Ännu en CNCfräs

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av säter »

För att kompensera borde man väl kunna köra med minimal matning på de detaljer om skall köras.
Det är en vanlig missuppfattning.
Användarvisningsbild
flyhard
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 december 2016, 11:41:38

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av flyhard »

säter skrev:Plasken?
Jag menar att 10mm-plåtarna ligger ner, de står alltså inte på högkant.

Du måste ju ha något som styvar upp linjärskenorna.

Jaha, gantryt har ett liv på baksidan, för undre rälsen, som inte syns så bra i bild. Kanske bör vara för övre rälsen också, så det inte blir skevning vid matning av bordet om spindeln är mitt i….

Vad gäller de skenor som står ut tänker jag att de enbart tar vridningen av bordet i dess plan, när det är yttersta länget - fräsningen sker ju ändå inne vid gantryt, Jag kanske skall låta gantryts "A"-ramar ha långa utstickare utmed hela vagnens räls, för att styva upp!?

Aj då! Hm, så mindre spåndjup per spindelvarv ger enbart mindre moment för spindeln, inte matningen?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av säter »

gantryt
Nu tänkte jag i första hand på bottenplåten, som ser väldigt vek ut.
Hm, så mindre spåndjup per spindelvarv ger enbart mindre moment för spindeln, inte matningen?
Det är inte det det handlar om.
Man måste få till en konstruktion som är styv, annars blir det att vibrera vid fräsning.

Spontant tycker jag att maskinen ser väldigt klen ut.
Användarvisningsbild
flyhard
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 december 2016, 11:41:38

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av flyhard »

hm, ok! Ja första intrycket brukar stämma. Ser ett plan bra ut, flyger det bra :)

Får kanske ta och kolla egenmoden på bottenplattan! Hoppas på att 15mm bottenplatta samt flanker utmed hela rälsen för bordet räcker, så det inte blir för tungt.

Tack för input samtliga! Återkommer med uppdaterad version vart efter.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av E85 »

En fräs som ska klara stål måste vara extremt stabil. Finns en anledning till att de brukar väga 1-2 ton och då kan man ändå få vibrationer ibland...
Användarvisningsbild
flyhard
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 december 2016, 11:41:38

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av flyhard »

Jo, de stålfräsar man körde i skolan var ju enorma, men då var det med 2kg planfräskronor... inbillat mig att en liten pinnfräs för att skära ut en kontur i en plåt var mindre krävande.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av hawkan »

Jo det är rätt det behöver inte vara två ton. Har du sett på bänkfräsar av typen kraftig pelarborrmaskin? Det är den styvhet i maskinen som behövs i alla fall. Konstruktionen mellan arbetsstycke och skärstålet är bastant, det mesta i solitt stål eller åtminstone ordentligt tilltagna dimensioner.
Jag har gjort något test med att fräsa i stål i min 3040 och jag har ändå en modell med extra tjocka linjärlageraxlar. Nä det flexar för mycket, alla delar som kan böja sej är med och böjer sej. Och mycket är gjort i aluminium som flexar med än stål. Så det vibrerar utan dess like, var bara att lägga ned.
Det finns en tråd här om ett bygge av en portalfräs, riktigt proffsigt gjort. Den fräser stål, men den är också riktigt stabil, jättestabil. Nåt åt det hållet behöver det nog vara.
Användarvisningsbild
flyhard
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 december 2016, 11:41:38

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av flyhard »

Ok! Ja, har en emco bordsfräs som du beskriver, rejält bygge. Med all er input tror jag att jag fläskar på godset i mitt bygge (allt är stål), ser till att ha flänsar, eller helt enkelt bultar fast U-balkar under bordet. Sen ett stabilare bord under
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av hawkan »

Jag vet att jag sett en tråd om ett annat bygge också, men hittade den inte just nu.
Eller du hade läst gamla trådar? Tipsar i alla fall.

Här är en tråd om en portalfräs
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=26418
Bild

Det går inte att se i tråden, så vitt jag skummade igenom, om det faktiskt
frästes med stål, men en ordentligt stor fräs fräste aluminium i alla fall.
Det lutar åt att det är den här typen av byggen som ska till för att fräsa stål.
Eller nåt åt det hållet i alla fall.

Du kan göra en FEM-studie? Belasta mellan arbetstycket och ändan på spindeln
och se hur mycket deformation det blir. Där har du styvheten som spelar roll.
Och du ser vilka delar som är veka och flexar mycket. Det dumma nu är att jag
har inga värden på vad som är bra eller dåligt. Har för mej att det var uppe i en
tråd för kanske en månad sedan. Men rent tankemässigt om kraften i frässtålet
är 1000 N så tycker jag att 1 mm utböjning är för mycket. 0.1mm kanske?
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av E85 »

Jag skulle förstärkt portalen bakåt (både bakom övre och nedre linjärstyrningen) och även utåt sidorna.
Maker1_v1-2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av säter »

hawkan skrev:Du kan göra en FEM-studie? Belasta mellan arbetstycket och ändan på spindeln
och se hur mycket deformation det blir. Där har du styvheten som spelar roll.
Och du ser vilka delar som är veka och flexar mycket. Det dumma nu är att jag
har inga värden på vad som är bra eller dåligt. Har för mej att det var uppe i en
tråd för kanske en månad sedan. Men rent tankemässigt om kraften i frässtålet
är 1000 N så tycker jag att 1 mm utböjning är för mycket. 0.1mm kanske?
Så här citerade jag mig själv i "Thorpeds" tråd.
Jag brukar FEM-testa olika detaler med avseende på styvhet.
För att se om det överhuvudtaget är möjligt att fräsa vibrationsfritt.
säter skrev:Jag har gjort praktiska prov vid fräsning i stål, och sedan applicerat dessa prov i CosmosWorks.
Då visar det sig att vid en fräskraft på 1000N, får det inte fjädra mer än 0.05mm, för vibrationsfri fräsning.
Den här metoden använder jag normalt för testa om en uppspänning är tillräckligt stabil, med borde även fungera för att dimensionera en fräsmaskin.
Men, som sagt, det är i stål och med lite större planfräsar.
Det här är gränsen för när det går att fräsa.
Så vek vill man inte ha en fräsmaskin.
Skulle man kunna tippa på att en tiondel av detta är rimligt för själva maskinen?
Användarvisningsbild
flyhard
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 december 2016, 11:41:38

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av flyhard »

@Hawkan: Tack för länk till frästråden. Biffig portal! Men den är också rejält hög.

@E85: Bra förslag. Funderar om jag skall bulta fast U eller I balkar - att ha en spalt med friktion borde ge bra vibrationsdämpning också, som dämpningen i en bladfjäder, fast enormt mycket styvare i sig.

@säter: Ja, begränsad FEM-plugin, borde fungera för statisk test. Vill också göra en modalanalys för att se om det börjar vibrera i resonans med olika fräsvarvtal, men jag tror inte min plugin klarar det. Har någon här möjlighet att köra en modalanalys i FEM på en modellerad ram?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av säter »

Ja, begränsad FEM-plugin, borde fungera för statisk test.
Gör det då, och återkom med vilken utböjning du får vid 1000N.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1274
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av ie »

En annan tanke om du vill ha en generell fräs, är din modell II, dvs med rörlig portal. Fördelen är att det är alltid samma massa (portal+spindel) som flyttas runt och drivningen kan anpassas efter detta.

Då kan du också lägga på tunga eller långa stycken eftersom de inte flyttas under fräsningen. (T ex 3m "snickarglädje", där du fräser 500 mm åt gången och sen flyttar plankan. Jag har gjort liknade grejjor på min Lillsyrra.)

Nackdelen är ju att det är svårare att få styvt.

Mina 5 cent för vad de är värda. Är långt ifrån expert på fräsning...

Mvh
Ingvar
Användarvisningsbild
flyhard
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 december 2016, 11:41:38

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av flyhard »

Det där var ett bra inlägg! Nästa fräs kommer vara en stor modell för att kunna haka på en laser och en lättare router, typ Dremel - där skall jag definitivt beakta idén med att kunna mata in material sektionsvis!! :tumupp:
Skriv svar