ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av mrfrenzy »

Hur mycket skiljer klockfrekvensen på arduinon när du varierar temperaturen från -20 till +50 grader?
Det är väl det som skulle kunna påverka ditt enstaka exemplar.

Om man ska massproducera måste man ha koll på toleransena så inte varje enhet behöver kalibrera separat men det behövs knappast här.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Kristallfrekvensen kan knappast vara nåt problem, det brukar skilja sig inom ppm från lägsta till högsta. Som realtidsklocka blir den värdelös men i denna app så tror jag det är försumbart. Dessutom ger det ju inget jitter. Nu vet jag i och för sig inte om det är kristall eller bara en resonator som ger referensen det borde inte vara boven i dramat då faktiskt motorn är en av dom viktigaste klockorna i sketchen.
Hur som så är "mitt" jitter mindre än försumbart. Jag har ju även en Arduino som agerar "motor" och man kan inte se någon antydan till fladder /jitter från den mer än glappet i varvpotentiometern. Men däremot den riktiga motorn, den ger gitter, vevpulserna påminner lite om ett dragspel i aktion... Och ECU:n följer med så fint. Det man skulle kunna tänka sig ge ett svårberäknat fel är att på tex tomgång slutar ECU.n att räkna vevpulser ca 4 tänder innan insprutnings-start. Där kan motorn sacka i fart utan att det egentligen är verifierat, ECU:n går med död räkning sista biten, men som sagt detta fungerar ju onekligen ändå...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

I dag har jag labbat lite mera och flyttat fram insprutningsbörjan från ca 6 grader till 12 grader BTDC (Before Top Dead Center) och det gjorde riktigt gott! Nu ryker den inte alls men luktar fortfarande skunk, DET kan jag leva med... På min nya sketch har jag lagt in analogingångar med potar så nu går det att justera bästa förtändning under drift både på tomgång och på maxvarv men hänsyn till ljud (oljud) lukt och värme. Men nåt måste ha gått snett på nya sketchen för motorn var stendöd... Rent generellt så är det mycket att ta hänsyn till, typ batterispänningen påverkar spridarnas fördröjningstid, den tid det tar från att spridaren strömsätts tills den stänger ventilkäglan och insprutningen börjar på riktigt. Så jag måste mäta batterispänningen och kalkylera fram en variabel som tidigare lägger insprutningsbörjan mer eller mindre med hänsyn till hur många volt systemet har för tillfället. Jag måste nog också lägga in olika spridarstarttid beroende på om motorn är kall eller varm, detta är väl kanske inte riktigt nödvändigt? Men nåt händer med spridarna när motorn blir varm då den är mycket mera lättstartad kall. Jag misstänker att när spolarna i spridarna blir varma så blir dom generellt "tröttare" och kräver mer tid för att komma igång, kanske måste man lägga in en variabel för detta med? Nåt som jag däremot önskar slippa är att göra en variabel per spridare, det borde inte vara så stor skillnad mellan dom??? Jag har både hård och mjukvarumässigt möjlighet att lägga in variabler på utetemp, motortemp, (bränsletemp), utetryck, turbotryck, turbotemp som kan finjustera både spridarbörjan och spridarslut om så behövs. Det finns redan två turbotryck/turbtempluftgivare och en atmosfärstryck/atmosfärstempgivare förutom motortempen, så det är väl bara fantasin som sätter gränsen hur fancy det skall bli på slutet...
milsson
Inlägg: 138
Blev medlem: 15 juli 2013, 13:09:03
Ort: Umeå

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av milsson »

På, t.ex, Volvos lastbilsrovor från slutet av tiotalet så var det en kalibreringskod på varje spridare som skulle skrivas in i parameterfilen. Så det är inte omöjligt att man måste ha en separat "map" eller algoritm för varje spridare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns två olika metoder.
I ena fallet leverans spridaren uppmätt från fabrik med data över flöde vid olika tryck och tider typ QQEE1FARECTB

I andra fallet sker kalibreringen i bilen. Motorn ska vara varm och man väljer "kalibrera spridare" den står sen och testar olika parametrar vid olika varvtal för varje spridare.
Kräver förmodligen bredbandslambda.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Original så har bilens ECU en strömkännare på spridarnas gemensamma minus som känner den verkliga strömmen och när nålventilen bottnar och spridaren börjar sin insprutning. Om det ligger lite fel i förhållande till vad det bör så offsetas spridaröppningstid lite plus eller minus som en kompensation, detta har jag inte byggt in i min konstruktion denna gång. Men precis som det skrivs kan jag göra 4 separata finjusteringar, en för varje spridare om det nu visar sig behövas. Detta fel som jag eventuellt upplever kan ju också bero på 15 års törnrosasömn... Nu kommer jag bara att labba med motorn som den är, det är nog viktigt att den får gå en bra stund och bli genomvarm och garanterat upplead i alla detaljer.
Nästa stora utmaning blir ju växellådan...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Kunde bara inte låta bli... så jag la in en individuell justering per spridare så man kan få spridarna att öppna tidigare/senare som kompensering till olika trögheter per exemplar. Bra att ha!
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

En övervakning behövs ju också så därför har jag gjort en ECU-Control som lämnar ut delvis basdata till en display som visar varvtal, motortemp, effektsetting, bränsleförbrukning (momentan). Och dels skall man kunna koppla in sig via datorn och få ut detta och mer som tex. turbotryck, turbolufttemp, atmosfärstryck, atmosfärstemp, motor och propellervarv (1,6/1) och vilken ECU som är aktiv. I dag har jag inget minne som sparar undan data men det ligger på önskelistan. Det finns ett inbyggt Eprom i kretsen som man kan lagra data, ett tag sen tar det väl slut? Jag har funderingar på att använda ett USB-minne och lagra tex varannan sekund och när det blir fullt så skjuter man bara det äldsta över kanten... Och, får man problem så är det bara att gå tillbaka en bit om man inte väntar för länge... Ev så kanske ett USB-minne räcker motorn ut? Jag har provat att programmera lite inför ett USB-minne men har egentligen inte lyckats så bra... Är det någon som har nåt förslag? Eftersom det bara är en ECU-övervakning så är det inte tidskritiskt på nåt sätt.
milsson
Inlägg: 138
Blev medlem: 15 juli 2013, 13:09:03
Ort: Umeå

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av milsson »

Can bus!! Det finns redan en standard för hur man presenterar data i j1979 (OBD).
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Det med can bus vet jag inte om jag fixar, sen har jag redan Arduinons bussytem färdigt.
Finns det några färdiga förslag med Arduinon tro?
milsson
Inlägg: 138
Blev medlem: 15 juli 2013, 13:09:03
Ort: Umeå

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av milsson »

Sant. Det är bökigt om man inte har en susning om hur det funkar. Dessutom skall det till extra hårdvara för det fysiska gränssnittet, och det blir ju lite overhead varje cykel för att presentera datan.
Det är dock en jävligt bra kunskap att ha om man håller på med fordon mycket.

Det finns lite färdiga librarys till arduino för att hantera can bus jag har inte hållit på med just arduino så jag vet inte hur bra dom är.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Klas-Kenny »

Elektriskt Interface för CAN är ju i princip bara en enda liten krets, så det bör vara överkomligt.

Ett sätt att slippa overhead i ECU'n om det är jobbigt att hinna med vore ju att ha en ytterligare processor för att hantera CAN, vilken pratar typ SPI eller annat lättarbetat med ECU'n. Kunde ju räcka med en enda sån till båda ECU'er om man bara tänker till så att de inte kan påverka varandra. :)

I övrigt för datalagring, USB-minne är kanske inte det smidigaste. Kan inte tänka mig att det är särskilt enkelt eller vettigt att implementera USB-host i en Arduino.
SD-kort eller annat kanske kunde fungera? Klart enklare interface.

Och EEPROM har ett ganska begränsat antal skrivningar man kan göra till det, kanske inte optimalt.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag har i dag en övervaknings-Arduino som inte gör något annat. Jag har nog en sköld för SD-kort när jag tänker efter, den kanske man skulle labba med? Jag vill inte störa själva motor ECU-Arduinona så inga frågor till dom, bara passiv medlyssning och detta har jag redan idag. Det jag saknar är väl egentligen bara loggningsfunktionen för att kunna se dåtid.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av ecenier »

Kolla in LIN som är mer lättviktig än CAN. Det finns lib-ar till Arduino.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Local_I ... ct_Network
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag tror inte det är detta som jag egentligen behöver. Jag har hittat min SD-card reader/writer och har nu hittat ett litet färdigt program som kan skriva, läsa, sudda. Det är nog där jag skall börja. Det passade tom direkt istället för displayens kontakt, bara att kroka i. https://www.mschoeffler.de/2017/02/22/h ... duino-uno/
Nu är det konstaterat att det funkar, nu skall jag bara försöka skriva in värden typ varannan sekund och se om det sparas och om jag kan ha nytta av datan senare...
Skriv svar