Nu har högspänningsdelen kommit på plats. Uppmätt med tomgång kommer ur TR2 (den bakvända trafon) 143 VAC med 6VAC in och med 12VAC in får jag ut 285VAC
Det är något lägre än förväntat men får duga. 285VAC * sqrt2 bör ge 403VDC och uppmätt får jag ut 400VDC.
I bilden är några saker utpekade med pilar:
A: Jag har dragit på en extraisolering på HT-kablarna. Vet inte vilken isolerspänning kabeln är specad för så jag tyckte det var säkrast.
B: 100ohms seriemotståndet "hänger" i sina lödningar. Skulle det bli för varmt så kommer det att ramla ner. Vet inte om det är en bra lösning? Synpunkter mottages tacksamt.
C: Skyddsjord är framdragen till de skruvar vars skruvskalle som man kan komma åt på utsidan av lådan.
D: Har dock inte skyddsjordat skruvarna som trafarna sitter fast. Tänker risken är större att man kortsluter skruvskallarna på undersidan och då skapar ett kortslutet varv i trafarna. Kanske tänker jag fel här? Rent elektrisk skulle man kunna kopplat skyddsjorden till skruvarna "under" trafarna och på så sätt undvika detta problem men det fungerar mindre bra mekanisk. Synpunkter mottages tacksamt.
Bilaga:
ht-lab-agg-10.jpg
Jag var lite nyfiken på hur mina bleedermotstånd mår när spänningen är på. Med en värmekamera kan man konstatera att dom blir varma men inte mer än 46C.
Och detta är i fri luft utan fläktar så motstånden borde klara sig bra. Man vill ju heller inte att dom värmer upp lytarna i onödan.
När man slår av aggregatet tar det 90 sek för HTspänning att sjukna till 50VDC med dessa 470k bleedermotstånd. Det får duga.
Bilaga:
ht-lab-agg-11.jpg
Över HT-delen har jag skruvat på ett petskydd.
Till vänster syns att några av kablarna fått märkning. Det en en lite etikett utskriven som fått en genomsynlig krympslang krympt runt sig. Ett tips jag tror jag läst om här i forumet. Mycket bra och enkel ide att märka kablar med.
Bilaga:
ht-lab-agg-12.jpg
Så här ser innanmätet ut just nu. Kablarna som lämnar lådan ska upp till locket.
Bilaga:
ht-lab-agg-13.jpg