ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av KLset »

Janson1 skrev:Själva inkopplingen (tycker jag utan att ha läst på) borde vara parallell med varsin Chip Select?
Det är texten från Maxim Application Note 3947: Daisy-Chaining SPI Devices som jag läst. Kortfattat handlar artikeln om detta:
In typical SPI systems with one master and multiple slaves, a dedicated chip-select signal is used to address an individual slave. As the number of slaves increase, so do the number of chip-select lines. In this situation, the board layout of the system can become quite a challenge.
Jag saxar två diagram från artikeln:
3947Fig01.gif
Figure 1. Microcontroller with independent chip selects for multiple slave devices.
3947Fig02.png
Figure 2. Microcontroller with multiple daisy-chained slave devices.

Om jag förstår dig rätt kör du på varianten i figur 1?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Än så länge har jag bara en SPI grunka men hur nästa skall kopplas in återstår att se, jag ser att det går på bägge sätten. Frågan är vad som finns att tillgå som grundsketch? Jag får hem klockmodulen i morgon och är själv hemma som tidigast onsdag, lång väntan... Man måste ju jobba också, ibland.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av KLset »

Kikade lite i manualen till ATmega328, och det verkar som att det finns två SPI-enheter i praktiken. Dels finns det en dedikerad SPI-modul, men USART (Universal Synchronous Asynchronous Receiver Transceiver) kan också användas i "Master SPI mode". Kanske är den enkla lösningen att köra en SPI-enhet på varje sådan, givet att du har pinnarna ledigt.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag tror att pinnarna är slut, i alla fall på 328:an...
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Är det inte typiskt... Det råkar finnas flera schema pinout på nätet på en NANO modul och det som skiljer sig är just RX, TX antingen TX längst ner eller RX längst ner... Utan fysiska kort så får jag gissa och jag känner på mig att jag gissat fel än vilket jag väljer... Vafför är det på detta viset?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av hawkan »

Du skulle kunna använda en Pro Mini istället för en Nano. Den har ingen inbyggd usb utan du får ha en extern seriall usb t ex ch340g för kanske 10 spänn. Då kan du använda Rx och Tx. Men inte samtidigt med seriell komm. Om du bara behöver seriell komm för debuggning kanske det går att samsas med Rx och Tx?

Det är inte heller speciellt svårt att löda dit en 328p direkt på ett kretskort. I o m att du sitter och designar om så kan det vara ett alternativ. Du har ju några från dina Nano du kan använda t ex.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Nu är det ju USB jag vill ha, dels för programmering och dels för att kunna läsa realtidsdata. Min konstruktion bygger på att ha en Nano i botten och "min" Mega upptill. Förhoppningsvis kommer benen räcka till oavsett det är analoga eller digitala signaler, nästa flaskhals blir väl att ALU:n (som är ganska lika som på 328:an) inte hinner med?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11342
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Klas-Kenny »

Det kan inte vara så att det bara är olika märkningar på olika varianter? Vissa märker vilket som är tx, andra märker var du ska koppla in tx...
Bara en tanke. :)
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jodå, jag har tänkt i dom banorna med, beroende var man står så det en uppförbacke likaväl som en nerförbacke... Nu är kortet skickat, får se hur fel det blir.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Hedis »

Det finns inga tankar på att överge dom små Atmel processorerna och leta dig emot någon lite större µC som enklare uppfyller dina önskemål nu när ditt projekt växer i rasande takt. (just "rasande" kanske inte låter så bra när vi snackar flygplansmotor? ;) )

Ta tex. en koll på ST´s STM32 familj.
Där kan du få dels pinnar i överflöd, massa timers, mängder med AD-kanaler, USB, CAN, displaydriver om det skulle vara intressant, SDIO-interface mm.
Du mister ju tyvärr den enorma bank av färdig kod som man enkelt kan använda, men du vinner mycket i form av tex. enkelhet vid debug via JTAG, ovan nämnda storlek gällande I/O och interface istället.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1878
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av carpelux »

Ett annat alternativ om man ska titta på annan arkitektur skulle ju kunna vara ESP32. Då borde man förhopningsvis kunna använda mycket av den befintliga arduino-koden.

Givetvis går det inte rakt av och det är en 3.3 voltsenhet istället för 5V.
I gengäld får man mycket mer processorkraft (2 cores på 160MHz) och ett antal bussar. Som grädde på moset kommer WfiFi och blåtand.
https://en.wikipedia.org/wiki/ESP32
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Borre »

Eller om du vill hålla dig helt kompatibel med Arduino så en Arduino M0 med 32-bit ARM Cortex M0 med många fler konfigurerbara serieportar tex,
https://www.microchip.com/wwwproducts/en/ATSAMD21G18
Finns i större varianter också.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av hawkan »

Det finns alternativ om man vill. Även Arduino Due som varit med ett tag, 32-bitars sam3x8e processerare.
Men det blir säkert bra det TS gjort nu. Det var en Mega2560 om jag förstod rätt för 328 är också en Mega, en atmega 328p.
En Mega2560 har mer av allt så där ska inte antalet pinnar in/out/analog/timers vara en flaskhals längre.
Men skulle ALUn vara en flaskhals, varför tror du det?
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Oj, det blev mycket på en gång. Först, eftersom jag inte kan programmera nåt vidare så får nog ST familjen gå bort så länge. ESP32 är ju "bara" 3,3 volt och då måste det byggas en massa kring-elektronik för att tex kunna driva MOS-transistorer säkert mm. Detta skulle jag väl i och för sig leva med eftersom koden är ganska lik? Cortex processorer har jag sneglat lite på, men som ersättare, inte än. När man programmerar via Arduinos egna bibliotek så blir ju inte koden alltid optimal, jag tror det finns mycket kvar att hämta ur Atmega, om man programmerar den helt rätt med så lite kod som möjligt. Ang flaskhals: Om man jämför en krets (Atmega2560) med ca 75 I/O 16 MHz klocka och 16 MIPS, 8 bitar, 1 core och en annan (Atmega328) med ca 25 I/O 16 MHz och 8 bitar, 1 core så har den större mycket mer att ta hand om innan den gått igenom alltihopa, borde den större då inte bli lite trögare då? Mer timers, mer interruptben, mer analogingångar, mer PWM utgångar, mer av allt, den borde bli långsammare?
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Btw, RTC kom i dag, den som använder MISO, MOSI, SCK och Cs. mycke förkortningar blir det, men det får man tåla på ett elektronikforum... Snart skall det provas! Men en osciloskopbyggsats kom i vägen, var bara tvungen att bygga ihop den och testa. Och, den funkar, vad skall man nu ha den till?
Den är ju högst bärbar i alla fall och behöver bara ett 9 volts batteri.
Skriv svar