ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Berätta om dina pågående projekt.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Felet är nog hittat, själva kompilatorn hade hängt sig, efter en "master reset" (ryckte ur sladden) så funkar det igen, så... pååt igen!!
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Sitter just nu och klurar med STM32 modulen "blue pill". Den har 12 bitars analogconverter istället för 10 bitars som på Nano:n. Jag blir nu tvungen att bitskifta 2 resp 4 gånger för att få rätt upplösning men det är inga problem. Jag har även provat interruptprogrammet men det är nåt som går snett där. Den funkar men jag tror att när intrruptrutinen kallas. Spridarutgångarna får en felsignal då och lite random, speciellt på högre varvtal. Jag misstänker själv att jag behöver göra ett nytt program med ett annat tänk lite här och var?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag har fått lite hjälp med programmeringen/felsökningen nu och fyra ögon ser mer och förstår mer än två. Om jag inte lyckas med att få "Blue Pill" modulen att fungera som jag vill så har jag en idé om att köra vidare med Nano-modulen och köra förutom dom fyra spridarutgångarna även använda tre PWM utgångar för att styra bränsletryck, bränslemängd och turbotryck. Denna sista motor har inte någon spjällmotor mellan fyra eller åtta insugningsventiler så den styrningen bortfaller. En Nano skulle klara detta precis om den rent kapacitetsmässigt klarar allt på en gång?
Då jag är "inkörd" på Nano-Uno moduler så kommer jag i alla fall att försöka lösa detta på mitt sätt så långt det går. Interrupt blir tvunget...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Min hjälpare har nu gjort om coden från Arduino:n till att passa Nucleomodul STM32F446 och det har varit en del flaskhalsar på vägen... Nu skall vi göra en adapter från NANO:ns 30 poler till Nucleos många mera poler och ett annan storlek och utförande på inkopplingen.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Ett annat problem som dykt upp är att NANO:n är 5 voltsdriven medans STM32Fxxx är 3,3 voltsdriven. Detta innebär andra MOS-transistorer och en annan analog referensspänning. Ev så skulle man kanske bygga nån slags push-pull drivsteg till MOS:arna och behålla dom här IRFZ44N som jag kör i dag? Nu har jag inga som helst värmeproblem på spridarslutstegen men den MOS:en som driver elfläkten blir ljummen... (Det går ca 10 Amp hackad ström genom den kontinuerligt) Är det någon som har förslag på push-pull lösning? Skall man göra den med nån färdig ic eller med transistorer/motstånd?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag har nu tillfälligt i alla fall bestämt mig för att köra vidare med NANO:n. Har nu försett den med två PWM utgångar, den ena får fortsätta driva kylfläkten och den nya PWM skall driva bränslehögtryckventilen (HPFV) PWM för kylfläkt som följer gasläget (poten) och PWM hpfv som följer varvtalet (via motorns duration), ju högre varvtal ju högre tryck pga kortare möjlig insprutningstid. Sedan finns en analog tryckgivare som känner trycket i högtrycksröret (railen) Ett ev problem med denna högtrycksgivare är att pga av att högtryckspumpen är encylindrig och har två nockar så ger den bara bränsle/tryck precis vid insprutningstillfället vilket ger en ganska kort tid att mäta trycket på. Jag funderar på att göra en RC-krets där och få ett medelvärde som sen läses när ECU:n har tid? Får tänka vidare.... Förslag?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Liten uppdatering... Jag har gjort ett program till den senaste motorn i samlingen, en VW CR-diesel. Själva motorn har dels en vevaxelgivare som ger 27 pulser, sen lucka motsvarande 2 pulser, sedan 27 igen osv.
Alltså 29-2+29-2 pulser per vevaxelvarv, varför dom gått ifrån det totala systemet med 60 pulser vet jag ej varför... Sedan så finns det även en kamaxelgivare, den har jag byggt om så den lämnar bara en puls vid ungefär 10:onde pulsen från vevaxeln. Allt detta verkar funka. Vidare så har jag gjort en PWM styrning till railens högtrycksventil. På startvarv och lågvarv så kör jag den på runt 20% och sen ökar PWM med ökat varvtal. Jag har bestämt mig för att köra detta blint, dvs jag använder inte railens tryckgivare än utan ger bara ett fixerat värde per varvtal, jag börjar där. Sen så måste motorn ha en extra lågtryck elbränsle pump, den kör jag också PWM, först vid spänningssättning så går den 1 sekund sedan startar pumpen när motorn går mer än 50 rpm/min, dvs direkt när startmotorn aktiveras. På en CR diesel så får man aldrig aktivera fel spridare för då kommer den att antingen ryka våldsamt vitt eller knacka väldigt mycket. Som lösning låter jag motorn gå 1,5 varv innan första insprutningen börjar, då har eller kommer motorn att komma i fas tills nästa insprutningstillfälle. Men startat än då? Nej, bara försökt. Jag har mätt mig till att det blir ett visst tryck i railen, jag gissar på 2-300 bar. När väl det finns tryck i railen så startar den nästan, det verkar som den tappar fasläget så fort den tänder? Så nästa åtgärd blir att hänga på oscilloskopet på dels vevaxelns givare och dels på kamaxelns givare och sen till spridare 2 som skall vara aktiverad precis efter kamaxelsignalen. Vinden ute har legat ofördelaktigt det senaste dygnet då alla avgaser går rakt in i verkstaden igen. Men första bästa dag med rätt väder och lite tid så blir det nya försök!
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Skall väl tillägga att jag använder Atmega328 då den totalt sett funkar bäst.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

I går em/kväll kom en annan forumsmedlem över, Baron3D och vi gjorde en systematisk felsökning och fann att varje insprutningstid blev för kort så fort motorn tände ett par gånger. Efter lite överläggande kom vi fram till att det kan bero på att jag mäter motorns varvtal på 10 tänder efter varandra bara, så vi spred ut mätpunkterna lite random så medelvärdet blir lite mer exakt. Vi körde sen alstrat i köket med motorsimulator och allt fungerade. Väl ute i garaget så fungerade det inte alls... Insprutarna fick inga pulser någon gång. Vi gjorde en omprogrammering som också fungerade inne men det hjälpte inte det heller... Sen tog musten slut, klockan var ju ändå framåt 22. Jag trodde mig kommit på felet men det hjälpte inte det heller. Så nu får jag ta mig en ordentlig funderare på vad tusan som fungerar inne men inte på motorn.
Tack för titten Baron3D!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av mrfrenzy »

Processorn har ju tre stycken hårdvaruräknare. Varför inte koppla vevaxelgivaren till en av dessa?

Efter du syncat vid starten gör typ följande:
Nollställ räknaren
Sätt ett interrupt som triggar när räknaren når upp till 27
Starta en timer

Nu kan du köra på som vanligt i ditt program. När interruptet triggar så kan du lätt räkna ut RPM med 60/timern.

Det går ju också göra uträkningen närsomhelst utan att använda interrupt genom att dividera med antalet pulser.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jodå mrfrenzy, det borde ju gå precis lika bra som att räkna per tand. Räkna hela halvvarvet på en gång. Jag har redan resetluckan så det borde vara en ganska smal sak att få till... Får nog tänka på det några dagar! I vissa fall behöver jag även en enstaka tands tid så, ja varför inte! En ny fundering tar form...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Kunde inte släppa tanken så nu har jag gjort om alstret så att den tar tiden ett helt halvvarv åt gången, det fungerar på kammaren... Tack för tipset mrfenzy!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av mrfrenzy »

Spännande att se hur det fungerar i verkligheten, det borde bli mycket stabilare.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Ja nu gör jag ju detta programmet för den senaste dieselmotorn CR-dieseln men kanske skulle inplantera det i traktorn direkt eftersom dess PD-diesel fungerar väldigt bra, där har jag ju också A och B ECU där som kan skiftas lätt under drift.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

En liten uppdatering: Det nya tidsräknarprogrammet inlagt och funkar. I dag gick jag ut i garaget och lyckades faktiskt få igång motorn! Den ryker och knackar och går allmänt illa. Det är svårt att få stängt bränslehögtrycksventilen, man måste upp i mer än 60 av 255 steg innan den stänger, har den väl stängt så verkar den hålla stängt ända ner till 10? (PWM 0-255 490 Hz) Så nu i kväll gjorde jag om programmet så att bränslehögtrycksventilen får full kräm några millisekunder, sedan PWM. Jag tror att 60 på ventilen är ger alldeles för högt railtryck. Med nya programmet så skall ja dra ner PWM tills måltrycket hamnar runt 200 bar.
Vidare så har jag justerat ner spridarnas öppningstider, både startmängd, lågfartsmängd innan tomgångsvarv (mjukstart) och sen när motorn går över 300 RPM och den vanliga regleringen är aktiv så blir nu pulsbrädden ej över 12 grader någon gång.
Får börja där...
Skriv svar