Renovering kassettdäck TASCAM 122

Berätta om dina pågående projekt.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Renovering kassettdäck TASCAM 122

Inlägg av Bjaellerud »

Jag håller på att renovera ett finare kassettdäck, en TASCAM 122 en form av proffsversion av TEAC tydligen.
Den ser ut i gott skick, men drivremmen är förstås nedsmält.
Finner remmar hos https://www.svalander.se men inte exakt rätt mått.
Frågan till forumet är då:

1. Hur mycket kan man spänna en sådan rem, dvs om man finner en rem med kortare längd. I detta all är uppmätt längd 316 mm x 4 mm, Svalanders närmaste mått är 301,5 mm.

2. Finns någon mer leverantör av sådana drivremmar i Sverige.

På E-bay kan man finna remmar till aktuell maskin, men jag tänkte i första hand köpa i Sverige. dels för att man där inte får måtten, och det kan finnas alternativa versioner av mekaniken och risken att få fel rem är stor.



En liten varning: Jag köpte en sats med drivremmar från en Kina sajt, det var mest smala fyrkantremmar. Billigt och bra, men de är inte så god kvalitet, ojämna, olika tjocka runt om, och inte så bra om man vill ha en svajfri bandföring. Billigt med skräp.

Jag renoverade en UHER CR 210 med gott resultat, den blev mycket fin och funkar bra, men ett jäkla jobb att byta remmar på.

Jo det är väl lite nostalgi.....

Roy
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Renovering kassettdäck TASCAM 122

Inlägg av tecno »

Det är ju ca 5% sträckning där, så det kanske kan gå bra.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering kassettdäck TASCAM 122

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här renoveras en helt annan maskin men kanske lite idéer går att extrahera härifrån: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=95938
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering kassettdäck TASCAM 122

Inlägg av Glenn »

Jag har också ett tascam-däck som behöver renoveras, jag hittade varken remmar eller den saknade ratten.. men jag letade iofs efter nån som sålde specifikt till det och inte bara rätt längd.

Måste kolla vilken modell jag har. Jäkligt gedigen sak iaf.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Renovering kassettdäck TASCAM 122

Inlägg av Bjaellerud »

Nu fick jag et svar från Svalanders som då tycker att 96 mm blir bra dvs med c:a 5 procent mindre än mitt uppmätt mått.
Ja söker man på TASCAM 122 finner man många svar, bilder och folk som plockat isär etc.
Men det verkar finns flera alternativa kassettmekanismer. Därmed oxo olika drivremmar.
En sak verkar gälla och det är storlaken på svänghjulet.
Min har ett stort svänghjul, 80 mm i diameter.

för at få fram drivremmens längd tejpade jag en sytråd på svänghjulet och drog tråden över motordrevet sunt tillbaka och kunde klippa tråden exakt. Tråden ger remmens längs, dividerat med Pi får vi då drivremmens diameter.
Och det är diameter man anger hos Svalanader. Bredden, 4 mm, kunde jag mäta med hjälp av avtrycken från den gamla remmen.

Rengöring från den gamla nedsmälta remmen är svår att få bort. Men topps och thinner tog bra.
Thinner är inte bra för plasthjul!!!! Då får man ta ren Bensin eller lacknafta.

Underligt att drimremmar smälter ner till en otroligt kladdig gegga....
Andra gummidelar är intakta.

En verkligt rejäl maskin, relativt lätt att plocka ur hela kassettmekaniken.

Rattar går nog att ersätta med andra snygga rattar.

Så jag beställer en rem med mått 96 x 4 mm från Svalanders.

Remmen till räkneverket är fin.


Roy
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering kassettdäck TASCAM 122

Inlägg av Glenn »

Mitt är tydligen ett tascam 133, tog en suddig bild på det..
tascam (Medium).jpg
Observera även inventarieskylten från förra ägaren, och att det är Y2k-säkert :D

Minns inte vilken rem det var som var ledsen, men nån var det.. samma sjuka som på ditt antagligen.

Där ser man också den saknade ratten som jag ersatt med nån annan ratt jag hittade i rattlådan hemma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Renovering kassettdäck TASCAM 122

Inlägg av hsd »

Remmen brukar töja ut sig lite med åren, så jag tror den kommer att fungera bra
Klacdddiga remmar som talades om sitter väl bara i Philips, de hade under mååånga år skitremmar som blev till tuggummi innan de blev gummismet
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Renovering kassettdäck TASCAM 122

Inlägg av carpelux »

Jag renoverade en Tascam 133 för inte så länge sedan. Jag antar att det finns likheter mellan 122 och 133.

I vart fall hade jag inga problem med drivremmarna, däremot med tryckrullarna (gummihjulen) för bandupptagning och snabbspolning. De var spruckna och eländiga.

Jag hade passande liggande hemma, men såg också att det fanns att köpa på ebay.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering kassettdäck TASCAM 122

Inlägg av Glenn »

Det kan ha varit så att jag bara utgick från att det var remmar som var problemet, jag vet att snabbspolningen var en av sakerna som inte fungerade.

Får kolla upp det.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Renovering kassettdäck TASCAM 122

Inlägg av Bjaellerud »

Jo hsd,
Philps hade dåliga remmar.
Försökte renovera några Philips i dagarna, en 2215 och en 2202 båda hade remmar som smält ner till världens gegga.
Har aldrig sett sådan otroligt kletig gegga.
Pga av plasthjul var det nödvändigt att använda mildare lösningsmedel, Lacknafta och ren bensin
Men det gick rätt bra, nu återstår frågan om det är värt att köp nya remsatser, finns på E-bay.

Men som jag nämnde remmen i TASCAM122 däcket var lika nedsmälta kletiga utan motstycke.
Dock var det metallhjul och det gick att får ent med Thinner.

Så problemt är nog inte en fråga om bandspelarfabrikt utan en fråga om remtillverkarens kvalitet.

Har en NAGRA III och den har en lång rem, från 1966 som är som ny.
Så visst går det att tillverka remmar som håller.
Men hur man gör för att tillverka en rem som inte håller är en bra fråga.

Sen är det förstås en bra fråga vad man skall ha renoverade gamla kassettspelare till, förutom den rena nostalgin då.
Att repa och sätta sig in i funktionen är en bra hjärnträning.

Roy
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Renovering kassettdäck TASCAM 122

Inlägg av BJ »

Till att föra över sina band till datorn t.ex.?
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Renovering kassettdäck TASCAM 122

Inlägg av hsd »

Nää
För att lyssna på sina band, luta sig tillbaka och njuta
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Renovering kassettdäck TASCAM 122

Inlägg av BJ »

Ja, det kan man ju också göra. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering kassettdäck TASCAM 122

Inlägg av Glenn »

Jag har mängder av kasettband, men just nu inget fungerande däck så jag skulle gärna fixa detta, eller det yamahadäcket som faktiskt står i min stereostapel men som inte helelr fungerar.. ..har även ett technics-däck som jag räddat när en kompis skulle kasta det som fungerar men gnisslar nåt oerhört, där har jag dock gjort ett seriöst försök att hitta vad som gnisslar men misslyckats..

Med andra ord, jag kan inte lyssna på mina gamla band, varav vissa daterar sej till typ 1983 när jag fick min första bandspelare..

Allra helst skulle man ju dock hitta ett nakamichi på nån loppis där nån säljer det utan att fatta att dom är värda pengar.. just kasettdäck brukar gå för ingenting och femtio, men tyvärr är dom ju ofta lika trasiga som dom man har också.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Renovering kassettdäck TASCAM 122

Inlägg av xrayspex »

lite ot men när jag skulle digitalisera mina kassettband köpte jag en renoverad Nakamichi Dragon på Ebay, som jag sedan sålde för nästan samma pengar :)
Skriv svar