ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

Har en PD-motor inga glödstift?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jo, den har ett stift i varje cylinder, totalt 4 stycken.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Magnus_K »

Vet inte om det bidrar med något, men kan ändå nämna det.

Jag har alltid bytt kamrem själv och gjorde även så på PD-motorn som satt i min gamla Passat. Som vanligt följde jag alla markeringar och låste allt som skulle låsas.
Efteråt startade motorn jättefint, men på besiktningen 6 månader senare fick jag smisk på fingrarna - på tok för högt K-värde.

Efter en hel del felsökande och byte av diverse dyra komponenter så läste jag någonstans att man helst "riggar" motorn med VCDS och justerar kamremshjulet så "torsion"-värdet hamnar inom tolerans.
Jaha, kopplade in datorn och se på tusan, värdet var utanför sin tolerans.
Justerade detta men blev ganska uppgiven då märkte ingen skillnad alls på motorgången.
Väl på ombesiktningen så var K-värdet nu alldeles perfekt, nästan som när bilen var ny. Jättebra tänkte jag, tills vintern kom.. JÖSSES vad svårstartad den var nu istället!

När jag hade klurat lite så pluggade jag in datorn, ställde tillbaka "torsion"-värdet en aning och vred på nyckeln. Ja, den startade på första varvet oavsett hur kallt det var ute.

Det här var en lång saga till det jag försöker berätta, dvs att det kanske kan vara värt att kolla över riggningen på motorn en extra gång? :)
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

Vid kallstart, hur kör du glödstiften? Är dom 12v eller 5v?
Kör du dem samtidigt som du kör startmotorn?
Anledningen att jag frågar är att glödstiften är helt klart det viktigste vid en kallstart!
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Magnus K: Intressant infallsvinkel! Nu har jag ju en egen styrning till motorn så jag tror inte kamtiderna påverkar lika mycket. Dessutom har jag inget digitalt verktyg att ställa emot då original ECU är väck. Men jag skall snart byta kamrem på den, får se om det går att luska ut om den kan justeras in bättre?
Bosen: Från början körde jag glödstiften först och sen under glödning startade jag (försökte). Kom ganska snart på det den kunde med glöden gick lika bra utan... dvs ingen skillnad. Det är 12 volts glödstift på denna motor, dom är parallella. Nu när jag monterat thermostartern så verkar den komma igång lättare, detta är inte utprovat än. Men anledningen till att den inbyggda glöden inte gör nån nytta borde bero på att det inte finns nåt brännbart... Alltså antingen för lite soppa eller soppa vid fel tillfälle eller en kombination? Men pga av allt bök med trasig vevaxelgivare så har mina så fint uppmätta tidsvärden havererat totalt, jag är lite lost just nu. Jag tror jag behöver mäta upp alltihopa från början igen så de finns något slags 0-läge att utgå ifrån...
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

Glödstiftet är ju till för att värma upp förbränningsrummet, inte för att värma upp bränslet. Att du värmer upp bränslet är ju bara en positiv sidoeffekt. Har du någon koll på hur glödningssekvensen funkar normalt på just den motorn?
Är du säker på att glödstiften är hela?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Normalt sett så startar glöden vid en viss temperatur (några plusgrader) när man öppnar dörren för att stiga in. Om man inte startar så stängs glöden av efter en tid, annars så startar man motorn och glöden fortsätter en stund efter mes för avgasvärdenas skull. Alla fyra glödstiften är verifierat hela. Jag funderar vidare på om det kan bero på låg drivspänning vid startsekvensen som gör att spridarna blir strömsatta men det händer inget? Dom är rent matematiskt på i ca 30 grader på vevens rörelse.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Bosen: Jag ser att du bor ju nästan nästgårds, kanske ett studiebesök och lite fika?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

Hehe, jo jag har funderat på det :D

Att glödningen bara är igång 30 grader låter väldigt lite... normalt sett på de vanliga äldre tdi-motorerna så är ju glödningen igång tills motorn startar.
Den delen du pratar om som håller dom igång en stund när motorn startas är ju upp till 4 minuter fast dom stängs av om man höjer varvtalet över en viss gräns. Att du bara kör glödstiften mindre än ett varv på motorn låter ju väldigt lite. Det tar ju runt 7-8 sekunder innan glödstiften är varma...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Det var nog inte så jag skrev, menade i alla fall inte... Spridarna är igång ca 30 grader vid start, själva glöden går för fullt innan och under start och om man vill en stund efter, min glöd är kopplad till växelspakens startläge.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

Aha
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Nu har jag kommit så långt att jag insett att jag måste ha en temperaturkännare till motorns temperatur. När den är kall skall den ha soppan väldigt tidigt för att starta, startar man motorn varm med samma insprutningsbörjan så startar den men bankar hårt några gånger innan den kommit över startfasen. Så jag har lagt in en analogmätning i setupen så det första den gör innan nåt annat är att just ta reda på motortempen. Detta blir mer och mer avancerat... Samtidigt hittade jag ett programmeringsfel/tankevurpa som jag levt med ganska länge. Jag har väl mest tänkt det som ett "fenomen", men nu är det fixat och mycket blev väldigt bättre. Tempgivaren då? Ja har ett Biltema instrument med en liten M-10 fingängad givare som jag gängar om och sen i i ett ledigt hål i blocket. Jag har testat den på några olika temperaturer och den verkar vara lätt att få till rätt värden motsvarande rätt insprutningsbörjan.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

...men det måste väl sitta minst en tempgivare orginal på den motorn?
De flesta vw-motorer brukar ha 2 tempgivare :humm:
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jodå, den har en egen givare, minst, men för att slippa släppa ut vattnet för att testa givarens kurva är det faktiskt mycket enklare med en lös och sen bara trycka dit i närmaste förborrat/gängat hål. Nu visade det sig dessutom att Biltemas givare stämmer mycket gott till mitt alster rakt av.
Edit: Men ja skulle ju kunna göra en jämförande mätning vid aktuell temp och se originalgivarens mätvärden, är det något så när lika så är det nog värt att testa..
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Bosen: jag testade original tempgivare som är dubbel, först lite handpåläggning. Hmm ljummen motor, om jag får ett värde på 17-1800 ohm så tänker jag prova att använda den. Först ca 800 ohm, för lite, sedan 1750 ohm, Bingo. Bra att du gav förslaget Bosen, den verkar kunna ligga i rätt härad i alla fall och det är inte superkritiskt på nåt sett. Starteriet då? Jo som ljummen så slutade den att banka precis mellan startvarv och tomgång så nåt har blivit bättre. Nu så står den medvetet ute för ett nytt startförsök i morgon. Nu har jag ju termostarten inkopplad och kan få igång den ändå men det är alltid trevligt om man vet att man hamnat rätt i tid och startmängd. Och, nu när programmeringsfelet är åtgärdat så har jag mycket mer justeringsmöjligheter så det bör gå att hitta rätt?
Skriv svar