Problem med utskrift av Winboard PCB layout

Berätta om dina pågående projekt.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Problem med utskrift av Winboard PCB layout

Inlägg av helmut »

Jag har under en massa år ritat mina kretskort med Iwex Winboard.
Tycker att den varit lätt att använda eftersom jag kan placera ut komponenterna på lämplig plats och sedan rita in ledningsdragningen där jag vill ha ledningarna.
Håller på och ritar signaltavlor ” 2 till 7 sken och dvärgar” och små kretskort med diskreta komponenter till min modelljärnvägsanläggning jag håller på och renovera.
Har inga problem med programmet men när jag skall skriva ut på film får jag upp meddelande: Divide By Zero or Overflow Error.
Har försökt ladda upp programmet en gång till på min wind 7 dator och testat inställningen i läget programmet fungerade i tidigare version men inte lyckats lösa problemet med att skriva ut.
Problemet är att jag har en massa kretskortsschemor som jag inte heller kan skriva ut och har inte heller tillgång till en äldre dator med Wista.
Går det att skriva ut Iwex .BRD filer i något annat program? Eller någon som har en lösning på mitt program?
Ps på skivan står det att det skall fungera på 486 DX och Windows NT/ 95. Försökte ladda upp skivan på min senaste Windows 10 dator men då gick det inte att läsa skivan.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Problem med utskrift av Winboard PCB layout

Inlägg av Zhorts »

Tyvärr verkar ju företaget bakom Ivex Winboard ha gått "belly up" för en sisådär 15 år sedan... Lite snabbt googlande gav vid handen att PCB123 eventuellt är baserat på det, och då möjligen kan fungera. Men då blir man ju låst till den PCB-tillverkaren, det går inte att exportera Gerber ur PCB123.

.brd är det många layoutverktyg som använder, ingen aning om något är kompatibelt. Bara för dig att prova - Eagle brukar ha bra stöd för mycket spännande...

Annars är väl utvägen att hitta en gammal XP-burk och köra på den, det ska ju gå.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Problem med utskrift av Winboard PCB layout

Inlägg av TomasL »

Om du har WIn7Pro, så prova med at installera XP-Mode.
Då körs programmet i en virtuell maskin under XP-32 SP3
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Problem med utskrift av Winboard PCB layout

Inlägg av Klas-Kenny »

Helt Off Topic:

"Tycker att den varit lätt att använda eftersom jag kan placera ut komponenterna på lämplig plats och sedan rita in ledningsdragningen där jag vill ha ledningarna."

Är det inte så alla PCB-program fungerar? :)
Skriv svar