Nixie-klocka

Berätta om dina pågående projekt.
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Varför har du med R3, R124, R125?

Vill du ha dom som "Pull Up" / "Pull Down" så skall dom ju inte kopplas så.

Bättre är att koppla +5 till pin 3 på switcharna,
Pin 1 på switcharna till respektive ingång på processorn OCH dessutom till motstånden. Andra änden på motstånden skall sedan till jord.

Eftersom du ändå har en nättrafo och likriktarbrygga så kan du ju plocka en 50Hz (eller rättare sagt 100Hz) puls från elnätet så får du en väldigt exakt klocksignal till processorn.

Om atmegan har lika bra ingångar som PICarna så kan du ta klocksignalen från ena benet mellan trafon och bryggan och sedan bara köra den rakt in i processorn via ett lagom stort motstånd. På den ingången kommer du då att få en fin 50Hz som du kan dela ner till 1Hz. Lämpligt är kanske att lägga in den på en räknaringång. Vill du skydda ingången så sätter du två dioder som leder bort högre & lägre spänningar än vad processorn kan hantera.
Alltså: ena ingången på likriktaren till ett motstånd på ca 100k och andra sidan på motståndet till ingången på processorn. Från samma sida på motståndet till anoden på en diod (som sedan går till +5v) och till katoden på en annan diod (som sedan går till gnd)


//B1n4ry
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

okej:)
ska ändra de så att motstånden går till jord istället...

till räknandet använder jag mig av Timer2 och en klockkristall som jag delar ner istället...

funkar nog som du säjer, men nu har jag suttit och försökt lära mig allt detta så nu vill jag använda de;)

men det funkar att ha "tomma" utgångar så som jag har nu? det töms efter att storbe har gått på? eller måste jag skicka några extra nollor innan jag sätter igång för att fylla dom?
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Bild

Så menar jag.
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Virr3: Ok, en kristall funkar ju sjäölvklart oxå! Och att anvämnda något som man lärt sig är ju kanon! =)

De sista utgångarna kan du lämna som dom är. När du har klockat ut nästa "uppdatering" till rören och skickat strobe så kommer i och för sig de fyra 1:or eller 0:or som tidigare låg först i första registret (ic3) att ligga där men det spelar ju ingen roll alls...

För övrigt så finns det faktiskt en krets med ett 10-bitars skiftregister vilket skulle innebära att du klarar dig med 1 krets / nixierör = 8 kretsar. A 6810 heter den på Elfa. Kan var bra att veta till nästa bygge! ;-)

//B1n4ry
Skriv svar