Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

Hej!

Det var ett tag sen jag var aktiv här, men nu har jag fått ett litet mått av inspiration att komma igång med elektronikhobbyn igen.

Tanken är då att bygga denna hörlursförstärkare som jag hittade på nätet: http://diyaudioprojects.com/Solid/12AU7 ... 7-Headamp/

Det jag planerar att göra är att använda så mycket jag kan av grejer jag redan har. Men vissa saker så som potentiometrar och transistorer kommer jag bli tvungen att köpa. Den ska monteras i ett litet förstärkarchassi som jag köpte i det där ökända kina-samköpet för en massa år sedan.

Idag har jag spenderat lite tid på att rita upp kompletta scheman på nätdel och på den kompletta stereoförstärkaren. Ni får VÄLDIGT gärna slå ett öga på dem och se så jag inte nån vurpa. Själva förstärkardelen ska bara vara en omritning av schemat i länken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av Electricguy »

Kul projekt! Har själv byggt några hybridförstärkare på liknande sett. De flesta med bra resultat.
Det är förvånansvärt hur långt man kommer med väldigt låg anodspänning. Jag har kört HF-rör gjorda för flera kV anodspänning på endast 30V, och det har låtit väldigt bra.

Detta enkla schema har jag använt flitigt för just detta.
Bild
Jag har oftast bara höftat till det med motstånd till anod och så, men runt 1-10k fungerar bra till låga spänningar.
Aaaaaaalm
Inlägg: 151
Blev medlem: 5 maj 2010, 19:25:44
Ort: Karlstad

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av Aaaaaaalm »

Har byggt precis den rörstärkaren för ett antal år sedan, 2011 tror jag.
Spelar väldigt fint fortfarande, den är väldigt känslig på nätdelen dock. Batteri har fungerat bäst såklart.

Mvh. Magnus
Användarvisningsbild
zekkexavior
Inlägg: 560
Blev medlem: 16 oktober 2011, 00:50:42
Skype: zekkexavior
Ort: Östergötland

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av zekkexavior »

Har med byggt den, mycket roligt. Tänk på rörets pinout så du fåt det rätt. I värsta fall får man montera röret uppochned :shock:
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

Är det nått mer jag ska tänka på med nätdelen för att få ner störningar och brum? Mer kapacitans går ju så klart. Kanske ett nätfilter på 230V sidan? Jag lär ändå beställa en del grejer eftersom de inte hade hemma är i lokala lilla affärn i stan. Nån mer filtrering på DC sidan kanske? Jag planerar att separera AC och DC så långt från varandra det går rent fysiskt och försöka skärma av trafon med plåt för att dämpa magnetfält.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av SM6XUN »

Jag har byggt den fast med en annan lösning på nätdelen,
jag strappade rörets glödspänning för 12,6V och matade anoderna med samma spänning.

Till spänningregulator tog jag en LM317, så jag hade alltså tre stycken LM317, regulatorn försåg jag med en stor PNP passtransistor för att hantera strömmen och värmeutvecklingen.
LM317 är lätt att få tyst på, 7812 är brusigare.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

Ja att designa om nätdelen med en LM317 är ju ingen stor sak, så det skulle ju gå helt klart. Saken är den att jag råkade ha precis två stycken såna hemma, och en LM7812, så därför var det bekvämt att slippa köpa. Men nu lär jag ändå beställa så att eh ja då går det ju bra. Men behövs verkligen passtransistor på den? Strömförbrukningen ska ju ligga på ca 500mA enligt kontruktören, vilket är väl inom marginalen för vad LM317T klarar.

Edit: Version med LM317T. Den kommer droppa under 5V, och vid 500mA blir det ju mindre än 2,5W värme, inga problem att få bort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kul projekt. Visa oss bilder sedan!!! :tumupp:

ECC88 är ett rör som kan gå på väldigt låga spänningar (Elektor visade för några år sedan att MÅNGA rör kan köras på tiotalet volt och fortfarnade funka), ECC85 lär väl vara konstruerat för lågspänningen men är inte särskilt linjärt.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

Då kommer lite bilder på det jag gjort än så länge.

Bild 1: Här är nätfiltret jag använder. Väldigt seriöst med X och Y kondingar och en common mode choke. Borde ta bort störningar rätt så bra tycker jag. Det finns inte med på schemat, men det är inkopplat efter säkring och strömbrytare. Fick med det i en överraskingslåda från nån överskottsbutik, om det var BHIAB eller Belganet.

Bild 2: Trafon är på 12V och 1,67A från en väggvårta till nån gammal julgransbelysning eller nått sånt. Man tager vad man haver. Eftersom den inte hade några montagevinklar så satte jag fast den med dubbelhäftande skumtejp och bockade en plåtbit som verkligen pressar fast den. Den rör sig aldrig nånstans kan jag lova.

Bild 3: Nätbrunnen har en inbyggd säkringshållare men jag lyckades inte inte öppna den utan att den gick sönder. Kass kvalitet tyvärr. Så därför sitter det en säkring till höger om den istället. Sen täckte jag för hålen för högtalarutgången med en plåtbit, och monterade hörlursjacket och säkringen för sekundären där.

Bild 4: Framsidan ser rätt bra ut! Synd att det är logo och modellnummer tryckt på den bara.

Bild 5: Hålbilden i fronten och hålbilden i strömbrytaren stämde inte, så jag fick modifiera fastvinklarna på brytaren för att det skulle passa.

Bild 6: Här är allt färdigtrådat på 230V sidan. Nätfiltret sitter fast med bra dubbelhäftande skumtejp, och jag rengjorde noggrant med t-sprit innan, så att det verkligen ska sitta. Plåt vid trafon för att skärma bort magnetfältet.

Bild 7: Här sitter likriktaren, en liten bit borta från kretskortet med filtrering och förstärkare på. Tänkte att jag ska hålla AC borta helt från kortet. Snubbernät parallellt med trafon och så första glättningskondingen. De tvinnade trådarna går iväg till sekundärsäkringen, och lampsladden kommer mata DC till kretskortet. Notera att alla anslutningar på nätfiltret är isolerade med smältlim.

Bild 8: Lite översikt. Japp det är provat så långt och funkar. 17,5V DC ut olastat. Ingen påff. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av lillahuset »

Jag hade ingen aning om att vanliga rör typ ECC83 fungerar på några tiotals volt, än mindre 12V.
Vad är anledningen till att man brukar köra ett par tre hundra volt? Naturligtvis kan jag se vitsen om man har 100~200ggr förstärkning och och någon volt in. Kan det vara för att man inte vill ha för hög spänningsförstärkning i slutsteget? Eller för att man ändå har hög spänning till slutsteget? Jag är nyfiken. 8)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Belganet!!!! Bra du påminde mig. Har beställt därifrån en gång i tiden. :tumupp:

Joru Domik (Domik är lilla huset på ryska), Elektor Electronics hade några artiklar där man körde ett flertal rör på mycket låg spänning. Tom rör som EL84 och EL504/509 kördes på 20-40 V och användes mestadels till hörlursförstärkare.

Jag vill i sammanhanget rikta ett varningens finger för rör, som det som DIY Audio Projects forum, gillar/gillat. Det är ett lågvoltsrör man använt till hörlursförstärkare och i RIAA-steg - JAN6418. Det är svårt drabbat av mikrofoni (och jag tycker, efter att ha byggt en lurförstärkare att det låter rent skit ...). :tumner:
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

Sådär då har jag byggt ihop spänningsregulatorn och provat den. Exakt 12,6V ut som jag hade dimensionerat för. Provlastade den en stund med en 10W halogenlampa och det funkade fint trots att det är nästan dubbelt så stor last mot vad förstärkaren kommer vara.

Så jag kunde inte hålla mig och kopplade in glöden på röret, och glödtrådarna verkar ju hela i alla fall. :) Sen är skicket på röret okänt. Jag minns inte vad jag fick tag på det. Så jag vet inte om det funkar ens, eller om det är nytt eller begagnat. Det är ett RCA 12AU7A.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

lillahuset skrev:Jag hade ingen aning om att vanliga rör typ ECC83 fungerar på några tiotals volt, än mindre 12V.
Vad är anledningen till att man brukar köra ett par tre hundra volt? Naturligtvis kan jag se vitsen om man har 100~200ggr förstärkning och och någon volt in. Kan det vara för att man inte vill ha för hög spänningsförstärkning i slutsteget? Eller för att man ändå har hög spänning till slutsteget? Jag är nyfiken. 8)
De har ju att göra med att rör inte klarar av några direkta strömmar alls. Då måste man upp i spänning istället för att få ut nån effekt så att säga. Det är ju därför röret i den här förstärkaren inte kan driva hörlurarna direkt. I det här fallet agerar röret spänningsförstärkare, och transistorn agerar som en strömbuffer för att driva hörlurarna.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av lillahuset »

Jag förstår att det finns en grupp människor som gillar rör, och visst de är mycket vackrare att titta på än halvledare. Och jag har oändligt mycket större förståelse för att bygga med rör än att åka HD. Men om man försöker vara lite rationell, går det inte att bygga mycket bättre förstärkare med halvledare än med rör idag? Sen bör jag kanske erkänna att jag en period i mitt liv åkte Land Rover 109 stw med en 2,25 liters leylanddiesel och tyckte att det var den roligaste bil jag någonsin haft. :D
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av SM6XUN »

Ja, rör är vackra, synd att man gillar rör så mycket att man sparar på allt för många :?
här är en favorit bland många, pentoden EF804.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar