abcabc skrev:
Kör du OS/8? Har OS:et någon typ av inbyggt mönster på lysdioderna i viloläge så som RSX-11 och RSTS/E hade på PDP11? Om man har pjäsen som ett utställningsföremål så är ju det en viktig sak.
Jag har lekt lite med en PDP8 för många år sedan, det är en ganska enkel och lättillgänglig dator med ett enkelt och begripligt OS, jag har för mig att OS/8 var likt PDP11:s RT11.
Om det inte finns något mönster så är det ju ett program som är enkelt och roligt att göra till sin PDP8, eller ännu hellre hacka i OS/8-kärnans idlerutin om du har tillgång till källkoden, om man skall göra det rätt.
Många av Digital Equipments OS är tillgängliga via "Hobbyist license". Är OS/8 en av dem? Är källkoden släppt?
Sent svar, men ändå...
OS/8 är för primitivt för finesser som något mönster på panelen. OS/8 är inte interruptdrivet, och är väldigt minimalt. Så bara en sak händer. Och när det är idle, så är det helt enkelt som så att det sitter i en liten loop som läser från serieporten med pollad I/O. När ett program startar så är OS/8 i princip borta.
Källkoden går att få tag på, om du vill kika. Men det finns ingen idle-rutin.