Hjälp med förstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Janne
Inlägg: 99
Blev medlem: 12 januari 2005, 10:51:58
Ort: Tyresö

Inlägg av Janne »

C6 bestämmer den undre gränsfrekvensen till högtalaren. 1000u ger fu=20Hz för 8 Ohm och 40Hz för 4 Ohm. Fu är den frekvens där spänningen över högtalaren sjunkit med 3 dB. Du kan säkert minska kondingen en del. Ljudkvaliten påverkas inte. C7 & C8 behövs inte om du har korta ledningar till batteriet. C3 och C5 påverkar stabilitet (självsvängning) och bör inte ändras. R1 = volymkontroll behövs inte för att prova kopplingen med en tongenerator.
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Inlägg av henketobbe »

tack allihop för hjälpen!
mitt första "riktiga" bygge blev just klart!

jag hittade ingen konding med 100nF, så ena 100nF-kondingen ersattes med 10 st parallellkopplade 10nF, och den andra med 5 st 22nF.
390pF-kondingen blev en 330pF.

ljudet blev dock inte så bra :( ganska skränigt. finns det någon annan som byggt en sådan här och fått till bra ljud, eller går det inte att få till bra ljud?(jag har ju "fuskat" lite med värdena på kondingarna, kan det dåliga ljudet bero på det?)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Dessa småeffekt stärkare låter vanligen ganska dassigt, har inget med komponenterna att göra, bara sunkig design på stärkarens topologi (inne i chippet).
Janne
Inlägg: 99
Blev medlem: 12 januari 2005, 10:51:58
Ort: Tyresö

Inlägg av Janne »

Enligt databladet, som finns på nätet, är Distorsionen 0,5 % vid 1 kHz, RL=4 Ohm och Put = 50 mW. Prova ljudet med en stor högtalare från din stereo. Små högtalare kan låta lite skramligt.
Skriv svar