TO THURSDAY
 ISSUED BY THE MET OFFICE, ON BEHALF OF THE_ MARITIME AND
 COASTGUARD AGENCY, AT 212300 UTC


 ON MONDAY EVENING AREAS OF HIGH PRESSURE WILL BE CENTRED
 ACROSS SCANDINAVIA AND TO THE S OF CULLERCOATS, WHILST A
 BROAD AND DEEP ATLANTIC LOW WILL BE CENTRED IN THE
 CENTRAL N ATLANTIC. A TROUGH WILL ALSO EXTEND SE ACROSS
 EERN PARTS OF THE UK. DURING TUESDAY THIS TROUGH WILL MOV
 E THROUGH THE N SEA, WITH LOW PRESSURE CENTRED TO THE N
 AND NW OF THE UK. A RIDGE OF HIGH PRESSURE THEN AMPLIFIES
 N DURING WEDNESDAY AND THURSDAY, DOMINATING CONDITIONS
 ACROSS MUCH OF CULLERCOATS, WHILST LOW PRESSURE TO THE NW
 GRADUALLY FILLS. WIDESPREAD GALES ARE EXP IN THE NE N SEA
 OVERNIGHT MONDAY AND INTO TUESDAY MORNING, WITH ISOL SEV
 GALES POSS ACROSS VIKING AND N UTSIRE. THESE BECMG
 CONFINED TO THE FAR NE OF CULLERCOATS BY LATE TUESDAY AND
 MODERATING BY WEDNESDAY MORNING. HOWEVER FURTHER STRG
 WINDS ARE POSS ACROSS FAIR ISLE LATER ON WEDNESDAY
NNNN

Grimeton:
ZCZC IB22
211625 UTC OKT
BALTIC SEA MET WARNINGS

NEAR GALE WARNING

SKAGERRAK: SE AT TIMES 15 M/S.
KATTEGAT: NIGHT TOWARDS SUNDAY, IN NORTHERN WATERS, SE 14 M/S, DECR SUNDAY MORNING.
NNNN

ZCZC IA80
101215 UTC OCT
BALTIC SEA NAV WARN 028/17
THE SOUND.
TSS NORT OF HELSINGBORG.
UNDERWATER OPERATION IN PROGRESS
IN VICINITY OF 56-04.1N 012-37.8E BY
CABLE ONE. THE VESSEL IS RESTRICTED IN LRLYLFSITY.
PASS THE WORK AREA WITH CAUTION WITH
DIRECTIONS FROM GUARD VESSEL MERKUR.
NNNN

Jelöj, Norge:
ZCZC MA72
212200 UTC OCT 17
NORWEGIAN NAV. WARNING 690/2017
  CHART 1
  AREA FREDRIKSTAD VESTRE LOEP
KROSNESFJELLET LIGHT 59-11.9N 010-5B1?/?: 85.
IONNIIIOOBO

ZCZC UTHO
2BWZMH_ OCT 17 GONORWZNKKBOCKEL3?SOYIOXWPQU

Holland:
ZCZC PE24

NETHERLANDS COASTGUARD

METEOROLOGICAL FORECAST NR. 24 220157 UTC OCT

FORECAST DUTCH EEZ ISSUED AT 23:52 UTC 211017 THAMES HUMBER GERMAN BIGHT SOUTH TO SOUTHWEST 8


DOGGER

WEST TO SOUTHWEST 7



SYNOPSIS

LOW, 988, OVER FORTIES, IS MOVING SLOWLY TOWARDS THE GERMAN

BIGHT, 1004. ASSOCIATED TROUGHS WILL MOVE NORTHEAST ACROSS

THE NORTH SEA.


FORECAST VALID SUNDAY 03:00 TILL SUNDAY 15:00 UTC


THAMES

SOUTH TO SOUTHWEST 7-8, FAST VEERING WEST TO SOUTHWEST 6-7.

SHOWERY RAIN, RISK THUNDERSTORM AT FIRST.

GOOD, MODERATE TO POOR IN PRECIPITATION.

WAVEHEIGHT 2.0-3.0 METER.



HUMBER

SOUTH TO SOUTHWEST 7-8, FAST VEERING WEST TO SOUTHWEST 6-7.

SHOWERY RAIN, RISK THUNDERSTORM AT FIRST.

GOOD, MODERATE TO POOR IN PRECIPITATION.

WAVEHEIGHT 2.0-3.0 Z_N INCREASING 2.5-3.5 METER.



GERMAN BIGHT

SOUTH TO SOUTHWEST 6-7, FIRST RISK 8, VEERING SOUTHWEST 5-6.

SHOWERY RAIN, RISK THUNDERSTORM AT FIRST.

GOOD, MODERATE TO POOR IN PRECIPITATION.

WAVEHEIGHT 2.5-3.5 METER, DECREASING 2.0-3.0 METER.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Navtexmottagare
InläggPostat: 11.51 2017-10-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2010-10-29
Inlägg: 1537
Är det med hemmabyggda mottagaren eller PIC24 avkodaren eller båda du kör med nu?
Verkar fungera bra nu.

Hur mycket svagare blir det om du lyssnar på 490kHz utan att trimma spolarna i ingångssteget med JFET.
Går det att höra något på Navtex 490kHz då? Annars kunde man koppla en trimkondensator
parallellt med spolarna i JFET förstärkarsteget. Trimkondensatorn kan kopplas in med ett litet
relä eller kanske en vanlig NPN BC848 eller alternativt med en diod.
Så får du två Navtex-kanaler 490 och 518kHz, LO:n kan du lätt ändra om du ska ha en DDS.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Navtexmottagare
InläggPostat: 13.37 2017-10-22 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.10 2008-02-25
Inlägg: 6053
Ort: Mariehamn
Hela rubbet. Kör med dubbla processorer :) En dsPIC30 som kör filter och avkodning och en PIC24 som hanterar minne, display etc. Skickar över datat via SPI till PIC24 som sedan lagrar i ett 23LCV512 SRAM. Samma PIC24 skall även presentera datat på en DOGM128 display, samt sända samma data över seriell.

Skall testa vad som händer på 490kHz, men den är inte så intressant i praktiken och för mig då det inte finns några stationer häruppe som sänder på den frekvensen.

På bilden en 9835, men där slapp den magiska röken ut så nu kör jag med 9834 och målet är som sagt var 9833. Minst storlek, minst antal kringkomponenter. Klockar nu allt från dsPICens 12MHz kristall, men bara den kommer så blir den en separat, 2,5ppm kristaloscillator.

Bilaga:
20171018_211154_resized.jpg


(Borde städa labb-bänken)


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Navtexmottagare
InläggPostat: 18.47 2017-10-29 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.10 2008-02-25
Inlägg: 6053
Ort: Mariehamn
Bilaga:
20171029_194410_resized.jpg


Borde kanske gå upp till 240x128, detta är 128x64

(Utsändningen är från Niton, UK)


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Navtexmottagare
InläggPostat: 23.19 2017-11-09 

Blev medlem: 22.11 2017-11-09
Inlägg: 3
Tjenare Anders.
Gratulerar dig för DSP mottagaren. Som du märkt, går tiden åt till att hitta de lokala störningskällorna.

Måste bara kommentera rykten om min mottagares bristfälliga känslighet. :D

Den är anpassad för en 20 meters wire-antenn. På båten har jag mitt sidostag som antenn, masten är inte kopplad till kölen.
RF förstärkare behövs inte pga. brusnivån på 500 KHz är hög nog ändå.
År 2002 fanns det dessutom starka MW sändare på 530 Khz som kunde överstyra blandare. Det problemet finns nog inte kvar mera.

Sen har mottagaren två grejer som måste vara rätt.

Den avstämda kretsen på blandarens kollektor får inte ha för stor ström igenom sig. Annars blir spolen saturerad, med förluster som resultat.
Beroende på komponenttoleranser och spolens karakteristik kan kollektorströmmen bli för hög.
Sen måste kretsarna stämmas av också, vilka en del byggare inte verkar klara av.

Kristallens frekvens måste matas exakt in i mjukvaran. Den används för att kalkylera vilken FSK ton som har mottagits.

FSK dekodern är en frekvensräknare med 16 gångers översampling per sampel, samt 12 sampel per TOR bit.

Vid låg lokal störningsnivå tar den in signaler från Svarta havet, Mellanhavet, NL, UK, SE osv. här i Södra Finland.
Lokala störningar kommer också från LCD displayen och från MAX232, så gedigen jordning, filtrering och avskärmning kan krävas.

Inspirationen för designen var att använda få och vanliga komponenter som fanns att tillgå samt att minimera strömförbrukningen, samt en gratis display (256x64) från en arbetskompis.

Med moderna komponenter skulle nog strömförbrukning gå ner ännu. Och blandaren borde vara dubbelbalanserad. Nu kommer LO signalen igenom blandaren, vilket dämpats med ett extra RC filter före OP-försärkaren, annars blev OP förstärkaren saturerad av LO signalen.

Tjosan /Mikael

AndersG skrev:
Detta är eg något jag funderat på länge. Finns en konstruktion av en gammal studiekamrat, OH2AUN här.

Dock får jag ingen signal och enligt artikeln här så har Mikaels konstruktion dålig känslighet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Navtexmottagare
InläggPostat: 08.26 2017-11-10 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.10 2008-02-25
Inlägg: 6053
Ort: Mariehamn
Japp, jag har eliminerat de flesta nu och får som du in det mesta: England, Holland, Adriatiska havet, Vita Havet. Antennen är en ca 10-15m longwire.

Det är fullt möjligt att jag misstog "hörde inte signalen över störningarna" för "dålig känslighet". Jag trimmade nog in det hela med en extern HP signalgenerator, men fick ändå inte till det och i slutänden valde jag DSP-vägen, vilket dock inte är den strömsnålaste. Dock var det kul att lära sig litet mera om DSP på samma gång.

Kul att du hittade hit!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Navtexmottagare
InläggPostat: 08.48 2018-01-12 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.10 2008-02-25
Inlägg: 6053
Ort: Mariehamn
Någon frågade om att även ta in 490kHz vilket används av vissa stationer för lokala sändningar. Att ändra LO är enkelt, men även de avstämda kretsarna behöver ändra. Funderade på att switcha in en trimkodning (behövs ca 11p) med en switchdiod. Om Vband är hög är dioden spärrad, men tas Vband låg så leder dioden och kondingen kopplas in. Sedan samma på T2, pinne 1?

Bilaga:
Navtex_band_2018-01-12_09-43-50.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Navtexmottagare
InläggPostat: 07.28 2018-03-26 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 7258
Fundera på kostnad att bygga hela radiodelen, och fundera på om det är dåligt att missa vad som sänds på ena frekvensen när man lyssnar på den andra och vice versa, och avgör om det kanske eller kanske inte är bättre med två mottagare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Navtexmottagare
InläggPostat: 11.54 2018-03-26 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.10 2008-02-25
Inlägg: 6053
Ort: Mariehamn
Bra poäng. Skall kolla hur sändningschemat ser ut!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Sverige och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010