Bygga elvetetanbil
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 15 oktober 2016, 12:46:58
Bygga elvetetanbil
Hej alla
Har en veteranbil som jag saknar
Motor till. Bilen är en replika byggd 1945 o ska likna en bil ifrån 1901.
Tänkte bygga om den till en el bil.
Krävs ca 6-10 hk för att driva den. Har
Växellåda.
Vad tror ni? Är jag galen?
Tar gärna förslag på allt.
Mvh Klas
PS googla på Oldsmobile curved dash 1901 så får ni se hur bilen ser ut
Har en veteranbil som jag saknar
Motor till. Bilen är en replika byggd 1945 o ska likna en bil ifrån 1901.
Tänkte bygga om den till en el bil.
Krävs ca 6-10 hk för att driva den. Har
Växellåda.
Vad tror ni? Är jag galen?
Tar gärna förslag på allt.
Mvh Klas
PS googla på Oldsmobile curved dash 1901 så får ni se hur bilen ser ut
Re: Bygga elvetetanbil
Japp du är galen. Välkommen gänget.
Det låter definitivt som ett kul projekt. Jag har en del äldre vridspoleinstrument som sig skulle Kina matcha in i en äldre instrumentpanel. Jag gissar att tanken är att det fortfarande ska se ut som att den är gammal.
Det låter definitivt som ett kul projekt. Jag har en del äldre vridspoleinstrument som sig skulle Kina matcha in i en äldre instrumentpanel. Jag gissar att tanken är att det fortfarande ska se ut som att den är gammal.
Re: Bygga elvetetanbil
finns nog en hel del i dag som passar, kolla vad du behöver för varvtal och fysiska krav
eltryckar har motorer som är lämpliga, men nu finns det gott om sakr till div elfordan med
eltryckar har motorer som är lämpliga, men nu finns det gott om sakr till div elfordan med
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Bygga elvetetanbil
Om jag hade en slik, så skulle den elifieras omgående!
Lycka till och välkommen till forumet med Bilder, vi gillar sånt, och eventuella frågor!
Lycka till och välkommen till forumet med Bilder, vi gillar sånt, och eventuella frågor!
Re: Bygga elvetetanbil
Ska du försöka få den igenom besiktningen sen?
Jag har haft funderingar på att el-konvertera någon bensin-bil, men har blivit avskräckt b.l.a. av att det ska vara ganska så besvärligt med just besiktningsbiten.
Jag har haft funderingar på att el-konvertera någon bensin-bil, men har blivit avskräckt b.l.a. av att det ska vara ganska så besvärligt med just besiktningsbiten.
Re: Bygga elvetetanbil
Sånt är ju dock betydligt enklare på gamkla bilar.. förutsatt att den där redan är inreggad.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 15 oktober 2016, 12:46:58
Re: Bygga elvetetanbil
Tack för att jag får vara med:)
Stämmer att bilen ska vara helt orginal
på utsidan. Ska inte synas att den går på el.
Hittade en 7,5 hk elmotor, va tror ni?
Antal batterier för att driva en sådan?
Är som sagt helt rudis på el.
Mvh Klas
Stämmer att bilen ska vara helt orginal
på utsidan. Ska inte synas att den går på el.
Hittade en 7,5 hk elmotor, va tror ni?
Antal batterier för att driva en sådan?
Är som sagt helt rudis på el.
Mvh Klas
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 15 oktober 2016, 12:46:58
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 15 oktober 2016, 12:46:58
- rysshack.se
- EF Sponsor
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
- Ort: Stockholm
Re: Bygga elvetetanbil
Det finns många typer av elmotorer, som kräver olika typer av matning.Klasinacka skrev:Tack för att jag får vara med:)
Stämmer att bilen ska vara helt orginal
på utsidan. Ska inte synas att den går på el.
Hittade en 7,5 hk elmotor, va tror ni?
Antal batterier för att driva en sådan?
Är som sagt helt rudis på el.
Mvh Klas
Heinzman har både motorer och länkar till lämpliga motorcontrollers.
http://www.heinzmann.com/de/e-motor
Du bör nog köpa ett färdigt batteripaket,
LiIon är ofta att föredra, men bly kan vara billigare och enklare att hantera.
Det finns truckbatterier i bly. Men du kanske inte har jättemycket utrymme på den bilen så det kanske går bort.
I ditt fall saknar du spänningen som står angivet på motorn för att välja
Batteri, i de flesta fall måste du seriekoppla battericellerna för att få tillräckligt hög spänning för att driva motorn
Även strömmen brukar stå på motorn, denna bör du veta för att dimensionera kablage, och säkring.
På motorn står det även vilken typ av motor det är, vilket påverkar valet av motorcontroller
När du kopplar ihop batteri, motorcontroller och motor bör du ta reda på vilken ström som krävs för att ha tillräckligt grov kabel.
(Om ej tillräckligt grov, får du inte kraften fullt från batterierna till motorn, samt kabeln går varm, i värsta fall brand)
När du sedan ansluter kraftkabel till batteri osv bör du tänka på vilken typ av förband du har för att minska risken för varmgång.
En fingervisning finns i elpress kataloger
http://www.elpress.se/
Sammanfattat kabelsko och kabel dimensionerade för strömmen,
hopsatt i denna ordning
skruv spännbricka planbricka kabelsko skena planbricka spännbricka mutter
Åtdragna med det moment som förbandet är gjort för(Kolla elpress kataloger)
Efterdra sedan efter 1 dag
Efterdra sedan 1 ggr per år
Om man blandar skruv av olika kvallité hejvilt, kommer blir den minst ädla metallen som en offeranod, detta kan vara värt att ha i åtanke vid materialval.