Bygge av lindningsmaskin

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tydligen inte caddat den digitalt så jag får göra det nån dag för det räcker liksom inte med en bobin för bobinen måste fixeras på lindningsmaskinen.

Så jag har nu byggt en fixtur för den kommande bobinen (går händelserna lite i förväg för jag måste ta mig till ABI-Trä för att få fatt i Ask-fane'ren), idealt skall den vara på 24X30mm men ingenting är idealt här i värden så jag tog till vad jag hade dvs en 21X33mm planhyvlad list som jag sågade till en 30mm-längd av, det är intressant med just 30mm som jag först tänkte skulle husera "inuti" bobinen när jag lindar men sen kom på att den ju kan få bli fixturens höjd istället för då slipper jag stämjärna och får en "träkärna" på 21X30 som är 33mm lång och det är så jag gjort.

Tyvärr borrar jag som en kratta, det blev faktiskt hyfsat rakt ändå "trots" mitt Biltema-borrstativ men jag missade centreringen, jag hade ritat upp ett korrekt centrum men jag träffade det inte utan det blev förskjutet i sidled något, dock lärde jag mig en sak, älskar som sagt att jobba i trä och en finess är att träborr har en liten tapp på mitten och om man struntar i att köra igång borrmaskinen INNAN man har kört ner tappen precis i "krysset" så tror jag att jag kan borra mer rakt nästa gång, med andra ord kommer jag göra om den här klossen.

Bifogar en video där jag tackar Magnus_K för hjälpen ty han levererade en något för lång M8 gängstång vilket innebär att jag bara kunde hänga på grejerna och filma :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag beslutade mig för att göra en ny "träkärna" för den första vart varken centrerad eller rakt borrad.

Denna gången blev det i alla fall rakt borrat men centreringen blev ungefär lika dålig.

Kommer således förmodligen göra ett tredje försök.

Skillnaden mellan dessa två gånger är annars mest att jag körde borrmaskinen på 110V andra gången varvid borrmaskinen var lite starkare ty första gången körde jag med 55V och då var den så svag att jag fick "lirka" mig igenom klossen samtidigt som mitt Biltema borrstativ glappar något i sidled.

Så tredje gången kommer jag köra med 110V igen och bara försöka pricka mitten vilket teoretiskt är mycket enkelt när man har rektangulär kloss, dock skall korset träffas exakt också men jag tror att man skall skippa syl/körnare och bara nyttja det spetsiga trä-borret, dock blir allting rätt svårt när jag samtidigt behöver hålla i klossen (och bara kan låsa borrmaskinen på maxfart), senast höll jag den dock med en polygrip för att jag har fått lära mig att man skall vara försiktig när det gäller roterande maskiner.

Det bästa tycker jag vore om man kunde sänka ner borret mot krysset utan att starta maskinen men att när borret är ann krysset och klossen så slår man på maskinen (tycker annars det är svårt att se vart man prickar om borret snurrar) men detta innebär att jag skulle behöva ha en hand till :)

Fast faktum är att jag pga detta går och lurar på om jag inte skall bygga om den 6A AC-regulatorbyggsats (AT356) från Josty-Kit jag haft liggande i typ 30 år så att jag kan nyttja samma pedal som jag har till lindningsmaskinen!

Då kan man nämligen föra ner borret mot objektet utan att maskinen är på och när man då ser att borret ligger rätt så trycker man på pedalen :)

Vad tror Ni om det?

Jag börjar också lära mig att nyttja min libell (2D-vattenpass) så att jag uppenbarligen kan borra rakt, jag har nämligen förstått att man måste nyttja libellen på två ställen dvs dels map arbetsbänkens lutning dels map borrmaskinens lutning för det är bara då det blir rakt, samtidigt som libellen alltså kan visa snett båda gångerna men det gäller då att den visar lika snett i dom båda fallen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag håller på att bygga bobiner till min lindningsmaskin och har startat en särskild tråd om det:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 4#p1500234

Nästa gång jag skriver i den här tråden kommer jag visa hur lindningsmaskinen fungerar :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Ett litet inhopp bara.

Fick den här videon från Per Lundahl:

Snacka om att man ligger i lä :D

MVH/Roger
Skriv svar