Rör-hörlursförstärkare MkII

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Rör-hörlursförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag är på gång att bygga fler rörhörlursförstärkare och jag kommer införa ett par små förändringar.

Först har jag bestämt att alla mina rör-försteg ska ha stjärnjord och därmed måste jag isolera noval-socklarnas fästen (ty det är där jag jordar komponenterna) från den tunna Aluminium-tejpen jag använder, sedan kommer jag köra med lödöron modell stereo där ena örat nyttjas för stjärnjord och det andra för signaljord (samma potential men ser snyggt ut).

Den största förändringen jag kommer göra är dock att jag faktiskt släpper på DC-glöden och återinför den enkla och trevliga AC-glöden där jag fräckt nog (sett nånstans egentligen) nyttjar mittappen hos rörets glöd som jordtapp, detta får den briljanta effekten att jordningen blir väldigt lågimpediv och brummet hålls då nere till ett minimum, det kan vara intressant att veta att jag faktiskt testat med pot också, visade sig att mitten var bäst map brumundertryckning, jag gillar sånt här primitivt och enkelt :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 27 maj 2017, 23:21:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörhörlursförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Har precis kommit på att det där fungerar inte.

För det första är strömmen till trissorna nära 100mA samtidigt som hela heaterns varm-resistans är runt 12V/0,15A<100 Ohm dvs 50 Ohm/halva och 100mA genom ena halvan ger ett tapp på runt 5V.

Man skulle kunna parallella jord-dioderna med heatern men då kommer halva heatern få 12VAC över sig så det går inte heller.

En tredje variant är att sno glöden från likriktarröret som faktiskt är indirekt upphettat, men det känns en aning komplicerat bara för att få AC-glöd när DC-glöd garanterat är bättre.

Så det blir nog till att bygga A-varianten ändå :)

MVH/Roger
Att sno glöden från likriktarröret som är upphissat runt 200V och samtidigt jorda mittappen på glöden ger en Vkf för likriktarröret på 200V som kan vara för mycket, kollar...vänta...den tål faktiskt 330V (k pos, f neg) så den biten är uppenbarligen inget problem. Ska lura på detta trots allt.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Rör-hörlursförstärkare MkII

Inlägg av Synesthesia »

Skall du vara riktigt "renlärig" så skall du använda transformator på utgången och inte en transistor :)
(Det var så man gjorde när människan levde under röråldern)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rör-hörlursförstärkare MkII

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Eller kör man transformatorlöst :vissla: .

Bild
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Rör-hörlursförstärkare MkII

Inlägg av Synesthesia »

Har för mig att EL86 är avsedd för transformatorlöst slutsteg annars, såg något schema på det med utgång för högtalare på 800Ω.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rör-hörlursförstärkare MkII

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns en hel del scheman med EL86, dock är ju Zut lite för hög för lurar. Man får, om man ska köra OTL använda typ 6AS7G eller 12B4A eller andra liknande.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Synesthesia skrev:Skall du vara riktigt "renlärig" så skall du använda transformator på utgången och inte en transistor :)
(Det var så man gjorde när människan levde under röråldern)
Jag tycker faktiskt det där är ett mycket bra förslag, skall "kontemplera" det :)

Vad säger du annars om mitt försök till AC-glöd för röret?

Om du tänker att den streckade linjen är ostreckad så tycker jag att det kan fungera även om vågformen lär bli knepig pga framförallt uppladdningsströmmar av kondensatorn, vad jag sen tror mig förstå är att strömmen genom glöden blir helvågslikriktat pulserande.

Nej, jag ska göra om det här, schema kommer inom kort.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rör-hörlursförstärkare MkII

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns nån Hammond-trafo, på tal om transformatorer, som heter 119D om jag inte missminner mig. Den har ingen luftspalt men kan köras i parafeedkoppling. Istf trissan på utgången plockar du in en 12B4A eller anna liten fin triod med lite driv och lägger trafon via kopplingstrafo från katod till jord // katodresistorn.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant att du nämner Hammond vad gäller trafos, brukar tänka Lundahl samtidigt som jag kör huvudet i väggen vad gäller det ekonomiska.

Men trafo istället för trissa i min hörlursförstärkare tål verkligen att tänkas på, dock vill jag då hänga den direkt på ECC82 om det går och anledningen är mina chassin som jag inte vill göra om för mer än ett dubbelrör modell dubbeltriod.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer mitt nya schema, detta måste jag minst provbygga, om inte annat för att testa hur mycket brum jag får :D

Även om DC för glöden är bäst så gillar jag inte mecket samtidigt som det är intressant hur otroligt bra brum är undertryckt i rör, mina rörRIAA-förstärkare har en ingångssignal om max 5mV samtidigt som man får stoppa in örat i högtalarna för att kunna höra AC-brummet (ena röret brusar förresten mer än det brummar, men varken bruset i ena kanalen eller brummet i andra kanalen hörs när man sitter i soffan vilket jag tycker är det viktiga).

Bifogar schema.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på ett eventuellt bekymmer, VA't för den bakochfram-vända trafon är på bara 10VA, så vi får räkna lite:

EB91: 0,3AX12V (ty lindningen är 12V)=3,6VA
ECC82: 0,15AX12V=1,8VA
Högsspänd VA: ~210V*9mA=1,9VA

Om jag har räknat rätt på 210V sedan innan så blir totala VA't 7,3VA vilket är mindre än 10VA, alltså OK :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Rör-hörlursförstärkare MkII

Inlägg av Synesthesia »

Fast du behöver väl egentligen inte transformera glödspänningen?
Om du har planer på en "Rörlursförstärkare MKIII": http://www.planetanalog.com/author.asp? ... _id=564609
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för din kommentar, alltid lika roligt!

Schemat i länken kan väl ändå inte stämma, kan man verkligen dra styrgallret till matningen och skicka in signalen på screen?

Amatören jag tror att röret då bara blir till en diod, men jag kan ha fel.

När det gäller min transformering av glöden så har det att göra med att jag vill kunna mitt-jorda glöden och om jag samtidigt vill ha FW-liriktning för utgångstrissorna så kan jag inte få snygg mitt-jordning av glöden från den nedre sekundären.

Men vänta nu, om jag istället nyttjar HW-likriktning (en enda diod) så kan jag nyttja nedre sekundär och iom att jag lyft bort den relativt höga strömmen hos glöden från likriktningen så kan samma kondensatorvärde faktiskt räcka :)

Jag har dock ett färdigt kort (KHD) för FW-liriktningen m.m som visserligen kan byggas om men jag gillar faktiskt min nuvarande lösning, man blir liksom galvaniskt isolerad från halvledarproblem :)

MVH/Roger
PS
Kom ihåg en sak, mitt mål med min hörlursförstärkare är inte bara som hörlursförstärkare utan den skall också ha tillräckligt med gain för att kunna boosta linje-nivå för drivning av slutsteg också (~20dB enligt mig).

Tack vare din länk kan jag nu ha kommit på en sak, jag försöker nämligen nyttja ECC88 som FW-likriktare i mitt rörradioprojekt men jag märkte att redan ett par-tre milliampere fick matningen att sjunka med hälften och eftersom ECC88 i princip är det noval-röret som har den lägsta rp så tänkte jag att detta går inte, jag får byta mot två 1N4007, men din länk säger mig att jag kan ha kopplat dubbeltrioden ofördelaktigt, jag kopplade nämligen galler till katod men om man istället kopplar galler till anod så blir avståndet elektroderna emellan mycket mindre ty anoden är "långt" bort från katoden medan styrgallret är "nära" och jag vill minnas att strömmen är proportionellt mot 1/d^2...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag vilat mitt projektproducerande och istället testbyggt en liten krets som innehåller en diskret MOS sourceföljare.

har aldrig ägt en diskret småsignal (TO92) MOS-FET förut, nu äger jag 100st :)

Jag gjorde en relativt kvalicerad chansning när jag köpte dessa för jag ville ha en utgångsimpedans på runt 10 Ohm och såg att transkonduktansen (gm) var 100mS vilket jag tyckte kändes bra.

Dessa skall alltså nyttjas i mina hörlursförstärkare istället för Darlingtons, anledningen är ett tips från manw (vart nu han tog vägen) där han påstod att morkopplingen i en emitterföljare lätt blir mycket stor (gm*ZL_tot, kan man visa) MEN om trissans utgångsimpedans är lika med lasten så får man bara 0dB motkoppling samtidigt som dock förstärkningen sjunker 6dB (kallas också impedansanpassning).

Enda kruxet med det här är att vid impedansanpassning behöver man 6dB mer gain MEN eftersom det finns tillräckligt med resurser i ett ECC82 för att klara de (sqrt(16Ohm*0,05W)=1,6V, dvs 1,6V/0,5V~3ggr) dvs 10dB i gain så är det inga problem, bara designa för 6ggs förstärkning (enklast är typ 9ggr mha Ra=rp) så räcker det.

Vad fick jag då för resultat med min nyinköpta 2N7000?

2) Vcc=12V
1) Rg_eff=470k//470k
4) Ug=5,88V (borde vara 6,0V men jag tror jag hade lite oscillationer där ett tag)
3) Us=4,14V (Rs=100 Ohm=>41mA)
5) Uo/Uin(\infty)=-1dB@1kHz (konstigt nog)
6) Uo(\infty)=2,0Vpp/1kHz
7) Uo(15 Ohm)=1,3Vpp/1kHz

Då räknar vi lite.

Uth=2,0Vpp
Io=1,3Vpp/15=87mApp=>
Rth=0,7Vpp/87mApp=8 Ohm

Så åtta Ohm har jag som utgångsimpedans.

Förstärkningen är samtidigt:

\(A_v=\frac{g_mZL_{tot}}{1+g_mZL_{tot}}\)

dvs

A_v=(0,1*100//16)/(1+samma)=0,58~1,3/2,0 V.S.V

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-hörlursförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag sammanställer nu mina ritningar och scheman, känns som om jag är klar med dom.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar