DI-604 - Modifiering *Mission Completed* [Bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Trevlig video! :)

Hm, motorcyklar... det är kanske de som ger störningar. :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Fläkten är nu i princip färdigmodifierad.
Nu behöver jag någon form av tätning mellan ovansidan på fläkten och chassi-toppen. Har ingen så stor mjuk packning, så vad hittar man på då?

Kanske man kan göra en packning av en cykelslang. Det kan gå om jag sätter en på insidan av chassitoppen och en direkt på fläkten...

Anledningen till att jag behöver en packning är för att luften enbart ska hämtas från utsidan av routern, och inte återanvända luften inne i routern. (Det blir effektivast cirkulation så.)
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Sikaflex? (lim).
Det är rätt segt och klibbigt i tub, när det torkat håller det fast utav h-e och är lite flexibelt, som gummi ungefär...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det vore perfekt!

Provar med cykelslang först. Just nu väntar jag på att limmet ska torka. Har även limmat fast status-LED'sen i chassitoppen, men där använde jag epoxy, så det lär nog ha torkat nu.

Nästa steg blir att fixa det här med strömmen/spänningen. Routern vill ju ha 5v. Men sedan har jag ju lagt till en del:
*1st fläkt (som egentligen vill ha 12v, men den snurrar bra med 5v).
*2st 10mm blåa lysdioder (från ClasOhlson.)
*2st 5mm blåa lysdioder (från Kjell.)

Tror du det blir bra om jag kopplar "extrautrustningen" till routerns 5v-kontakt och matar med en nätdel med mer ström (fast fortfarande med 5v) ?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Jag kopplade som du beskriver, fungerade galant.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Fint. Då gör jag så.

Min hemmagjorda packning fungerar fint. Chassi-toppen blev 6mm högre än vad jag tänkt, så sidorna når inte ända ner till chassi-botten. Nu gör det ingenting eftersom jag kan använda de springorna som luft-utgång. :)

Nästa steg: Löda! Jag har 44st lödpunkter att se fram emot..... :roll:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Dags för lite uppdateringar av mitt projekt!


Eftersom den utfrästa DLINK-loggan inte var så stor så behövde jag mer luftintag.
Först en liten mall:
Bild


Resultatet:
Bild


Den första 10mm-lysdioden är på plats. Isblå!
Bild


Resten av lysdioderna är på plats.
För att luften bara skulle tas från ovansidan gjorde jag en fyrkantig packning av en cykelslang (i tre lager...) :)
Fläkten är nu färgad med aluminium som kommer att sprida ljuset från lysdioderna mycket bättre än när den var svart. Fläkten glänser egentligen, men det syns inte på bilden...
Bild


Pga den stora fläkten, packningen mm så var jag tvungen att flytta status-lysdioderna. Så nu sitter de fast i chassi-toppen...
Bild


Hela routern blir ca 2cm högre än innan, därför har jag gjort nya kanter i plexiglas som ska lackas i silver. Tja, och det är så långt jag kommit nu. :)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Coolt, blir väl snyggaste D-linken man sett på länge det där! :tumupp:
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Lysdioderna på fläkten tycker jag e onödiga :P :wink:

Skämt åtsido, hade det inte gått bättre med en mindre/tunnare fläkt ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Zyxel615: Tack! :)


Tekko: Jo det hade blivit lättare med en tunnare fläkt, men det hade varit för lätt och hade inte tagit så här lång tid... :D


Lite längre förklaring: Jag hade/har ganska många sånahär fläktar. Kände inte för att beställa en mindre fläkt och vänta en vecka när jag redan hade dessa. Sedan blir det lite bättre luftflöde med en stor fläkt. Dessa behöver inte snurra lika fort som små/smala och blir därför tystare.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Jag vill slå ett slag för nidec å adda fläktar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hm, jag har faktiskt några Nidec-fläktar. Dessvärre bara små. Men det hade fungerat med två sådana om jag gjort en fläktkanal. Det brukar bli väldigt kallt då, så man kan dra ner på fläkthastigheten lite.

Kanske använder dessa om jag moddar modemet. :)

edit: Kör modemet utan skal nu. Utsidan på chassit blev inte så varmt, men när jag öppnade så märkte jag att kretsarna var lika varma som i routern. Ska kolla hur mycket garanti jag har kvar på modemet. Kanske blir det en modd där också. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Uppdatering:

Kretskortet till routern var ett flerlagerskort så det var lite knepigt att göra om status-LED-delen, Det tog lite tid, men det gick. Nu är alla statuslysdioder på plats. Gjorde en snabb test och allt fungerar.

Det som återstår nu är att justera en liten grejj till spänningsmatningen av de blå lysdioderna och fixa någon form av fäste för chassitoppen. Har inte riktigt kommit på hur jag ska lösa delen med fästena..

Med lite tur hinner jag det i morgon (eller senare idag, det har ju blivit fredag ...)

Nu däremot: ZZZZzzz
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Stötte på ett problem, som man brukar göra i slutet av ett projekt. :)

5v räckte inte att driva fläkt och 4st lysdioder. Nu kör jag med 12v matningspänning. Ja, inte till själva routern förstås, den ska fortfarande få 5v. Pga flerlagerskortet så sitter DC-kontakten ganska ordentligt fast, så det får bli två spänningsmatningar till routern. Inte riktigt som jag ville, men det blir det absolut lättaste.


Fläkten blåser ännu bättre nu, men motstånden (för lysdioderna) blir aninge varma. Inte så konstigt:

R1 = 140ohm till 5mm-lysdioderna.
R2 = 79ohm (2st seriekopplade 39ohmare) till 10mm-lysdioderna.

R1 har 4.11v över sig. Alltså 0.12w.
R2 har 5.37v över sig. Alltså 0.37w (totalt för båda 39ohm'arna.)

Men nu när fläkten går på 12v så blåser den värmen bort.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Å råjjtern låter som en mindre jetmotor.
Skriv svar