Att uppgradera till Windows 10 utan all BS

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Att uppgradera till Windows 10 utan all BS

Inlägg av 13th.Marine »

Intressant att det ska till såhär mycket strul för att få windows att funka som det ska.
Undrar om MS kommer få backa på detta eller om detta kanske blir början på slutet?

Min stationära dator som jobbar som server också (ej optimal temporärpermanent lösning).
Efter en flytt så använder jag inte alls min stationära så mycket som jag brukade och en dag upptäckte jag att den startat om för 10 dagar sedan :doh:

Då kunde jag ställa in så att den inte fick starta om på eget bevåg, men jag vill minnas att jag läst att någon stor uppdatering "löst" detta :evil:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att uppgradera till Windows 10 utan all BS

Inlägg av TomasL »

Normalt sett så är det typ ett klick på "install", och 10 minuter senare är det klart.
Så Nej, det är inte krångligt, dock kan man göra det mycket krångligt som TS gjort.
Sedan är deras (TS) miljö är lite speciell, varvid alla typer av OS-installationer blir krångliga.
Dock för den generella användaren så blir det aldrig någonsin så krångligt som TS gjort, då det inte ens är möjligt.
För att kunna installera så som TS gjort så krävs det volymlicensierad programvara, dvs det kommer man normalt inte kontakt med.

Beträffande automatisk omstart, så är det enkelt, genom att använda gpedit, och konfigurera detta.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43150
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Att uppgradera till Windows 10 utan all BS

Inlägg av sodjan »

> Intressant att det ska till såhär mycket strul för att få windows att funka som det ska.

Inte som det ska (rent generellt), utan så som cjonash vill ha det.

> Undrar om MS kommer få backa på detta.

Backa på vadå? Vad är "detta" mer specifikt?
Hur står andel av Win10 användarna har liknande krav som cjonash?
Hur stor andel av Win10 användarna förstår ens vad cjonash gör?

Självklart måste MS optimera och prioritera den stora massan av användare,
och de har så klart helt andra krav och förväntningar än cjonash...
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Att uppgradera till Windows 10 utan all BS

Inlägg av cjonash »

TomasL skrev:Sedan är deras (TS) miljö är lite speciell, varvid alla typer av OS-installationer blir krångliga.
Nåja, under många år har Windows 7 varit vårat OS, innan dess Windows XP. Båda dessa gick utmärkt att installera helt utan krångel - och framför allt utan speciella inställningar.
TomasL skrev:Beträffande automatisk omstart, så är det enkelt, genom att använda gpedit, och konfigurera detta.
Det här är ju en av huvudproblemen - de senaste versionerna av Windows 10 respekterar inte alltid de inställningar som görs med gpedit.

Bara den sista månaden har jag pratat med ett antal andra användare, som fått problem med sina program på grund av att MS automatiskt uppdaterat deras grafikdrivrutiner. Det är inte helt ovanligt att 3D och CAD-program vill ha specifika drivrutiner för grafiken, och när datorn automatiskt uppdaterar till senaste versionen kan problem uppstå. Visst, det är "bara" att gå in och ta bort den uppdateringen efter att man upptäckt problemet - det är väl upp till var och en om man tycker att det är ett problem eller inte.

Och ja, jag tror att MS förr eller senare kommer "backa", så till vida att det blir enklare att hindra vissa typer av uppdateringar att installeras automatiskt. T.ex. drivrutiner. Om man sedan begränsar det till Pro eller Enterprise versionerna, lär väl visa sig. Visst kan jag ha fel, det lär väl också visa sig. Och själv behöver jag inte längre oroa mig - inte förräns den dagen man tar bort möjligheten för företag att ha central uppdateringshantering, och det gissar jag kommer att dröja ett bra tag.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Att uppgradera till Windows 10 utan all BS

Inlägg av swesysmgr »

13th.Marine skrev:Intressant att det ska till såhär mycket strul för att få windows att funka som det ska.
Undrar om MS kommer få backa på detta eller om detta kanske blir början på slutet?

Min stationära dator som jobbar som server också (ej optimal temporärpermanent lösning).
Efter en flytt så använder jag inte alls min stationära så mycket som jag brukade och en dag upptäckte jag att den startat om för 10 dagar sedan :doh:

Då kunde jag ställa in så att den inte fick starta om på eget bevåg, men jag vill minnas att jag läst att någon stor uppdatering "löst" detta :evil:
Vill man lösa ett problem som är tänkta att lösas med script och policies utan script och policies då blir det naturligtvis extra komplicerat, gäller även andra OS.

Att köra en arbetsstation som server är ett bra exempel på att göra något på fel sätt för att spara pengar och sedan skylla på någon annan.

Naturligtvis vill MSFT tjäna mer pengar genom att få alla som vill detaljstyra allt att köpa Server OS och Enterpriseklienter men det är inte samma sak som att det inte går. Med äldre OS var det för många som väntade för länge med att uppdatera och då får Wannacry och liknande stor spridning.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Att uppgradera till Windows 10 utan all BS

Inlägg av 13th.Marine »

Mitt problem är att windows startar om utan att fråga mig om jag vill. Det händer att man har osparat arbete som den bara kastar.
Hur tror ni företagsvärlden kommer se på mängden osparat arbete som kommer försvinna för att man glömt spara och windows tycker att den ska uppdatera?

Att den installerar om grafikdrivrutiner utan omstart visade sig vara orsaken till att jag kom till en dator som var "död", eller helt enkelt inte visade någon bild, förvisso löste omstart problemet.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Att uppgradera till Windows 10 utan all BS

Inlägg av swesysmgr »

Det gör inte min så det är ett inställningsproblem, du får titta på "Update settings" och välja aktiva timmar. Jag brukar få en varning först också och kan då fördröja omstarten.

"företagsvärlden" kör egna uppdateringsservrar på samma sätt som cjonash och sedan wake on lan som startar om maskinerna när personalen gått hem till exempel. Har fungerat i ~15 år med olika versioner av Windows.
W10 active hours.PNG
Det här är inte så svårt att lösa på ett bra sätt om man vill, har man bestämt sig för att Windows är dåligt från början och inte ens vill försöka då är det väl bättre att byta till Mac :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Att uppgradera till Windows 10 utan all BS

Inlägg av cjonash »

Aktiva timmar löser inte alla problem. En kollega till mig, som bara har en dator i sitt företag (och alltså inte varken kan eller vill hålla på med lösningar avsedda för stora företag) jobbar med att rendera 3D material. Nu skulle han rendera en filmsekvens, en process som skulle komma att ta ca 30 timmar. Under tiden så jobbar han inte med datorn, då den utnyttjar hela sin kraft till renderingen. När han kommer tillbaka för att kolla till datorn efter drygt 18 timmar, så har den startat om - och därmed avbrutit renderingen.

Eftersom aktiva timmar inte kan ställas in att täcka hela dygnet, och det inte går att helt stänga av automatisk omstart, liksom det heller inte går att förhindra automatiska uppdateringar, så är det omöjligt att för en "vanlig" användare att förhindra liknande situationer. Det här är bara ett exempel på när det kan bli fel - det finns många andra tillfällen när automatiska uppdateringar kan ställa till med skada.

Jag har inga problem med att standardinställningen i Windows är att uppdateringar installeras automatiskt. Personligen menar jag att automatiska omstarter inte borde förekomma, men om man nu tycker att det är så viktigt så låt gå. Men det måste gå att stänga av dessa funktioner utan att varken vara ett stort företag med specialprogram eller behöva specialkunskap om hur man med olika mer eller mindre gömda inställningar kan lura eller förhindra Windows att göra som det vill.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Att uppgradera till Windows 10 utan all BS

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om det inte finns en valfrihet!
Då är det Diktatur!
Vad tycker vi om slikt?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Att uppgradera till Windows 10 utan all BS

Inlägg av lillahuset »

Känns ju lite sådär... Men fårket kanske behöver en stark man.
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Att uppgradera till Windows 10 utan all BS

Inlägg av Hedliden »

Under avancerade inställningar (Win 10 Pro) kan man pausa uppdateringar i upp till 35 dagar, har dock inte testat om det funkar som man vill.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Att uppgradera till Windows 10 utan all BS

Inlägg av swesysmgr »

cjonash skrev:Aktiva timmar löser inte alla problem. En kollega till mig, som bara har en dator i sitt företag (och alltså inte varken kan eller vill hålla på med lösningar avsedda för stora företag) jobbar med att rendera 3D material. Nu skulle han rendera en filmsekvens, en process som skulle komma att ta ca 30 timmar. Under tiden så jobbar han inte med datorn, då den utnyttjar hela sin kraft till renderingen. När han kommer tillbaka för att kolla till datorn efter drygt 18 timmar, så har den startat om - och därmed avbrutit renderingen.

Eftersom aktiva timmar inte kan ställas in att täcka hela dygnet, och det inte går att helt stänga av automatisk omstart, liksom det heller inte går att förhindra automatiska uppdateringar, så är det omöjligt att för en "vanlig" användare att förhindra liknande situationer. Det här är bara ett exempel på när det kan bli fel - det finns många andra tillfällen när automatiska uppdateringar kan ställa till med skada.

Jag har inga problem med att standardinställningen i Windows är att uppdateringar installeras automatiskt. Personligen menar jag att automatiska omstarter inte borde förekomma, men om man nu tycker att det är så viktigt så låt gå. Men det måste gå att stänga av dessa funktioner utan att varken vara ett stort företag med specialprogram eller behöva specialkunskap om hur man med olika mer eller mindre gömda inställningar kan lura eller förhindra Windows att göra som det vill.
Nej det är klart det inte löser alla problem men fungerar bra för vanliga hem- och småföretagsanställda som inte bedriver dygnet runt verksamhet utan stänger av datorn när de slutar använda den för dagen. Det går även att blockera omstart så länge någon är inloggad och schemalägga ev. omstarter till en framtida dag vald av dig som admin däremot inte blockera dem helt för evigt.

Att lägga lite tid på att googla och läsa MSDN klarar en avancerad användare, om man som småföretagare inte har tid eller ork kanske man får anlita en IT-konsult, har man inte ens försökt då är det inte någon annans fel.
https://docs.microsoft.com/en-us/window ... as-restart
W10 auto update.png
I ditt användningsfall hade en naturlig lösning varit att ha ett loginscript som kontrollerar vilken dag det är och sedan automatiskt bumpar installation och omstart två dagar framåt. Vill man absolut inte använda script eller enkel programmering då blir allt mycket jobbigare och det gäller alla OS (framför allt Linux.. .).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Att uppgradera till Windows 10 utan all BS

Inlägg av swesysmgr »

lillahuset skrev:Känns ju lite sådär... Men fårket kanske behöver en stark man.
Jo Mac-människor har ofta inställningen att allt Apple hittar på är det rätta och att det därför aldrig finns något att klaga på :)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Att uppgradera till Windows 10 utan all BS

Inlägg av lillahuset »

Jo jag vet. Jag har några i min närhet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Att uppgradera till Windows 10 utan all BS

Inlägg av MadModder »

Angående aktiva timmar och omstarter.
Det här fungerar för mig. Har ibland datorn igång mer än ett dygn med väntande uppdateringar som vill starta om. Startar inte om. :)
En liten sidoeffekt är att det en gång i timmen blinkar till en liten svart kommandotolkruta när scriptet körs. Men det kan jag leva med.

Skapa en BAT-fil med detta innehåll, och följ instruktionerna för att lägga till i schemaläggaren.

Kod: Markera allt

@echo off
:: RebootBlock - Blocks automatic reboot by setting the "Active Hours" to 
:: Now thru Now+10hrs. Schedule as an hourly task with:
:: - A user authorized to run "REG" (normal priv user should work)
:: - Run whether user is logged on or not
:: - Hidden
:: - Scheduled at startup and repeats hourly forever
:: - Program is "c:\windows\system32\cmd.exe"
:: - Argument is /c and path to this batch
:: - Provide path in "Start in (optional):" or scheduler may not run it!
:: - Run task as soon as possible after scheduled start is missed
::
:: Verify proper operation in Scheduler and via REGEDIT before relying on this!
:: 
setlocal EnableExtensions DisableDelayedExpansion
for /f "delims=:" %%1 in ('echo %time%') do SET STARTTIME=%%1
set /a ENDTIME=%STARTTIME% + 10 
set /a ADJUST=(%ENDTIME% / 24)*24
set /a ENDTIME=%ENDTIME% - %ADJUST% 
REG ADD HKLM\SOFTWARE\Microsoft\WindowsUpdate\UX\Settings /v ActiveHoursStart /t REG_DWORD /f /d %STARTTIME%
REG ADD HKLM\SOFTWARE\Microsoft\WindowsUpdate\UX\Settings /v ActiveHoursEnd /t REG_DWORD /f /d %ENDTIME%
endlocal
exit
Skriv svar