Re: Navtexmottagare
Postat: 5 oktober 2017, 11:33:02
Jo, felet i Hz minskar, men PPM hålls. Dej jag kikade på tar 6mA. Naturligtvis behövs antagligen inte bättre än typ 20ppm
Svenskt forum för elektroniksnack.
https://elektronikforumet.com/forum/
Signalgenerator (HP) upp till 1GHz finnes, likaså oscilloskop. Menar du då att mäta strömmen med ena kanalen och spänningen på den andra för att se fasskillnaden?Om man har signal-generator sätt den på 500kHz och mät hur stora reaktiva förlusterna är i bägge riktningar mätt från en lämplig punkt där man avser placera ett tuningsbart resonans-filter, förmodligen strax före eller efter trafon. Mätningen görs enklast med två-kanals oscilloskop med X/Y-läge enligt standard instruktioner för hur man mäter reaktiva komponenters värde med skåpet.
Kod: Markera allt
ZCZC UA94
261750 UTC SEP
PETERSBURG NAV WARN 304/17
GULF OF FINLAND
GEOPHYSICAL WORKS 27 SEP THROUGH 27 OCT BY VESSEL UMKA
IN AREA 60-00.5N 026-22.1E
60-01.8N 026-25.2E
59-57.1N 026-35.0E
59-56.5N 026-30.2E
ONE MILE BERTH REGUESTED
CANCEL THIS MESSAGE 28 OCT
NNNN
Jo det är riktigt. Transformatorn är också en omsättare av den impedans som råder på respektive sida så man kan lika väl matcha på valfri sida om trafon.T1 är avstämd, men på sekundären, men man kunde även avstämma på primären (antennsidan).
Ja. Dessutom ger ytade komponenter kortare trådar, man får att bra jordplan. Undersidan av kortet är i stort sett bara jordplan.För övrigt blev det ett snyggt och kompakt PCB. Bidrar till stabilitet, håller högfrekventa oscillationer i schack och minskar risken för att plocka upp lokalt påstrålade störningar jämfört med att bygga med trådade komponenter på porslinstorn.
Kod: Markera allt
WESTERN BALTIC
NW 7-11. TOMORROW W BACKING SW.
IN AFTERNOON 10-15. GOOD VIS, TOMORROW MOD VIS IN RAIN.
SOUTHERN AND SOUTHEASTERN BALTIC
NW 6-10, SOMEWHAT INCR. FM MORNING W,
IN AFTERNOON BACKING SW 10-15. GOOD VIS,
SATURDAY AFTERNOON RAIN AND MOD VIS.
CENTRAL BALTIC
NW 8-13. OVERNIGHT M FM MORORNING_W,
LATER SW 8- GOOD VIBGQ_MHDPJHJHMSHWRS.
NORTHERN BALTIC
N-NW 8-13. TOMORROW 5-10, W OR VRB DUE TO LOW. GOOD VIS, LOU_EJM
GULF OF RIGA AND GULF OF FINLAND
NW 5-10. TOMORROW W-SW. MOD VIS IN SHWRS.
SEA OF AALAND, ARCHIPELAGO SEA AND
SOUTHERN SEA OF BOTHNIA N-NW 8-13.
TOMORROW W 5-10, FM NOON SOMEWHAT DECR. GOOD VIS, SHWRS.
NORTHERN SEA OF BOTHNIA
N-NW 7-12. TOMORROW 5 AND BACKING W W 3-8.
MAINLY GOOD VIS, TEMPO RAIN.
THE QUARK AND BAY OF BOTHNIA
N-NW 5-10. FM OVERNIG_T VRB DUE TO LOW.
_,_9ZYMYFFN W_TH __D _A__M_
__
ONN_____AAO B____UB__
ZCZC UA03
Kod: Markera allt
ZCZC UA94
261750 UTC SEP
PETERSBURG NAV WARN 304/17
GULF OF FINLAND
GEOPHYSICAL WORKS 27 SEP THROUGH 27 OCT BY VESSEL UMKA
IN AREA 60-00.5N 026-22.1E 60-01.8N 026-25.2E
59-57.1N 026-35.0E 59-56.5N 026-30.2E
ONE MILE BERTH REGUESTED
CANCEL THIS MESSAGE 28 OCT
NNNN
Nej, men det är hemskt illa om det är antennen som avger brus.Om merparten av bruset kommer från antennen så påverkar anpassningen inte SN i någon större grad, eller hur?
Kod: Markera allt
ZCZC GA66
NAVAREA I 154
SHETLAND ISLES NORTHWESTWARDS. CLAIR RIDGE OIL FIELD NORTHWARDS. GB CHART 1233 (
INT 1500). SAFETY ZONE, RADIUS 500 METRES, ESTABLISHED AT 60-54.66N 002-32.26W.
NNNN
ZCZC GA65
WZ 1264
ENGLAND, EAST COAST. LOWESTOFT SOUTH-EASTWARDS.
1. TEMPORARY EXCLUSION ZONE RADIUS 500 METRES ESTABLISHED CENTRED ON WRECK LOCAT
ED AT 52-25.2N 001-49.7E
2. EXISTING EMERGENCY WRECK MARKING LIGHT-BUOYS MARKING THE WRECK TO BE RELOCATE
D TO ENFORCE THIS AREA.
NNNN
ZCZC GA64
WZ 1263
SOUTHERN NORTH SEA, UK SECTOR. LEMAN GAS FIELD. PLATFORM 49/26-D, 53-00.6N 002-1
1.1E, UNLIT.
NNNN