ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av mrfrenzy »

Nu är det ju försent men ofta på bilar brukar det vara en separat säkring för spridare och lite annat.
Den bör vara dimensionerad så både transistorer och spridare tål maxströmmen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Klas-Kenny »

Finns ju mycket som kan ha hänt, beroende på hur kretslösningarna ser ut.

Transient på matningen eller liknande, starthjälpen som ställt till det, ESD vid arbete med grejerna, är väl några tänkbara anledningar.
Säkringar, överspänningsskydd, ESD-skydd osv. är viktigt när man lämnar labbänken och tar ut saker i en verklig fordonsmiljö.

Exempelvis transienter, när man bygger elektronik för fordonsmiljö så testas de med -300 till -600V och +150 till +300V spikar på matningen. Är din ECU designad för att klara sådant?
Om inte så är det inte helt oväntat att saker går sönder plötsligt..

Och som sagt, ESD. Har du något ESD-skydd för drivtransistorerna till spridarna eller är det bara kopplat rakt in på transistorn?
Annars kan det mycket väl ha tagit skada sist du arbetade med dem, vilket kan ge haveri vid slumpmässigt tillfälle senare.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Allt det här är bra frågor. Kretslösningen är väl egentligen plankad rakt av från original ECU:n fast med lite kraftigare transistorer, dioder och jag har transientskydd på matningen. Jag har givetvis inte testat transienter i den storleksordningen och är väl egentligen tveksam till om det dels överhuvudtaget kommer att hålla och dels nyttan. Det som jag däremot missade var just avsäkring. Nu har jag en H4-lampa som strömbegränsning, fast för sent givetvis. Jag har fått tag på en topp med 4 spridare i så den är inköpt, väntar nu på att den skall dyka upp. Men, det är lärorikt!
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Klas-Kenny. Du skriver att man testar med flera hundra volt vid olika tillfällen. Vet du tiderna på spikarna? Jag skulle väl kunna prova bara för att... Dom här transistorerna jag använder har skyddsdioder inbyggda som många MOS-transistorer har. Sen är det väl svårt att transientskydda utan att dess primära funktion blir sämre?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Topplocket anlände och jag tog två spolar från dess spridare och monterade dom på min motor. Med hjälp av ett litet testprogram så kan jag höra att alla 4 spridare lever och låter lika (ungefär, dom med luft i klingar lite mera) så om tid finnes så skall motorn luftas och igång idag! Som avsäkring så har jag nu valt en 55/60Watt H-4 lampa, det är lätt att se om ECU:n får för sig nåt obra utan att någon spole/spridare går sönder mera!!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Klas-Kenny »

Janson1 skrev: 6 juli 2020, 17:31:19 Klas-Kenny. Du skriver att man testar med flera hundra volt vid olika tillfällen. Vet du tiderna på spikarna? Jag skulle väl kunna prova bara för att... Dom här transistorerna jag använder har skyddsdioder inbyggda som många MOS-transistorer har. Sen är det väl svårt att transientskydda utan att dess primära funktion blir sämre?
Kom till att tänka på denna frågan nu, när jag satt och kikade i standarder...
Matningsspänning är inte särskilt svår att skydda utan att påverka funktion, det är där man lägger på pulserna. Får se till att göra sig av med transienterna innan de når någonting känsligt.
De värsta (i spänning sett) transienterna stoppar man ganska enkelt med kondensatorer mm. Den svåraste är load dump (puls 5), där får man ha någon transil modell kraftig, eller andra medel.

Har inte tillgång till senaste versioner nu, men här är de mest intressanta pulserna i ISO 7637-2:2004

UA som visas i graferna är 13,5V för 12V-system, 27V för 24V-system.
pulse 1.PNG
pulse 2a.PNG
pulse 3a.PNG
pulse 3b.PNG
pulse 5a.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Tackar Klas-Kenny! Jag tror mig hittat felet i alla fall. Mostransistorerna håller inte för den nu mycket högre strömmen som blir med dessa snabbare spridare. Sen vilken åtgärd som behöver göras kan nog diskuteras... Enklast är givetvis att byta transistor till en mer tålig. Jag har hittat en IFR 3205 som tål 110 Amp istället för 49 amp och den är också 5 voltskompatibel på gaten. Men om man tittar i databladen på dom bägge så behöver dom högre gatespänning än 5 volt för att klara full kräm. En annan grej som kanske ställer till det är gate-kapasitansen, det skiljer sig ganska mycket mellan dom också. Bästa är givetvis en extra gatedriver som lyfter upp gatespänningen till 12-14 volt och som kan leverera ström tillräckligt precis i kopplingsögonblicket. Men då måste jag rita och bygga ett nytt mönsterkort också...
I dag har IRFZ44N och funderar på att byta till IRF3205 eller STP55NF06L som i och för sig också bara tål 49 Amp men jag tror egentligen är det inte 49 Amp eller mer som tar transistorn utan dess switchförluster vid bara 5 volt på gaten direkt från Arduinons utgång (Atmega 328:ans utgång). Jag har väl egentligen inte grejat så mycket med MOS-transistorer innan nu, men vad tycker ni andra?
Edit: fick lägga till på namnet på sista transistorn...
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Oskar »

Man kan åstadkomma ganska mycket med patchningar. Prova mecka dit en gatedrivare dead bug style och se om det löser problemet. En jag gillar är LM5134.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Tja oskar, varför inte... den borde gå att operera dit på befintligt kretskort!
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Oskar »

Javisst, det kan vara värt ett försök!
Se upp med den ganska strikt begränsade matningsspänningen för LM5134 på max 12,6V bara, använd inte bilbatterispänningen direkt. Annars är den kanon, liten, bra drivförmåga och kort propagation delay. Jag tycks minnas att jag fick omkring 3 till 4 ns stigtid in på gate i en applikation, riktigt bra - ger små övergångsförluster (under tiden FET inte är "riktigt ordentligt" PÅ). Man kan också tjäna mycket på att välja FET noga, ta en med låg rdsON, men även med låg gatekapacitans. Mousers eller Digi-Keys parametersökning är ovärderliga i det läget, man hittar väldigt enkelt fantastiska komponenter. Man ska helst gå på sådant som är nyutvecklat, inte antika slöa FET:ar. Jag brukar ha gjort så att jag sätter ett maxvärde på rdsON (selekterar allt under detta värde) och ett par lämpliga kapslar, som inte är alltför hemska att jobba med när man löder för hand. Sedan sorterar jag på gatekapacitans och stigande - så att de komponenterna med lägst kapacitans hamnar först.
Stirra dig inte blind på specen på max ström, rdsON och gatekapacitans och drivning av gate kan vara viktigare. Får man ner förlusterna gör det att en given FET klarar betydligt mer.
Lite att botanisera bland:
https://www.digikey.com/short/zffqbt
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Den MOS-FET som jag tror jag kommer att välja har 8 mohm enligt specen. Men den har ganska hög kapsitans. (IRF3205.) Jag funderar på att göra en rigg där man väljer en godtycklig mot-transistor mot en väldigt hög belastning och sen kör Arduinons utgång direkt på gaten och sen avgöra värmeutveckling, pulsformer mm. Det vore trevligt om man slapp ett extra drivsteg... Jag provade lite försiktigt igår att i caden göra om befintligt ritade mönsterkort men jag har överstigit 500 noder så programmet ville inte mera. (Diptrace) Som det ser ut nu så måste jag göra ett nytt mönsterkort från skratch, igen...
En annan grej, kan man sätta två mostransistorer helt parallellt? I så fall vore ju mycket löst...
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Oskar »

Jobbigt med begränsningen i din CAD :(
Ja det skulle kunna gå att parallellkoppla, men då gäller det att det mesta av de förluster som orsakar problem är under tiden som FET verkligen leder, inte under tiden den håller på att gå mellan icke-ledande och ledande. Det är inte alls säkert. Du skulle kunna undersöka detta om du hittar en resistiv last som ger liknande (behöver kanske inte vara lika hög ström) ström som spridaren, låt FET vara på hela tiden och håll koll på värmen, kör i kanske 10s. Gör sedan samma sak fast bryt och slå på last ungefär som vid mellanhögt varv på din motor. Om värmen skenar iväg när du switchar lasten då har du problem med förluster under övergång mellan tillstånden.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Oskar, ett bra förslag att jämföra on hela tiden med sen lite switchningar. Det borde ju ge svaret! Får nog fixa ihop en testbänk...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Länge sedan sist... Jag fick bestycka ett nytt ECU-kort och då fick det 2 st Mos-drivers lite påklistrade som säkerställer att Mos-transistorerna säkert bottnar vid on.
Jag har sedan inte gjort något mer med detta kort. Men motorn som sitter i min gamla båt är nu sjösatt och fungerar, inte bra men... Den startar inte varm, troligtvis är spridarnas pumpelement tokslut? Jag optimerar nu mitt ECU-program att ge så mycket soppa som möjligt i startögonblicket. Det kommer mera...
Skriv svar