Hjälp med förstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Hjälp med förstärkare

Inlägg av henketobbe »

Hej!

Jag funderar på att bygga förstärkaren som länkas till nedan
http://www.ferromel.de/tronic_21.htm
1. men vad är C7 och C8 till för? behövs de verkligen?
2. vad betyder NC, som står vid "ben" 2, 3 och 11?
3. går det att ta en konding med lägra värde än 1000u på C6? vad händer då?

Om nån har ett datablad/vet var de finns till TCA 830, så länka/skicka gärna. hittar inget på google.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

1. För att snygga till spänningen lite.

2. NC = "No Connection". Ska alltså inte anslutas.

3. Att variera den lite spelar nog ingen roll.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Mindre C6 = mindre bas och tvärtom.

Utan c7 och c8 så kommer det bara att brumma om du kopplar till en väggvårta med bara en likriktare i.

Datablad: http://pdf.alldatasheet.com/datasheet-p ... CA830.html
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Minskar du värdet C6 klarar den inte att förflytta lika mycket energi och man tappar bas som Tekko sa men inte bara det, du minskar verkningsgraden avsevärt.. blir som en flaskhals. När det handlar om 2,3W har det väl inte så stor betydelse dock..
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Inlägg av henketobbe »

varför bahöver man både C7 och C8, räcker det inte med en? behövs dem inte om jag kör med batterier?
kan man helt och hållet hoppa över C6? går det annars med 100u?
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Inlägg av henketobbe »

spelar det bågåon roll hur många V kondingarna är på? jag har bara några med 100u/25V.. står V för maxvolt?

C1=100u/6V
C2=100u/10V
C4=100u/16V
C7=100u/25V
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Det är maxspänningen som kondingarna klarar. Överskrid gränsen, och det smäller. Jag vet dock inte hur mycket?

Högre värde gör inget.

Testa att köra utan C7 och C8, ett batteri är väl ganska stabilt ändå. Värre om man skulle köra från likriktad växelspänning. Tycker du att du hör störningar så får du slunga på kondingarna och se vad som händer.
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Inlägg av henketobbe »

ok, bra!
då är det bara två problem till innan jag tänkte börja koppla ihop det hela:

1. de "vanliga" kondingarna(ej elektrolyt, utan små oranga).
jag tycker att det är jättesvårt att veta vilket värde det är på dem.
hur vet man om det är picofahrad eller nanofahrad om det bara står några siffror? ex 330?
på en annan står det
"K1K
563"

2. jag har tyvärr ingen potentiometer än(har nyss beställt), det borde väl gå att bara sätta nåt motstånd där, så att det blir på typ högsta volym, eller?(och hur?)

Edit: går det att seriekoppla flera kondingar så att det blir högre fahrad?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Googla lite så hittar du info angående märkningen på kondigarna. Typ "capactitor marking".

Du borde kunna sätta två motstånd där för att spänningsdela på rätt sätt.

Du kan däremot parallellkoppla flera kondingar för att få högra värde.

EDIT: De små oranga är nog keramiska kondingar, så om du googlar "ceramic capacitor marking" så hittar du.
Senast redigerad av jack 25 december 2005, 21:14:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

När det gäller NC så har jag även hört "Not Care". 'Bry dig inte' ungefär.. :)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Nej du kan inte ta bort C6 från kretsen! Den stoppar likspänning och släpper igenom växelspänning så kör du utan så brinner talspolen upp i högtalaren. 100uF är för lite om du vill ta ut märkt effekt. Du kommer kanske upp i tiondelen av 2.2W med bara 100uF dessutom lär ljudet bli rätt kasst.. men du kan ju alltid prova så ser du själv.

Kondensatorer som är märkta med (oftast) 3 siffor på det sättet funkar så att dom två första siffrorna bestämmer värdet och den sista bestämmer antalet nollor mätt i picofarad. Ex. 27 = 27pF
271 = 270pF
272 = 2700pF (2.7nF)

Spänningen som är märkt på kondingen är som sagt den högsta tillåtna spänning som får kopplas mellan dess poler. Jag skulle nog använda minst det som är angivet där, men det skadar naturligtvis inte att ta en kondensator med högre spänningstålighet. Kom ihåg att vända dom polära kondensatorerna rätt. Det brukar finnas en svart ring åt ena håller, det är minus.

Lycka till!
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Inlägg av henketobbe »

ok...
nu är det så att de "största" kondingarna jag har är på 470uF. om jag parallellkopplar två sånna får jag då 940uF? det borde ju räcka, annars kan jag ju ta en på 47uF, det blir ju väldigt nära 1000uF.
men det blir alltså mer bas om jag har högre värde på kondingen(arna), men blir ljudet bättre, eller låter det bara illa med ett högre värde?

vad gäller de "små" kondingarna, spelar det stor roll om jag tar värderna som står eller lite högre/lägre? är det i sånna fall bättre om jag tar några med högre värde?

Stämmer exemplen här nedan?
101=100pF?
104=100 000pF(100nF)=C5=C8?
390/39=390pF=C3?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ja om du parallellkopplar två 470uF så blir det bra
annars kan jag ju ta en på 47uF, det blir ju väldigt nära 1000uF.
???
men det blir alltså mer bas om jag har högre värde på kondingen(arna), men blir ljudet bättre, eller låter det bara illa med ett högre värde?
Tar du en större kondensator får du inte bättre bas, snarare mer likt det ljud som det egentligen skulle vara från början om man säger så. Det handlar om att flytta energi. Tänk dig att du har en flaska med vatten du ska hälla ut men flaskhalsan är väldigt liten... då blir det svårt för allt vatten att ta sig igenom på en och samma gång. allt ljud kommer inte fram så att säga. Tar du en större hals kommer allt vatten igenom samtidigt
vad gäller de "små" kondingarna, spelar det stor roll om jag tar värderna som står eller lite högre/lägre? är det i sånna fall bättre om jag tar några med högre värde?
Du bör ta dom som står. Alla kondensatorer har inte samma funktion.

Dina exemple stämmer. Men detta "mätsystem" används bara på dom minsta kondensatorerna runt storlekarna 1-400pF eller nått sånt. En kondensator på tex 100nF är aldrig märkt på det sättet så blanda inte ihop det.
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Inlägg av henketobbe »

jag menade att jag parallelkopplar två 470uF och en 47uF, då blir det ju ännu närmare 1000uF..

okej, så då skulle jag kunna parallellkoppla ännu fler, så får jag bättre ljud?

en konding med 100nF är märkt med 100n?

men om jag inte har värden som står, är detbättre med ett högre eller lägre värde?

angående det där med att ersätta potentiometern, så om jag kopplar ett motstånd på 100Kohm mellan in och jord, och sen kopplar in direkt till ben nr 8? det borde väl bli samma sak som maxvolym med potentiometern, eller?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Har du inte exakt värde så är det varken bättre eller sämre att ta en som är högre eller lägre värde. Man har troligtvis räknat ut att just det värdet som står skall vara det bästa. C7 och C8 är inte så kritiska eftersom det är filter dock..
jag menade att jag parallelkopplar två 470uF och en 47uF, då blir det ju ännu närmare 1000uF..
Ok, det har mindre betydelse, behöver inte vara exakt. 940uF blir bra. Glöm inte att vända dom på rätt håll bara!!

Du får inte bättre ljud ju mer du parallellkopplar. Till så små effekter räcker det med det som jag nämnde.
En 100nF konding kan vara märkt 100n men också ofta 0.1 som i 0.1uF
angående det där med att ersätta potentiometern...
Ja det stämmer. Lägger du till ett till motstånd med samma värde och tar ut signalen i mitten får du halva volymen.
Skriv svar