Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av el34 »

Jag har Ecc88 / 83 i mina gömmor . Nos telefunken och även special med guldben om jag inte minns fel. Har även några militära rör.Div fabrikat och olika sorters radiorör. Hör av dig om du behöver ett nytt rör :wink:
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

lillahuset skrev:Jag förstår att det finns en grupp människor som gillar rör, och visst de är mycket vackrare att titta på än halvledare. Och jag har oändligt mycket större förståelse för att bygga med rör än att åka HD. Men om man försöker vara lite rationell, går det inte att bygga mycket bättre förstärkare med halvledare än med rör idag? Sen bör jag kanske erkänna att jag en period i mitt liv åkte Land Rover 109 stw med en 2,25 liters leylanddiesel och tyckte att det var den roligaste bil jag någonsin haft. :D
Ja självklart så är moderna halvledare bättre på alla sätt! Det är inte så att inbillar mig att det ska bli nått superljud eller nått sånt. Utan jag gör det mest för skojs skull och för att jag kan. Plus att det är häftigt med "retro" grejer. :)
SM6XUN skrev:Ja, rör är vackra, synd att man gillar rör så mycket att man sparar på allt för många :?
här är en favorit bland många, pentoden EF804.
Rör är mycket vackra ja! Speciellt de äldre stora där man verkligen kan se hur de är uppbyggd inuti
el34 skrev:Jag har Ecc88 / 83 i mina gömmor . Nos telefunken och även special med guldben om jag inte minns fel. Har även några militära rör.Div fabrikat och olika sorters radiorör. Hör av dig om du behöver ett nytt rör ;)
Tack, jag ska ha det i åtanke! :) Men andra rör typ ECC83 har mycket högre förstärkning än ECC82, så då kanske stärkaren lär designas om lite för att ta ner förstärkningen mha negativ feedback eller nått. Det är ju iofs en möjlighet jag skulle kunna lägga till om jag vill prova olika typer av ECC rör i den.

Kondensator och resistor i serie, kopplat mellan anod och galler, skulle det funka som negativ feedback? Eller tänker jag galet?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En BRA förstärkare är alltid bättre än en DÅLIG förstärkare. Det finns de som försöker framhävda att vissa topologier är "bättre" än andra, att klass A är bättre än AB, att triod är bättre än pentod osv.

För oss som gärna använder rör, är det en trygghet i att rör (med några extrema undantag) är spänningsstyrda, att det finns många rör som är så mycket mer linjära än transistorer att det ibland inte ens behövs återkoppling för att få raka "kurvor".

Det är min övertygelse dock att en förening av olika element på ett sätt där man maximalt utnyttjar resp elements goda egenskaper bara är till godo. Vad är väl kanske bättre i en hörlursförstärkare än just en bra kombination av ett bra audiorör och en bra FET.

Fortsätt med projektet! :tumupp:
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

Alltså jag har ju inte sagt att jag förväntar mig att det blir dåligt heller. :) Då skulle jag inte bygga den. Så ja, projektet fortsätter!

Nu börjar det hända lite med mitt fina kort i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

Sisådär. Då var vänstra kanalen färdiglödd och provkörd UTAN röret inkopplat. Jag hade då en total strömförbrukning för hela kretsen på 137mA. Biasströmmen genom FETen ska ju vara 125mA, och så tar ju bleedermotståndet och spänningsregulatorns motstånd några mA styck. Så vi är i rätt område! Det enda som blev varmt var konstantströmsgeneratorn, vilket betyder att FETen är helt öppen, vilket borde vara rätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

Jaha det är nu entusiasmen byts mot nervositet när det börjar närma sig provkörning. Jag har röret kvar att koppla in, sen ska bias justeras. Måtte det fungera! :shock:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av Electricguy »

Mjaadå, det blir bra det där!
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av Platis »

Snyygt! :tumupp:
soundbrigade skrev:En BRA förstärkare är alltid bättre än en DÅLIG förstärkare. Det finns de som försöker framhävda att vissa topologier är "bättre" än andra, att klass A är bättre än AB, att triod är bättre än pentod osv.

För oss som gärna använder rör, är det en trygghet i att rör (med några extrema undantag) är spänningsstyrda, att det finns många rör som är så mycket mer linjära än transistorer att det ibland inte ens behövs återkoppling för att få raka "kurvor".

Det är min övertygelse dock att en förening av olika element på ett sätt där man maximalt utnyttjar resp elements goda egenskaper bara är till godo. Vad är väl kanske bättre i en hörlursförstärkare än just en bra kombination av ett bra audiorör och en bra FET.

Fortsätt med projektet! :tumupp:
Man betraktar ju rör i allmänhet som föråldrad teknik, men jag börjar få mer och mer respekt för dom! :humm:
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

Känslan när man kopplat upp allt och ser bias spänningen sakta krypa ner när glödtrådarna värmer upp! 50k trimpoten gjorde det däremot väldigt lurigt att ställa in bias spänningen. Hade jag gjort detta igen hade jag nog valt 10k potar. Jag överväger om jag ska sätta motstånd parallellt med potarna för att bumpa ner värdet och få bättre finkänslighet i inställningen.

Sen lär man väl låta den stå och gona till sig nån timme och bli ordentligt varm innan jag ställer in spänningen på riktigt. Sen blir det prov med signal. Får se om min hemmagjorda funktionsgenerator är nått att ha till det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

Höger kanal provas. Ja sinusvågen ut från funktionsgeneratorn är lite toppig. Verkar som att förstärkaren rundar vågformen lite om man kollar på sinus och triangel. Fyrkant ser ju helt perfekt ut.

800mV PP in ger 2,6V PP ut. SKiljer nått tiotal mV mellan kanalerna

CH1 är utsignalen

CH2 är insignalen

Edit: Höger och vänster kanal ser exakt lika ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av bonecrime 23 oktober 2016, 15:55:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av lillahuset »

Om du gör två WAV-filer av sinus in och sinus ut och skickar till mig så kan jag göra FFTer så kan du få lite känsla för distorsionen.
Alternativt kan du få min källkod för FFT.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

Intressant. Hur skulle jag gå tillväga för att spela in detta?

En annan intressant fråga är ju vad som orsakar det. Trött rör kanske? Jag är säker på att det är begagnat nu, stiften är böjda från att nån klåpare måste ha våldat loss det ur en sockel. Eller kan min snygga setup eller mina kina-probar ha nått med det att göra?

Bias ligger stenstabilt på 6,3V nu i alla fall, halva matningsspänningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av lillahuset »

Enklaste sättet är ljudkortet i datorn.

En gissning när det gäller distorsionen (vad vet jag om rör?) är att det kan ha att göra med att du har ett anodmotstånd och inte en strömgenerator. Men det är bara en gissning.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

Mycket möjligt att det är så. Frågan är ju vad man skulle haft för strömkälla till anoden då, för strömmen lär ju vara extremt liten. Men i ärlighetens vet jag inte hur liten.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av lillahuset »

Borde väl vara 120uA ungefär. Vi får hoppas att någon rörkunnig blandar sig i.

Men jag tror inte distorsionen är speciellt stor baserat på bilderna.
Skriv svar