Renovering av en AVI MKIII rörprovare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Renovering av en AVI MKIII rörprovare

Inlägg av Mickecarlsson »

Denna tråd finns på radiohistoriska.se men jag lägger in det här också, alltid inspirerar det någon.
Detta är en rörprovare AVI MKIII, en mycket eftertraktad sak som kan kosta en hel del pengar. Just denna köptes in i mars 2007 för ynka 500 kronor.
Här är berättelsen om min renovering:

Rörprovaren hade stått i en bilverkstad och var helt täckt med damm och oljefilm.
Här är delar av toppen och framsidan, notera hur skitig den var.
Bild

Här synes den riktigt trevliga fronten, inte mindre än 14 rattar och två strömbrytare.
Bild

Glaset i instrumentet hade lossnat, det limmades på plats.
Bild

Hela chassiet blästrades, här syns det blästrade sidostycket och 'kabelröran'. Det är tur man har ett schema om en sladd skulle lossna.
Bild

Här är de nyblästrade sidoplåtarna och bakstycket.
Bild

Fronten tvättades med vanligt vatten och en skvätt Yes. Den blev som ny.
Bild

Alla aluminiumskivorna som sitter under rattarna polerades upp och en ny markörpil målades på innan dom också fick ett lager klarlack.

Därefter tog jag ett djup andetag och började löda loss de socklar som var monterades ovanifrån. Men först tog jag en massa närbilder och en skiss gjordes där tråddragningen ritades ut. Det visade sig att ett par socklar hade bytts ut, tyvärr hade den som gjorde jobbet inte alla färger i sladdarna så jag fick dokumentera extra noga. Som tur är så har jag schemat. Samtliga socklar fick en tvätt i ultraljudstvätten.

När jag fick loss alla socklar så fick ovandelen en behövlig blästring och ett lager med grå hammarlack. Det blev över all förväntan.

Här ligger socklarna och 'tvättas'.
Bild

Här ligger tumhjulet och ett par socklar och väntar på sin tur.
Bild

Det nylackade chassiet, ovandelen och fronten med de flesta rattarna på.
Bild

De nylackade rattarna.
Bild

Nu var det dags för tumhjulet. Det var ganska skitigt och gick väldigt trögt att ställa in de olika hjulen.
Bild

Vad jag kunde se så var där något grönt smetigt på vissa av kontakterna. Jag misstänkte att någon tidigare ägare använt någon form av kontaktspray för att smörja upp hjulen. Tyvärr hade det förvärrat situationen då man troligtvis använt sig av fel sorts spray.
Jag tog ett djupt andetag och gav mig ut på okänt vatten när jag försiktigt började skruva isär tumhjulet. Det visade sig att jag hade rätt, samtliga kontaktytor var kraftigt belagda med fett, olja och sot.

Här syns det gröna 'gegget' och hur oxiderade kontakterna är. Cirkeln av pinnar är en del av kontakten.
Bild

Här har jag tagit av fem hjul, fyra återstår.
Bild

Jag körde alla metalldelar i ultraljudstvätten tillsammans med rengöringsvätska, vattnet blev otroligt grumligt efter den tvätten. Allt fett och sot försvann men all oxid var kvar. Gammal hederlig Svinto fixade det.

Efter ultraljud, Svinto och neutraliseringbad i destillerat vatten fick alla delar ligga 15 minuter i ugnen med lite värme. Detta gjorde att all fukt försvann. Att skruva ihop tumhjulet gick ganska fort, Vilken skillnad, nu går det att ställa in utan våld. En kontrollmätning gjordes, allt var OK.

Jag är ganska nöjd med resultatet, tyvärr försvann nästan all färg som var i siffrorna, men det är ett mindre problem som jag fixar till nästa fototillfälle.
Bild

Efter att har granskat alla socklar så konstaterade jag att jag var tvungen att byta fyra av dom, en American Loctal (B8B/B8G), en International Oktal (A08), en Noval (B9A) och en 7-pin (B7G). Alla socklar utom B7G hade jag hemma.
Samtliga socklar var nitade i chassiet, det tog en stund att borra ut dom.
Nya skruvar och nylonlåsmuttrar införskaffades och alla socklarna skruvades fast i chassiet igen.
De tidigare ägarna hade bytt några socklar innan, det syntes tydligt på lödningarna. Jag fick byta vissa kablar och löda om vissa lödpunkter.

Alla socklar utom B7G är monterade på denna bild.
Bild

Här syns undersidan. I nedre vänstra hörnet ska B7G sockeln sitta, nu är där ett litet virvarr av sladdar som väntar på lödkolven.
Bild

Här är slutresultatet
Bild
Bild

Efter detta arbete använde jag rörprovaren med gott resultat, dock är den numera såld till förmån för en AVI MKIV i stället.
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Renovering av en AVI MKIII rörprovare

Inlägg av Hedliden »

:tumupp:
Ruskigt snyggt ! :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Renovering av en AVI MKIII rörprovare

Inlägg av Magnus_K »

Ja, nu får du nog snart lugna dig. Tänk på våra hjärtan. Så många fina renoveringar!
Riktigt snyggt gjort. Grundligt och proffsigt genomfört!
Tack för att delar med dig av det här.

Tänker medvetet spara dina andra renoveringstrådar till helgen så jag kan koppla av och bara mysa. :D
Skriv svar