DI-604 - Modifiering *Mission Completed* [Bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Macce:

Jo ett "tass-skydd" vore bra! (Misstänker att katten annars tycker att den snurrande fläkten ser spännande ut och vill undersöka.)

Dammfilter är en bra idé. Burkar med fläkt brukar annars se ut som dammsugarpåsar efter ett tag...
Om inte fläkten snurrar för sakta så borde inte luftflödet minska särskillt mycket. Det stod inget om hur tjockt filtret är, men det såg ut som ca 1cm tjockt. Märker man att det stoppar för mycket så kanske man kan göra det lite tunnare. (Dammfilter-modd...?)


edit: Jag såg inte heller hur resultatet blev. Länken gick till startsidan på diod-sajten.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Jimmy, den borde fungera, prova http://macce.diod.net/steik/
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Men gaah. Min nätadapter verkar vara skit också, för adslmdemet började skära igen.

Bytte den mot en phetingströmkälla tillsvidare, dock använder jag den strömkällan till annat, så får försöka fixa någon 12V 2A strömkälla....

Modemets gamla var precis som din, dvs kokhet och inget ventilationshål.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Den nya länken fungerar. Ser att du fick hem fläkten! :)
Mindre kul att nätadaptern till modemet inte vill vara med...


Det verkar som om modem/router/hub-nätadapters är lite för klena rent allmänt. Dessutom verkar tillverkarna inte ha tänkt på att de brukar vara igång långa tider och därför behöver kylning. Min hub fungerar perfekt efter att jag bytte strömkälla. Den gamla hade två förkolnade motstånd, bruna märken efter en het transformator, en kondensator som såg lite konstig ut, plus ett chassi med grå förändringar i färgen.

Lämnar hub'en och går vidare på routern:
Eftersom jag har utrustat routern med fläkt och några lysdioder så drar den lite extra ström. Ska nog fixa en ny nätdapter till den så jag inte steker den gamla. Har inte bestämt riktigt hur jag ska koppla strömmen till lysdioderna. Man kan visserligen koppla en separat matning för "extra-utrustningen", men jag har redan för många nätadapters inkopplade överallt...
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Du kan ju vara lite extra hård med lysdioderna och dra ner 230V till lämplig spänning med en kondensator. Då lär man sig snabbt också om man har fingrarna på fel ställe... ;)

Jag skruvade fast 2st 7812 i några aluplåtar och drog kablar mellan dom så de är parallellkopplade. Några kondingar + en trafo så får det vara bra. En låda också kanske...
3A klarar den nätdelen då att leverera, borde ju räcka när en som var specifierad för 1A klarade jobbet galant + skapade en möjlighet att steka ägg... :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:D :D

Bygger nog min nätdel ungefär som din. (Bortsett från att min router vill ha 5v.) :) När routern är klar så ska även modemet få en lite kraftigare nätdel.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Detta med nätdel billigt blir rätt jobbigt...

Jag hittade ingen trafo hemma som klarar av att ge 3A @ 12V till detta projekt, så fick göra en fullösning tills vidare.

Har haft den en stund nu att snurra med en oregulerad phetingströmkälla modell 0-35V AC/DC 10A, 0-230VAC 1.5A. Dock drar inte modemet konstant samma ström utan det varierar rätt mycket = spänningen varierar. Ställde in den på 12V vilket den inte riktigt gillade när den drog mera ström = spänningen sjönk.

Rotade lite hemma, hittade en cisco nätdel. den ger ut både +5, +12 och -12V. Står dock inte hur mycket kräm. Den orkade inte driva mitt adslmodem på +12V delen, men däremot när jag klåpade mig och fick ihop +5V och 0V började skarvet glöda och kablarna blev väldigt varma. Strömkällan klagade inte över det. :)

Kopplade phetingströmkällan till mitt regulatorkort, på med en 50 ohms dummyload som klarar 100W. Gick ifrån regulatorerna i ca 1 minut. När jag kom tillbaka brände jag mig på den 6mm tjocka aluflänsen!
Funderade en god stund vad det kan bero på, och kom på idén att ohmmäta dummyloaden. Var visst kortis i den, 2 ohm!
Rätt bra dock att regulatorerna inte sade upp sig utan fungerar galant än fastän jag tog ut dubbelt för mycket ström! :)

Nu är regulatorerna i fullt bruk, de drivs av phetingströmkällan.
Inspänningen är 15V pga att den är oregulerad och spänningen sjunker rätt snabbt vid belastning. Jag vill inte att modemet skall skära pga för låg inspänning till regulatorerna...

Borde det inte annars fungera med en bilackumulatorladdare + regulatorerna? Ackladdaren jag har över klarar 4A så den duger juh...Ger de ut 13,8V belastat eller obelastat?
Blir att mäta senare ikväll...

Lite bilder finns på samma sida som tidigare under Update. Kan dock ta en stund före DNSen börjar fungera pga att jag fick ny IP när jag bytte strömkälla...

http://macce.diod.net/steik/
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Enkla billaddare är ett billigt sätt att få ut oreglerad "12V" med bra strömstyrka. Med lämplig regulator så kan det nog bli bra. Många av dom billigare varianterna är i stort sett bara trafo och likriktning plu ev. glättning. Med andra ord så är dom väldigt ostabbade.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tänkte använda en bilackumulatorladdare som jag sneglat på under en längre tid. När jag till slut plockade isär den så upptäckte jag att transformatorn var trasig. Den ger inte ut en enda volt! :(

Tyvärr är kraftiga transformatorer ganska dyra...
Jag har några överblivna vägg-adapters, men den kraftigaste ger bara 1A och 12v AC. En tillfällig lösning skulle kunna vara ett dator-nätagg, men de är ganska stora. Funderar isåfall på att låta den driva både modemet och routern...
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Macce:

Är det inte 5v du ska ha?!!!!

Om du har plastkåpan av på routern så kan du lätt mäta på insidan av låda vad du har för spänning. Mät direkt på kontakten för strömpluggen inne i boxen.

Du har 5v och 12v inne i datorn. Det var dom som jag tog i alla fall. Är inte min server på så ska inte routern var på...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Macce skrev:Bytte den mot en phetingströmkälla tillsvidare, dock använder jag den strömkällan till annat, så får försöka fixa någon 12V 2A strömkälla....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

netrunner:
Macce behöver 12v till adsl-modem, jag behöver 5v till router. Vi gör alltså liknande modifieringar, men på olika "burkar". :)


to-do-lista:
1. Spela worms som avkoppling, (jag har hjälpt pappa flytta hela dagen....)
2. Göra en ny ringsignal till mobilen (i Cubase mm.)
3. Fortsätta modda routern.

Bara för att få inspiration. :lol:
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

12V går den på. Eller så är det otroligt hög resistans i matningskablarna vilket gör att den inte fungerar före spänningen i andra ändan är 12V. :lol:

Släng gärna upp ringsignalen ifall den blir bra. Har nästan tröttnat på den jag har nu, Inner Circle - Bad Boys.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag gjorde Simpsons-signaturen. :lol:
Lite knepigt att få det bra eftersom min mobil bara klarar midifiler med 4 toners polyfoni (samtidigt) så det gick inte att göra den så värst avancerad, men det låter kul.

edit: Tog bort länken eftersom jag upptäckte en lång tystnad i början.
En miss vid midi-konverteringen. :( Ska fixa det i morgon.

Ehm, off-topic-varning. :oops:



>Är inte min server på så ska inte routern var på...
Netrunner: Men det blir lite jobbigt om adsl-modemet och routern stängs av när man stänger av datorn.


Såg att diod-länken fungerar igen. Det var ett väldigt kraftigt nätagg!

>10mF konding borde hålla spänningen konstant även fast modemet skulle dra mycket kräm under några korta stunder..

Det är nästan så den skulle klara ett strömavbrott! :lol:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

JimmyAndersson när du nu har tagit av locket på routern måste du bara kolla om du har motorcyklar i den 8) :lol: :) :lol:

Samma video i olika format:
http://www.infernal.dk/video/infernal_ADSL.wvx
http://www.infernal.dk/video/infernal_3 ... and512.wmv
http://www.infernal.dk/video/infernal_3 ... nd1024.wmv
http://www.infernal.dk/video/

från sidan:
http://www.infernal.dk
Skriv svar