Aktiv probe för frekvensräknare och spektrumanalysator

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Aktiv probe för frekvensräknare och spektrumanalysator

Inlägg av Oskar »

Jag vet egentligen inte alls vad jag håller på med, men jag delar med mig av tokerierna för jag tycker det är väldigt roligt och lärorikt!

Tyckte mig behöva något med väldigt hög inimpedans och förmåga att driva instrument med 50Ω ingång. Tänkte mig att kunna använda denna probe när man vill sniffa i en högfrekvent krets utan att förändra dess beteende.
Jag drömde då ihop följande, delvis utifrån sådant jag läst mig till på nätet. Det här är lika mycket en övning i att använda mina nytillskott Advantest RR3361A speckan och HP8752A VNAn. Så målet är inte nödvändigtvis att skapa bästa mätverktyget, det har jag inte kunskaperna till än.

Nåväl det här är mitt schema. En JFET+PNP följt av en ERA21SM (inte ERA5 som schemat säger). Vi använder dessa MMIC "gain blocks" på kort i jobbet, så jag har en bra källa till begagnade sådana från skrotade kort.
active_probe_scm_3.png
Jag ritade upp och beställde 3 kort från OSHpark.
20180705_232215.jpg
Med hjälp av olika bestyckning var tanken att kunna få dels unity gain (då plockar man bort ERAn) och ändrar om lite i JFET+PNP steget (kallar man detta en kaskode?), samt så hög förstärkning som möjligt. Värdena i schemat är för högsta möjliga förstärkning.

Advantest speckan har "tracking generator" (TG), d.v.s en signalgenerator som sveps synkroniserat med svepet på analysatorns mottagare. Det gör att det var enkelt att sätta upp och göra en kontroll av min probe och dess frekvensgång. Jag har alltså anslutit TG utgången till ingången på min aktiva probe och utgången till analysatorns ingång.
Vi börjar med ett svep från 100kHz till 150MHz:
20180705_231524.jpg
Hm, vad är den där "knölen" på de låga frekvenserna? Snävar ner svepet lite, 100kHz till 10MHz:
20180705_231441.jpg
Ändå snävare, 100kHz till 2MHz:
20180705_231336.jpg
Då tog jag och anslöt TG utgången direkt till ingången på analysatorn.
20180705_234516.jpg
Det är alltså inte min probe som orsakar detta, för det ser ju likadant ut, bara andra nivåer.
Så vad är det? Något vikningsfenomen?
Skratta inte åt mig nu, för detta är som sagt mina första staplande steg med en spektrumanalysator.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Aktiv probe för frekvensräknare och spektrumanalysator

Inlägg av E Kafeman »

Minska spektrumanalysatorns ingångsbandbredd, RBW så slipper du se så mycket av instrumentets mellanfrekvens som syns vid vid 0 Hz.
Om det inte sker automatiskt, minska svep-hastigheten motsvarande mycket eller tills svep-hastigheten inte påverkar signal-nivån.
Vanligen kör man inte svepet så lågt i frekvens, och i vart fall inte under upplösningsbandbredden. Starta svepet vid 10 MHz och alla problem är borta.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Aktiv probe för frekvensräknare och spektrumanalysator

Inlägg av Oskar »

Tack, kommer fortsätta någon kväll framöver.
Inlägget gjordes lite i all hast, skulle egentligen behöva läsa på lite hur instrumenten egentligen fungerar och typisk användning.

De lägre frekvenserna kan jag kanske kontrollera med signalgenerator och oscilloskop i stället. Det verkar i fall vara hyffsat jämn frekvensgång på min probe. Från 1MHz och upp till 150MHz låg den inom 2,3dB, att det skulle vara så pass trodde jag inte. När jag började kontrollera frekvensgången hade jag R4=10 och en 220pF kodning parallellt. Tyckte att förstärkningen sjönk mycket från 20MHz upp till 70, så att högre frekvenser behövde gynnas, men det var scopets ingångssteg (100MHz analog bandbredd) som gjorde det.
Med hjälp av spektrumanalysatorn ser jag ju att förstärkningen snarare ökar högre upp i frekvens, därför tog jag omedelbart bort kompenseringsnätet. Mätningarna jag visat här är utan någon kompensering.
Får väl se om denna lilla grunka faktiskt kan användas till något.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Aktiv probe för frekvensräknare och spektrumanalysator

Inlägg av E Kafeman »

Du kan mäta från 9kHz och uppåt med spektrumanalysatorn men RBW som visar hur stort ditt mottagande fönster är, som nu är ställt på 1 MHz, innebär att du vid 9kHz ser denna frekvens med bandbredden +/- 1 MHz.
Att använda onödig bandbredd är som att skjuta prick med avkapat hagelgevär. Allt träffas utom själva målet. Din signal från trackinggeneratorn riskerar dränkas i skräp-signaler som inte ens behöver synas på displayen.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Aktiv probe för frekvensräknare och spektrumanalysator

Inlägg av Oskar »

Hade inte ens koll på vad jag hade ställt RBW på!
En god idé att minska RBW och kanske samtidigt med den, svephastigheten.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Aktiv probe för frekvensräknare och spektrumanalysator

Inlägg av Oskar »

Minskat RBW till 1kHz och ökat sveptiden till 500ms.
Nu ser det bättre ut, med TG ansluten direkt till ingången får jag en spikrak linje. Med min probe / förstärkare i mellan ser det ut så här:
20180707_153524.jpg
Jag hade nog samt sagt inte väntat mig att frekvensgången skulle vara så här pass jämn, speciellt inte så långt ned i frekvens som 300kHz :tumupp:

EDIT:
Sedan provade jag att byta till kortare mätkablage för att se hur mycket de påverkar. Då sjönk skillnaden till 1,7dB.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar