ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Berätta om dina pågående projekt.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Då var en logg fixad. Dom mest behövda värdena tillsammans med tidsangivelse var tredje sekund sparat på ett SD-kort som sen kan läsas ut på datorn, även en förklaring följer med loggen. Med hjälp av den här filen jag länkade till förut så var det ganska enkelt at skräddarsy den till min sketch. Open sourse är inte så dumt.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Nu har jag har stött på problem!! Jag flyttade runt lite bland I/O:sarna och tog bort en funktion som jag inte kommer att använda och fick dit en display men den funkar inte... Jag har använt #include <LiquidCrystal.h>fil och använt ben 4,5,1,7,10,9 till displayen och kollat flera gånger och det är rätt kopplat (det är det, nog). Ben 1 är ju RX1 som man bör undvika om möjligt men både programmering och läsning via monitoren fungerar, SD-kortet likaså. Finns det ben som inte är användbara till LCD-displayen? (Det är en 4 x 20 med RS,EN,D4,D5,D6,D7 som är inkopplade)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Klas-Kenny »

Ben 1 är ju RX1 som man bör undvika om möjligt men både programmering och läsning via monitoren fungerar
Well, det sitter väl något i "andra ändan" av Rx, en utgång antagligen. Så länge den är aktiv lär det ju inte fungera vidare bra att sätta pinnen till utgång och styra ut en signal där.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av hawkan »

Trots det borde det fungera. Det går naturligtvis inte att samtidigt använda seriekommunikation med Serial.begin. Men kan du använda någon av de analoga pinnarna istället? De fungerar även som digitala io.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jo, det borde gå. Jag använder Serial.begin() men sänder bara ut på det andra stiftet som jag inte lagt beslag på... Men jag skall testa att stänga av Serialen som prov. En analog pinne som digital får bli i yttersta nödfall då alla analoga redan används (8 st). Det är helt enkelt brist på pinnar och jag har redan ett "färdigt" kretskort. Men testa skall jag göra men förmodligen inte innan tisdag kväll som först då jag även måste jobba lite...
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysedi

Inlägg av hawkan »

Du använder en Nano om jag förstått rätt? Både rx och tx blir anslutna till en intern uart när man använder Serial, både pinne 0 och 1. Det stör. Serial.end borde släppa detta fritt men har inte testat själv. Bara gissade att du hade nån analog pinne ledig. Det kanske finns nån annan pinne som kan samsas om en funktion?
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Det är ju värt att testa Serial.end. En annan fundering, om man nu gör om funktionen på RX1 och ev TX1. Kan man programmera den mera sen, eller låser man nyprogrammering för gott?
Jag tror i och för sig att den alltid startar via bootloadern och är en "ben 13 lysdiodsblink" precis innan det nya programmet startar, men det är en ren gissning från min sida...
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av hawkan »

Jag anar att du tycker det finns två seriella portar, 0 och 1? Det finns bara en seriell hårdvaruport på en atmega328, kopplad till pinne 0 och 1, en pinne for transmit och en för receive. Jag *tror* att kopplingen sker i och med Serial.begin och Serial.end. Har man gjort Serial.end eller aldrig använt något seriellt så borde pinne 0 och pinne 1 vara fria att använda som en vanlig port. Det skulle jag ha satsat på. Tycker det borde gå att växla mellan olika funktioner.
Det finns också flera varianter av SoftwareSerial som kan använda i stort sett valfri pinne(?) för seriell kommunikation. Såg att det även fanns en som bara skickade data på en pinne, det kan kanske vara något om du mest är intresserad av utskrifter eller envägs. Här får du nog leta på nätet för att hitta detta, vet ej exakt var det finns.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Då denna del i systemet inte är egentligt tidskritiskt så tror jag om det funkar utan Serial.begin() så är det ju bara att lägga Serial.begin() i loopen och sen lägga Serial.end efteråt, detta kan ju fungera, skall testa i morgon som tidigast. Däremot så finns det inga pinnar över så man tjänar nog inget på att försöka flytta runt.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Det funkade inte... Däremot när jag provade att göra om A0 till 14, då funkade allt, Displayen, seriell nutidsdata och sparning på SD-kortet, enda abret är att jag har bara 7 analoga ingångar och behöver alla 8. Serial.end() funkar som kod men hjälper mig inget i detta fall. En annan fråga: Jag använder en heatherfil som heter. SD.h, där skall man använda vissa ben som är öronmärkta till just SD-modulens SCK, MOSI, MISO, går det att byta dom benen på Arduinon till för mig mer lämpade?
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Vågar nog nästan svara mig själv att dom benen verkar vara hårdvarubundna till mosi, miso och sck... Men jag skulle ändå behöva ett till ben...
Joe
Inlägg: 1649
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Joe »

Byt displayen ifrån HD44780 till tex SSD1306 som kör I2C ?
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Ja, jag tittar faktiskt precis på det nu men varför inte SPI bus lika gärna? Fast jag har nog en I2C display hemma redan, fast den är nog väldigt liten.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Nya problem att lösa. I2C lägger beslag på 2 analoga ingångar så det får nog gå bort om dom nu inte går att omdirigera?
Men, man kan ju sätta två NANO på varandra och låta en ha hand om displayen och den andra ha hand om SD-kortet via SPI interfacet och varför inte en realtidsklocka, tex DS-3234 från Dallas, den har också SPI. Det verkar som programmeringskontakten har MOSI, MISO, SCK, plus och minus, det är bara chipselekt som saknas. Man borde väl kunna koppla in bägge SPI-modulerna parallellt och bara ha två separata cs? Vidare kan bägge NANO:sarna ha samma serialprogram och visa samma oavsett vilken man kopplar in till datorn.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Eller måste jag bygga en egen NANO-mega med 2560 blaffa? Då lär ju benen räcka och bli över... Men vad jag kan utläsa så är processorkraften ungefär lika som 328?
Skriv svar