Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Berätta om dina pågående projekt.
odfo
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 januari 2013, 14:40:02

Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av odfo »

Hej, tänkte se om det finns intresse att hjälpa en amatör med ett styrsystemsbyte, har länge önskat en CNC maskin i garaget men har igentligen inget att göra med den, men ändå aldrig lyckats släppa ideen. Så strax innan jul ropade jag in en Värnamo FMD-32 NC med defekt styrsystem på auktion.

Efter att ha läst en del av underverken som utförts på detta forum så är drömmen nu att byta styrsystemet till ett nytt modernt (litet) styrsystem på en gedigen maskin som får plats i mitt garage.

När jag fick hem maskinen så började jag med att se om det gick att få igång något men efter en del felsökning så verkade någon av lindningarna till strömförsöjningen på Heidenhain TNC145 vara kortslutet så glassäkringen gick hela tiden vid start. För att kunna få in maskinen längst in i garaget var jag tvungen att snabbt skala av den lite, armen med styrsystemet och det stora apparatskåpet monterades bort och idag är maskinen ren endast servomotorerna sitter kvar, X och Y är Indramat MDC10.10 och Z MDC10.20 maskinen är från 1984 och ska ha gått 2000h.

Har sett många ställa frågor och fått frågan tillbaka, "vad ska du ha maskinen till" eftersom jag inte har en aning om vad jag ska fräsa så vill jag ha en så mångsidig maskin som möjligt, det jag kan tänka mig att ge avkall på är hastighet då jag inte har bråttom eller ska massproducera om det är det ekonomin kräver.

Servomotorernas vara eller inte är det första jag skulle vilja diskutera, har inte kommit åt Z Servot än men de andra har följande märkskylt
MDC10.10H/MSA-1/S02
KM 0.30 Nm/A
Ieff 11A
Itak 75A
Utak 170V
Nmax 300
Tacko EMK 0.317 Vs/rad
Md Bremse 5Nm
UN=Bremse 24V
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av Meduza »

Var i sverige finns du?
odfo
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 januari 2013, 14:40:02

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av odfo »

Kungsbacka 3mil söder om Göteborg
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av Meduza »

Och vad behöver du hjälp med?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av H.O »

Servomotorernas vara eller inte är det första jag skulle vilja diskutera, har inte kommit åt Z Servot än men de andra har följande märkskylt
Om de är OK så ska självklart behålla dom. Att köpa nya av motsvarande kvalitet kommer (utan att veta du gav för maskinen) kosta mer än du gav för maskinen. Du kommer antagligen att behöva eftermontera en enkoder på varje motor.

Du skriver att du vill byta styrsystem. Jag antar då att du menar till ett PC-baserat (Mach3 eller LinuxCNC), eller har du tänkt köpa ett system från Fanuc, Mitsubishi eller liknande?
odfo
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 januari 2013, 14:40:02

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av odfo »

Nu blir jag glad :D , H.O! jag har läst din tråd med Abenen, är imponerad och skrämd av det projektet, jag har nog inte den kompetensen som du besitter när det gäller att lösa alla de fel du gjorde under din resa, så efter att läst den tråden och en del andra så har jag fått uppfattningen att om jag kunde gå ner lite i effekt/hastighet så kan jag köpa mer beprövade komponenter, kan var helt fel uppfattning men det är ju därför man vill vara med i detta forum!

Att jag börjar med att fråga om servona är att jag inte har någon erfarenhet av dessa, är de servicebara, finns reservdelar, är 2000h mycket? om jag behöver betala mycket mer för att behålla en effekt som inte kommer nyttja osv. Naturliggtvis förstår jag värdet i att hålla maskinen så kompetent som möjligt men idagsläget är det projektet i sig som är viktigast.

Jag måste börja dimensionera i någon ände, hade varit lättare om jag jobbade med någon form av produktion och hade ett behov men eftersom servona sitter där känns det som att jag ska börja där och gå från servona till pcn?
odfo
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 januari 2013, 14:40:02

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av odfo »

Har nu fått loss kåpan över Z-Servot, hade blivit tilltryckt av något kanske i transporten,

Med andra ord har jag följande data på servona,
X-Led
MDC10.10H/MSA-1/S02
KM 0.30 Nm/A
Ieff 11A
Itak 75A
Utak 170V
Nmax 3000
Tacko EMK 0.317 Vs/rad
Md Bremse 5Nm
UN=Bremse 24V

Y-Led
MDC10.10H/MSA-1/S02
KM 0.30 Nm/A
Ieff 11A
Itak 75A
Utak 170V
Nmax 3000
Tacko EMK 0.317 Vs/rad
Md Bremse 5Nm
UN=Bremse 24V

Z-Led
MDC10.20F/MSA-1/S02
KM 0.47 Nm/A
Ieff 13A
Itak 100A
Utak 170V
Nmax 2000
Tacko EMK 0.317 Vs/rad
Md Bremse 5Nm
UN=Bremse 24V

Vad ska jag styra samt driva detta med?
Kan VSD/XE vara ett alternativ?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av persa »

2000 h är ju ingenting om man kan lita på detta

Jag skulle behålla original motorer och servon (finns hyfsad kompetens även på äldre Indramat i Sverige fortfarande) och försöka få tag på ett något nyare begagnat Heidenhain system. Rekommenderar TNC155 eller nyare då man då får både dialog, bra grafik, ISO-kod och blockwise transfer (för 3D-körning). Blir nog enklaste lösningen så och bäst andrahandsvärde också enligt min uppfattning

Vad gäller maskinen så är denna modell inte en äkta Värnamo, men det kanske du redan vet. Maskinen är tillverkad i Polen och importerad av Värnamo Maskin. Det negativa jag hört om modellen är en rätt betydande värmeutvecklig i bomen. Men hur mycket det rör sig om har jag ingen koll på. I övrigt är det nog en rätt driftsäker kärra
odfo
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 januari 2013, 14:40:02

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av odfo »

Vet du något om vad som orsakar värmeutvecklingen? Har inte hunnit gå igenom den maskinellt än, Köpte den från ett gymnasium så det kanske kan stämma med timmarna, tror att jag bestämt mig för att försöka få igång servosarna, gillar mycke gamla grejer men har svårt för just gammal elektronik, skulle vilja ha förslag på moderna grejer av lagom kvalitet/pris för ett första försök att få igång maskinen och testa servosarna.

Vad börjar jag med? Servodrivar, nätaggregat, måste jag upp i 170V 100A? om jag köper mindre vad händer? (Har en utvexling på drivremmen 14-28 kuggar)
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av H.O »

För det första, om servo-förstärkarna i styrsystemet fungerar så måste du inte köpa nya. Men om du nu vill eller behöver köpa nya så är VSD-E ett bra alternativ.

VSD-E klarar 14A kontinuerligt och 40A peak, närmast en perfekt matching för dina motorer.
I dual DC-mode klarar ett drivsteg att köra två motorer men då med reducerad effekt, 8A kontinuerligt, 20A peak.
Går du upp på VSD-XE så blir siffrorna för dual DC 11A kontinuerligt, 20A peak.

Så antingen en VSD-E till respektive motor eller möjligen en VSD-XE i dual DC-mode för X/Y samt en VSD-E.

Ett betydligt billigare alternativ är DGS_16035 från CNCDrive.

Du behöver definitiv inte en nätdel på 17kW (170V, 100A). Mina motorer är dubbelt så "stora" som dina och min trafo är på 4kVA (den som satt original var större men inte i närheten av 17kVA trots dubbelt så stora motorer, som sagt). Vad är det för trafo i maskinen idag, kan du inte återanvända den?

Värmen i bommen kommer väl från spindeln och/eller spindelmotorn - kan inte vara så mycket annat, eller?

persa har garanterat rätt beträffande andrahandsvärdet. En maskin med ett "riktigt" styrsystem är nog lättare att avyttra än en med ett "hembyggt". Med det sagt så finns det inget som säger att ett hembyggt inte kan få (minst) samma prestanda och funktioner som ett köpt. Hurvida det är enklare vet jag inte, jag har aldrig köpt ett industriellt system på det viset men jag har lite erfarenhet hur det är att få support och dokumentation på dem....
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av tecno »

Men du har väl både nätdel och servodrivarna kvar så det kanske går att få fart på det hela?
odfo
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 januari 2013, 14:40:02

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av odfo »

Allt finns kvar, försiktigt demonterat, vi får se vad som behöver/kan återanvändas, först skulle jag vilja få ihop en budget på nytt, är medeveten om att jag inte har koll på alla ingredienser än så fyll gärna på, sen behöver jag ha tag på information om vilka stift som är vad i kontakten på servona? Tackar för tipsen om DGS_16035 har ni någon uppfattning om skillnader i kvalite/funktion det är nästan halva priset?

Breakout board VSD-E Parallel ca 650:- (Är det bara parallel som gäller?)
3x VSD-XE-160 ca 6000:- (eller annan produkt)
Nätdel, ska det vara tre separata? tips på produkter?
Dumpfunktion, har förstått att det ska dumpas ström vid inbromsningar osv, här behövs hjälp!
Enkodrar, här behöver jag hjälp, tips?
PC: Tänkt mig en lagom prestanda I3 eller I5 fläktlöst för att undvika smuts från garaget
Skärm, läst om folk med pekskärmar, bara en kul grej eller bra?

Som ni ser är det inte mycket jag har koll på förutom att jag behöver hjälp, hoppas ni orkar med...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av tecno »

Steg 1 är väl att kolla om servodrivisarna fungerar, nätdelen bör ju kunna återanvändas.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av H.O »

Skillnaden mellan VSD-E och GDS_16035 är många. Dels går det att köra borstlösa motorer med VSD-E men det har du ju ingen nytta av. Sen är de mer avancerade med fler inställningsmöjligheter och inkopplingsalternativ än GDS_16035. Samt då möjlighet att köra två motorer på en drive - med reducerad effekt per motor enligt tidigare.

> Breakout board VSD-E Parallel ca 650:- (Är det bara parallel som gäller?)
Det beror på... Du måste inte använda LPT-porten även om du köper VSD-E Parallel, det går bra att koppla till t.ex Smoothstepper också.

> 3x VSD-XE-160 ca 6000:- (eller annan produkt)
Du behöver inte köpa tre VSD-XE, möjligen tre "vanliga" VSD-E, eller som sagt en av varje.

> Nätdel, ska det vara tre separata? tips på produkter?
Tre separata är bara dumt. Det är bättre med en gemensam. Om du inte kan använda den du har får du köpa en ny trafo, trefaslikriktare och kondensator.

> Dumpfunktion, har förstått att det ska dumpas ström vid inbromsningar osv, här behövs hjälp!
VSD-E och VSD-XE har den funktionen inbyggd, du behöver komplettera med externt motstånd i vilket effekten dumpas. När man kör VSD-E i dual DC finns inte funktionen men även om du SKA köra dual DC så blir det ju bara på ett av två drivsteg och då kan du använda dump-funktionen på det andra. CNCDrive säljer en dumpmodul lämplig till GDS_16035.

> Enkodrar, här behöver jag hjälp, tips?
Ja, mitt stalltips är att undvika USDigital. Du vill ha en enkoder med differentiell utgång. AMT102/103 med extern differentiell linedriver är ett budgetalterntiv.

> PC: Tänkt mig en lagom prestanda I3 eller I5 fläktlöst för att undvika smuts från garaget
Visst, varför inte. Ska du köra med en extern motion contorller (Smoothstepper, KFlop, Centipede, Galil, dspMC/IP etc) så fungerar det mesta. Ska du köra med LPT-port så vill du ha en snabb och stabil maskin med separat grafikkort och du måste ha 32-bitars version av Windows. 64-bitars fungerar INTE med Mach3's LPT-port driver. Hur det är med LinuxCNC har jag ingen koll på så det får någon annan svara på.
Skärm, läst om folk med pekskärmar, bara en kul grej eller bra?

Som ni ser är det inte mycket jag har koll på förutom att jag behöver hjälp, hoppas ni orkar med...
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av MatsN »

Vet du felet på systemet och vilken modell är det på det?
Skriv svar