Differentiell GPS (DGPS) med sjöfartsverkets referensstation

Berätta om dina pågående projekt.
Raginhio
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 oktober 2016, 20:24:04

Differentiell GPS (DGPS) med sjöfartsverkets referensstation

Inlägg av Raginhio »

Hej,

Jag jobbar på ett projekt där differentiell GPS ska implementeras på en jolle. Tanken är att använda sjöfartsverkets referensstation som är placerad på Bjuröklubb(signalerna kommer att tas emot i Luleå). De skickar ut korrektionsdata på 311.5 kHz och jag har ingen bra lösning på hur jag ska ta emot signaler på den frekvensen och föra in i en MCU, alternativt GPS-modul med dubbla UARTs. Dom skickar ut referensdata enligt RTCM-SC104 protokoll.

Det skulle även vara intressant om ni har tips på någon bra GPS-modul för ändamålet.

Länk till sjöfartsverket:
http://www.navsystem.se/PDF/DGPS.pdf
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Differentiell GPS (DGPS) med sjöfartsverkets referenssta

Inlägg av lillahuset »

Kul att se att Sjöfartsverket sänder ut DGPS. Det fanns inte när vi höll på med GPS i slutet av åttiotalet.

Sjöfartsverket verkar rekommendera DGPS-mottagare men det låter som att du lutar åt "kan själv". Jag har ingen aning om vad som finns färdigt men en långvågsmottagare kan väl inte vara allt för besvärlig att åstadkomma. Det finns säkert någon här som kan tipsa om en lösning.

Lycka till! Jag kommer att bevaka tråden. :)

Edit: Såg just att det var ditt första inlägg så välkommen till forumet.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5806
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Differentiell GPS (DGPS) med sjöfartsverkets referenssta

Inlägg av rvl »

Eftersom dethär är elektronikforum, så kommer jag med en länk till en gammal gör det själv lösning:
http://web.abnormal.com/dgps/bix1/
Har nån gång funderat på att testa, men har åtminstone inte tillsvidare inte fått tummen ur...

Finns det tillgång till internet, så kan man även tänka sig andra källor för korrigeringarna.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Differentiell GPS (DGPS) med sjöfartsverkets referenssta

Inlägg av lillahuset »

Vi funderade på att köpa korrigeringsdata och efterbehandla. Det blev dock, så vitt jag vet, aldrig av.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17143
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Differentiell GPS (DGPS) med sjöfartsverkets referenssta

Inlägg av AndLi »

Skickar inte lantmäteriverket ut liknande data fritt över internet?

Fast det kanske inte är mobiltäckning i jollen?

https://swepos.lantmateriet.se/oppnadata/oppnadata.aspx
DGNSS-tjänsten kan användas fritt av alla som registrerat ett konto och har en GNSS-enhet som kan ta emot standardiserad korrektionsdata (RTCM) för GNSS via Internet. Du kan läsa mer i handledningen om vilka krav och rekommendationer som gäller för tjänsten.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Differentiell GPS (DGPS) med sjöfartsverkets referenssta

Inlägg av lillahuset »

Oj, det har hänt en del sedan jag pysslade med GPS. Då var det DYRT att få korrektionsdata.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17143
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Differentiell GPS (DGPS) med sjöfartsverkets referenssta

Inlägg av AndLi »

Det har varit ganska dyrt tills 1 Januari 2016, då Lantmäteriverket insåg att det var taskigt att ta betalt för samma sak två gånger och släppte en hel del data fri!

https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-o ... na-geodata

nu väntar vi bara på att 1m laserdatamätningsdatan ska bli fri med så man kan göra orienterningskartor överallt automagiskt :D (Orienteringsklubbar mfl kan köpa datan till förmånligt pris :)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Differentiell GPS (DGPS) med sjöfartsverkets referenssta

Inlägg av lillahuset »

Det var DYRT i Tyskland också. Tyskarna brukade inte tveka att slanta av men medans jag var kvar i projektet var det NEIN. Och vi var väl lite glada för VV sa också nej.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Differentiell GPS (DGPS) med sjöfartsverkets referenssta

Inlägg av SM6XUN »

AndLi skrev: nu väntar vi bara på att 1m laserdatamätningsdatan ska bli fri med så man kan göra orienterningskartor överallt automagiskt :D (Orienteringsklubbar mfl kan köpa datan till förmånligt pris :)
Det tycker jag nog att folkhälsoinstitutet kan kräva :)
Raginhio
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 oktober 2016, 20:24:04

Re: Differentiell GPS (DGPS) med sjöfartsverkets referenssta

Inlägg av Raginhio »

Tack för all respons!
Skickar inte lantmäteriverket ut liknande data fritt över internet?

Fast det kanske inte är mobiltäckning i jollen?
Trodde först det bara var sjöfartsverket som skickade ut gratis korrektionsdata, men ser ju onekligen ut som att lantmäteriet också gör det.
Jollen kommer att ha boards med sensorer som ska skicka data via bluetooth till en app på telefonen för realtime-feeback. Så det finns tillgång till internet i form av telefonens. Tror ni att det isåfall skulle vara möjligt att göra korrigeringarna i telefonen?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5806
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Differentiell GPS (DGPS) med sjöfartsverkets referenssta

Inlägg av rvl »

Om det är telefonens gps som står för navigeringen, annars är det nog bäst att korrigera i gps-mottagare med ingång för rtcm.
Raginhio
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 oktober 2016, 20:24:04

Re: Differentiell GPS (DGPS) med sjöfartsverkets referenssta

Inlägg av Raginhio »

Borde man isåfall kunna ta emot korreigeringsdata via telefonen och sända det vidare till gps-mottagaren via bluetooth?
Skriv svar