Navtexmottagare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Navtexmottagare

Inlägg av AndersG »

Detta är eg något jag funderat på länge. Finns en konstruktion av en gammal studiekamrat, OH2AUN här.
Bild

Dock får jag ingen signal och enligt artikeln här så har Mikaels konstruktion dålig känslighet. Så PE1ROK's mottagare ser ut så här:
Bild

Synpunkter? Egentligen borde jag kunna använda Mikaels mjukvara rakt av, bara jag ser till att jag mixar ned till 6kHz, eller hur?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Navtexmottagare

Inlägg av AndersG »

OK. Lånade upp en NASA HF3 mottagare och en TECSUN PL-660. Ute på stugan där det är ganska fritt från Electrosmog så får jag upp Tallinn och Bjuröklubb. Bäst signal får jag med NASAs aktiva antenn, men även en parmeters tråd hängd i träden ger en tydbar signal. Tecsunens feritantenn ligger någonstans mellan.

Huvudsaken är att jag vet att och när det finns signal. Tänkte bygga en FET-Kaskod enligt det handritade schemat och sedan testa med en MiniWhip, eventuellt avstämd till 518k
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Navtexmottagare

Inlägg av AndersG »

Sämre hemma i huset dock. Mycket knatter på NASA-mottagaren, bättre på Tecsun som har en ferritantenn.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Navtexmottagare

Inlägg av AndersG »

OK. Den egna mottagaren fungerar, dvs med den signalen så klarar SeaTTY av att avkoda. Rent subjektivt låter den brusigare dock, måste meta mera, men det kan ju delvis bero på den allt annat än RF-mässiga uppbyggnaden på en labplatta:)
Schema_20170815_194322_resized.jpg
Någon radioamatör som kan ge synpunkter på designen?? Undrar litet över sådant som antennanpassning.

Spolarna är vanliga mellanfrekvensburkar, 42IF104. Tills vidare kör jag med LO från en funktionsgenerator.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Navtexmottagare

Inlägg av YD1150 »

En variant av kaskoden är exemplet nedan, ett byggblock jag brukar använda ibland:
Kaskod.jpg
Där ena JFET:en är utbytt till en vanlig NPN, sen kan man fritt välja om man vill ha en avstämd utgång
t.ex. via en MF-trafo eller mer bredbandig icke-avstämd utgång med feriitkärna + kopplingsslinga.
Max förstärkning är typ 20-23dB, den kan enkelt varieras med trimpotten ifall man behöver lite nivåjustering.
Då kan man lätt testa om man har olika förstärkning på ingångssteget, vilken förstärkning
ger bäst resultat i mottagningen t.ex.
D6 är en (grön eller blå, vit) lysdiod som fungerar som Zener, sen får man lite visuell info om strömmen genom kaskoden.

Har du vanlig MF-trafo så kan det ge en spänningsvinst om det är färre varv på antennsidan (upptransformering)
om du nu tänker använda en 50ohms antenn förstås, annars blir nog inimpedansen något
högre med en MF-trafo i originalskick.

Testat att använda avtappningen på MF-trafon (den vid SA612) ?, det kan ger lite bättre selektivitet då kaskoden inte
lastar ner resonanskretsen lika mycket

Hur blir det om du sätter en ferritantenn + vridkondensator på ingången till JFET-kaskoden. (ersätter MF-trafon med den)
Går det att höra någon Navtex station med ferritantenn?

Jag skulle ha satt dit ett RC-nät till ingångsstegets (kaskoden) matningsspänning, avkopplingskondensator +
100nF till jord.

Det finns faktiskt keramiska resonatorer på 517kHz, har några CSB517 från Murata liggande i lådan.
Har du en DDS så kan du ta emot på 490kHz också, det blir lite mer flexibelt men högre strömförbrukning.

De är inget som hindrar att du sätter ett 455kHz filter efter SA612 och en till SA612 som blandar ner till
hörbart, efter det så blir det en riktig "super" (superheterodyn). Sen får man givetvis ändra oscillatorfrekvenserna
till något passande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Navtexmottagare

Inlägg av AndersG »

Tack. Jo jag har sett varianten med både BJT och JFET där man ändrar AGC på gate/bas.
Har du vanlig MF-trafo så kan det ge en spänningsvinst om det är färre varv på antennsidan (upptransformering)
Det är det redan nu med den valda trafon:
• Turns: 1-2: 82, 2-3: 74, 1-3: 156, 4-6: 7
• Q: 80±20%
• L (or C): 180pF (ext.)
• Impedance: Primary 50K, Secondary 500
Har kopplat 1-3 och 4-6 på antennen, men inimpedansen är ju ändå litet för hög, eller 500 ohm. Antar att det skulle bli optimalare med lägre, men då blir det väl bara 7 / sqrt(10) eller 2 varv?? Nu har jag ju använt en standardtrafo, men jag kan ju linda en?
Testat att använda avtappningen på MF-trafon (den vid SA612) ?, det kan ger lite bättre selektivitet då kaskoden inte lastar ner resonanskretsen lika mycket
Kan du förtydliga? Menar du att jag skulle ha resonanskretsen som nu, men koppla drain till tvåan på primären? Dvs in på halva spolen, cirka?

Med en radio med ferritantenn så får jag in signal ja, men problemet med ferritantenn är att den är riktningskänslig och det är ju inte så bra i en båt :)

Skall avkoppla matningen bättre.

Var skulle jag använda en keramisk 517kHz? Navtexfrekvensen är 518KHz.
De är inget som hindrar att du sätter ett 455kHz filter efter SA612 och en till SA612 som blandar ner till
hörbart, efter det så blir det en riktig "super" (superheterodyn). Sen får man givetvis ändra oscillatorfrekvenserna
till något passande.
Menar du att först blanda insignalen, 518kHz till 455, MF-förstärka och sedan blanda ned till 1kHz? Vad skulle jag vinna på det? Selektivitet? Brus?

När jag lyssnar nu kan jag urskilja 1kHz MF ned till insignaler just under 1uV.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Navtexmottagare

Inlägg av YD1150 »

En keramisk resonator på 517kHz passar som lokaloscillator för 1kHz mellanfrekvens. :)
RF steg.jpg
Några förslag, inget tvång att testa dem :wink: :

Gjorde ett schema med MF-trafon till SA612 som visar avtappningen.

Två olika sätt att koppla in antennen, första via MF-trafo låg impedans in och gate-sidan är högohmig.
Andra via liten kondensator, den kan också ge en möjlighet att kunna använda en
mer högohmig antenn om antennkapacitansen (till jord) får ingå i resonanskretsen.

Ett tredje sätt är att använda en kapacitiv spänningsdelare på ingången för impedansanpassning.

Sen kan man peta in två dioder "antiparallell-kopplade" typ 1N4148 som överspänningsskydd över resonanskretsen
(gate-jord).


Stämmer det med glanstennet, Conrad sålde det förr men jag har inte sett det längre på (svenska) Conrad.se. :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Navtexmottagare

Inlägg av AndersG »

Aber du kanst mit Conrad in Deutschland sprechen :) https://www.conrad.de/de/glanzzinn-seno ... 29338.html

Köpte ett gäng förut. Misstänker att kemikalieinspektionen stoppat det :)
En keramisk resonator på 517kHz passar som lokaloscillator för 1kHz mellanfrekvens
Absolut! Tänkte inte så långt! Hur frekvensstabil är denna jämfört med att dela ned processorns kristall?

Jag skall testa båda kopplingarna. Jag har en aktiv antenn lånad nu. En bred från Nasa Marine. Tänkte sedan använda en MiniWhip som jag avstämmer till 518k. Vad är fördelen med att ja en BJT som övre trissa i kaskoden och om jag använder en BJT, kan du ge förslag på sort? Har dåligt med RF-trissor hemma.

Såg annars att jag förstått rätt ang tappen på trafon.

Enklaste sättet att testa är väl att köra in typ 1uV från generatorn och mäta utnivå med de olika kopplingarna?
Sen kan man peta in två dioder "antiparallell-kopplade"
Jo, men samtidigt har jag sett att det finns olika skolor här. Dessa dioder kan ju även ställa till det pga sin olinearitet vid förekomst av starka signaler.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Navtexmottagare

Inlägg av AndersG »

OK. Testade litet: A - Utgångsläge, B- Kopplat om matningen till mitten, C- Kopplat om matningen till mitten och trimmat om den andra spolen.
Kurva_2017-08-18_19-59-41.png
Som väntat blev kurvan brantare eftersom jag fick bättre Q-värde. En sak som stör mig är att då jag trimmar in allt för max nivå vid 518, så blir toppen på kurvan vid 517??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Navtexmottagare

Inlägg av AndersG »

Med den aktiva antennen har jag ett ganska besvärande knatter i bakgrunden. Några tips? Antennjordning?
Knatter.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Navtexmottagare

Inlägg av tecno »

Det är väl inte nåt radar relaterat då det finns ju en hel del sådant i din närhet.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Navtexmottagare

Inlägg av YD1150 »

Använder du en metallmejsel för justeringen av MF-trafon?
Den påverkar säkert avstämningen, bäst är keramiska skruvmejslar fast de finns inte att köpa överallt.

Syns ju en markant höjning av signalen i alla fall.

Hade besvär med störningar t.o.m. på oscilloskopet en gång men då var det ledningsbunden störning från ett
dåligt avstört datornätaggregat, bytte det till ett från Kjell & Co med PFC efter det vart det tyst även i radion.
Switchade nätaggregat är källan till många radiostörningar idag. Vissa LED lampor stör också men inte
fullt så mycket.
Nu vet inte jag hur du bor men går det att provköra antenn & mottagare utanför huset (eller lägenheten).
Minskar störningen då?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Navtexmottagare

Inlägg av rvl »

Nån "egen" störning från nån psu eller cpu som kör i närheten?

Är det en E-fältsantenn?
http://www.nasamarine.com/product/h-vec ... x-antenna/
Conventional navtex antennas respond to the electrical component associated with the navtex radio signal. They usually perform well at sea where electrical interference is low but can sometimes be overwhelmed with interference especially when in harbour and connected to shore power.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Navtexmottagare

Inlägg av AndersG »

Nu vet inte jag hur du bor men går det att provköra antenn & mottagare utanför huset (eller lägenheten).
Minskar störningen då?
Jadå.. Hade med HF3an till stugan och där var det mycket bättre mottagning. Kan dock inte plocka med labbruskan på samma sätt.

Jag använde en trimmejsel i plast, med mässingsspets. Jag har även keramiska, skall testa det nästa gång.

Jag har en antennkabel som kommer ned via källaren och med radion kunde jag höra knatter från den. En del av knattret försvann då jag kopplade ur den ur TV-datorn. Den matar två USB-stickor via en fördelare.

Den aktiva antennen står på en pinne ute på gården, kanske 20 meter från huset.
Är det en E-fältsantenn?
Nä, en sådan här: Bild

Har beställt kit till en MiniWhip (för lat för att etsa kort) och skall testa med att avstämma den.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Navtexmottagare

Inlägg av AndersG »

Största problemet nu verkar vara att jag får in knatter, via jorden. När jag kör HF3 mottagaren med aktiva antennen och jordar den, eller kopplar in i datorn får jag ett ganska markant knatter. Kör annars mottagaren på en liten blyacku. Det är litet svårare med den hembyggda mottaragen som ju är kopplad till labaggregat, oskilloskop etc.
Skriv svar