Sida 5 av 36

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Postat: 9 januari 2018, 00:34:36
av mrfrenzy
Steg 1, lufta matningen
If you put an unfilled filter on it, and didn't draw fuel up from the tank, then you've got air in the loop from filter through the head and back to the filter. Use a hair drier to warm the thermostatic T on the filter. Don't melt it. Once it is warm (greater than 120F), turn the key on while the lift pump runs, off for 10 seconds, on again while the lift pump runs, and repeat several times. You might want to keep the hair dryer warming (but not melting) the T. This will allow the lift pump to push fuel up and the air to get pushed back to the tank. Some intermittent cranking is allowed to have tandem pump push fuel through the head. 

Steg 2, lufta spridarna
Remove the glow plugs. Have an assistant turn the ignition key to operate the starter. The engine will run much faster without engine compression and any air in the fuel system will more quickly purge. Run the starter for 15 second intervals. Cycle the key between start cycles to help prime the fuel into the filter and fuel lines. After 3-4 attempts, you will notice fuel mist coming from the glow plug holes. When each glow plug hole has an equal amount of diesel mist coming out, reinstall the g.p.'s and the engine will start.

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Postat: 9 januari 2018, 00:49:50
av Janson1
Jag har försökt hitta en manual men har väl inte lyckats nåt vidare än. Jag har kollat igenom Youtubeklipp om detta men ingen har nämnt nåt om urluftning, jag har läst någonstans att dom är självluftande men är en av alla dom små kanalerna i spridarens urluftningssystem täta så hjälper väl inget? Vid plusgrader så används väl glöden bara för att hålla avgasvärdena i schack. Men jag har provat både med och utan, det den gör med glöd gör den lika bra utan.
Spridarna är ganska pöliga att byta plats på bara för testandets skull, där sitter en koppar bricka som tätning mot förbränningsgaser som inte får läcka något alls då förbränningsgaserna går rakt in i spridarens bränsletillopp. En dålig konstruktion helt enkelt... Men jag är berädd på att köpa nya packningar och verkligen kolla/prova spridarna på nåt bra sett.
En 199 kr komptestare skulle nog inte funka, det är mer än 20 bar i tryck, kanske uppåt 30 bar?
Biltema har för dieslar med, men 3000 spänn är väl i högsta laget. Skall kolla om det är någon som har en.
Nu tror jag inte det är kompfel ändå...
Edit: ang denna luftning så har jag väl i princip gjort exakt så, nu har jag inte motorn i nån bil men jag har handpumpat fram till matarpumpen. Det går inte att pumpa förbi matarpumpen utan den måste snurra samtidigt = köra på starten. Nu har jag inte haft ur glödpluggarna vid dom sista tillfällena så det skall testas, man borde helt klart se dimman när den far upp.

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Postat: 9 januari 2018, 01:26:03
av mrfrenzy
Ok såg inte att den hade så lågt tryck.

Här finns för 499kr
https://www.vidaxl.se/e/8718475816232/k ... are-diesel

Återkom med resultatet av luftningen.

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Postat: 9 januari 2018, 07:41:34
av Janson1
Tackar för länken! det blev en komptestare och en verktygsvagnslåda också...

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Postat: 9 januari 2018, 15:33:40
av Janson1
Nu har jag lyckats lufta ur 3 st spridare, den fjärde går i gång men stannar igen efter en stund. Jag tror den läcker in förbränningsgaser då jag inte bytt kopparbrickan längst ner. Men det är inte det största problemet just nu...
När den tänder några gånger och är på väg att starta så tappar ECU:n tandpositionen och motorn stannar/fortsätter på starten tills nästa vända likadant. Jag skall försöka programmera insprutningsmängden mindre aggressivt och försöka få tandräknaren mer immun mot stora plötsliga hastighetsskillnader. I dag mäter jag tiden per tand och jämför mot föregående tands tid. Om ny tid är ca 3 gånger längre än föregående är vi på tandluckan, sen jämför vi tandluckstiden med nästa nya och när den nya tiden bara är ca en tredjedel av den förra är vi förbi luckan och på tand 1 (0). När motorn helt plötslig tänder ett par tre gånger får tandräknaren för sig att vi är på luckan och nästa insprutningstillfälle blir helt bywest.

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Postat: 9 januari 2018, 17:21:03
av Joe
Har du koll på fly-back (back emf) från spridarna så det inte stör µC'n?

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Postat: 9 januari 2018, 17:46:51
av Janson1
Jag har gjort så gott jag kan för att undvika detta och har aldrig haft några problem hittills.

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Postat: 10 januari 2018, 12:28:37
av Janson1
Den har startat och jag har kört den en stund, fast den är bara trecylindrig... Den blev fyrcylindrig en kort stund sen dog den och blev omöjlig att få igång igen. Jag tror den putter upp förbränningsgaser i bränslet via den beg. kopparbrickan, så en ny kopparbricka sen påt igen...

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Postat: 10 januari 2018, 19:42:32
av milsson
Hejja hejja!!

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Postat: 10 januari 2018, 20:04:48
av hcb
Jag håller med! Tyvärr kan jag inte tillföra något, men jag uppskattar alla uppdateringar.

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Postat: 11 januari 2018, 07:15:20
av Janson1
Tackar!
Delar beställda! Nu skall jag jobba ett par dar för brödfödan men sen...

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Postat: 11 januari 2018, 09:28:34
av GFEF
>koppar bricka som tätning mot förbränningsgaser som inte får läcka något alls
> då förbränningsgaserna går rakt in i spridarens bränsletillopp.
>En dålig konstruktion helt enkelt...

En mjuk glödgad koppar bricka är ingen dålig tätning på heta ställen.

Men koppar hårdnar vid kallformning som åtdragning av koppar tätning.

Går att i flesta fall att mjuk glödgad igen....

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... aluminium/

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Postat: 11 januari 2018, 20:43:42
av Janson1
En kopparbricka är jättebra som tätning men resten av konstruktionen gör systemet väldigt känsligt för allra minsta läckage. Jag håller på med andra dieselmotorer som merca har byggt från början, dom har common rail och där kan jag se att det kommer upp klegg mellan spridarna och topplocken på en cylinder av fyra inom 500 timmar. Om det nu är likadant i denna PD-diesel så hamnar ju den skiten direkt i spridarens sil, och allra minsta luftläckage slår ut en eller flera spridare direkt. Silen är integrerad i hylsan bestående av flera hundra hål som inte syns för blotta ögat, men finns där ändå. Dieseln mer blöder igen denna sil och det är ganska svårt att få rent den om så behövs.
Jag hade lite fundering på att glödga om brickan men den hade några ränder som kanske ger läckage igen och nu vill jag inte chansa på "målsnöret"

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Postat: 11 januari 2018, 21:11:21
av Joe
Har en V70 D5 som har samma problem att det sätter igen mellan spridare och hylsa.
Däremot så på mina traktorer sitter det också kopparbrickor och där har det inte blivit läckage på 40-50år.
Skillnaden är aluminium mot gjutjärn (och förbränningstrycket)

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Postat: 12 januari 2018, 19:43:42
av Janson1
Lite inte elektronik... Det är skitviktigt att spridaren sitter 100 % centrerat och 110 % viktigt att den pressas med samma tryck från bultarna om det är en på varje sida. Den måste sitta helt i mitten när slutdragningen är gjord, läcker den fortfarande är det nog nåt med sätet eller spridaren.