Tryckstyrning till jästankar

Berätta om dina pågående projekt.
brygget
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 oktober 2016, 12:24:20

Tryckstyrning till jästankar

Inlägg av brygget »

hej elektronikgurus,

Ska ta detta lite stegvis , är ölbryggare och vill kunna styra trycket som byggs upp i jästankarna under jäsning.
mellan 0 och 2 bar ungefär .
Ett första steg så hade jag velat bara lyckas visa trycket med hjälp av en trycksensor och kanske arduino.

nästa steg är att jag skulle vilja lägga till en ventil som kan släppa ut tryck så jag kan bestämma vilket tryck som ska vara i tanken, så man når rätt nivå på kolsyran.

nästa steg är att lägga till ytterligare en ventil så jag kan få in mer kolsyra vid behov.

Så för den drömscenariot är att jag ska kunna styra våra 12 jästankar från en datorskärm , där man har alla tankarnas tryck uppe och kan bestämma vilket tryck som ska vara och sen sköter det sig automagiskt.

vad tror ni är detta ¨något jag kan ro iland med lite hjälp från er och ett gediget googlande? har elektronikbakgrund men inte provat på programering av arduino eller liknande innan men är jäkligt nyfiken.

tänker mig en sån här tryckgivare http://www.ebay.co.uk/itm/Pressure-Tran ... 0970413897

skulle det funka att koppla direkt till ardunion?
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Tryckstyrning till jästankar

Inlägg av NULL »

Du har alltså en mekanisk lösning i dag, och vill ha en fjärrstyrning på karen?
Behöver du ha statistik på trycket lagrat på PC'n?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tryckstyrning till jästankar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst funkar den. Den är ju dessutom trådlös så du kan gödsla med dem! Men eftersom bilindustrin måste mäta däcktryck borde du kunna få fatt på enklare (mindre område) och kunna lösa dina överjästa Öl.
Ventiler för in och ut har jag ingen aning om. Det är ju inte sekundoperativa händelser så några små enheter borde kunna vara dig till nytta.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Tryckstyrning till jästankar

Inlägg av NULL »

Är den trådlös?
brygget
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 oktober 2016, 12:24:20

Re: Tryckstyrning till jästankar

Inlägg av brygget »

ja precis , idag styr vi trycket med hjälp av manometrar och reglerbara övertrycksventiler som man får joxa lite med känsla för att får rätt tryck , hade varit guld med ett mer automatiserat system och att man dessutom kan hålla koll på det hemifrån.

nja statestik behövs nog inte , mer en fin extrafunktion.

programmering till ett sånt här projekt är det helt enormt?
brygget
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 oktober 2016, 12:24:20

Re: Tryckstyrning till jästankar

Inlägg av brygget »

tänkte med på dom där däcksensorerna men jag har verkligen ingen aning hur jag ska få ihop dom men något system som man kan programera lite?
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Tryckstyrning till jästankar

Inlägg av davidi »

Intressant. Räcker det med att börja bygga upp lite lagom tryck vid sekundärjäsningen? Brukar man göra så?

Jag har bryggt en del öl hemma, men har alltid primat med lite socker eller spraymalt vid buteljering, men det vore ju mycket smidigare om ölen redan hade kolsyra i sig då.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Tryckstyrning till jästankar

Inlägg av GFEF »

Först och främst säkerhet.......

Är tankarna godkända tryckkärl, vilket tryck är de godkända för och vilken typ säkerhet mot för högt tryck.

Övertryck 2 bar låter inte mycket MEN är 2 kg tryck per kvadrat centimeter en fyrkant med sidan 1 cm.
Räkna ut hur många kvadrat centimeter tanken yta är..........


Att fylla på koldioxid till 2 bar inget problem, vilken standar magnetventil fungerar OM trycket i ledningen före magnetventil ca 1 bar högre än tanktrycket.

MEN släpp ut koldioxid under 1 bar övertryck ingen magnetventil fungera säker på så låga tryckskillnad mellan in-ut port.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Tryckstyrning till jästankar

Inlägg av grym »

tryckgivarna i första länken är vettiga, kör på dom , med rostfritt kan du hålla hygienen och rengöra

tänk dig noga för innan du börjar
eftersom du frågar på ett forum så gissar jag att budgeten är begränsad
om den är det ska du kunna hantera allt själv, felsökning och annvändning, så håll det enkelt

det i tankarna kostar säker en del, så att ha det i separata system kan vara lönt

om man bara vill titta på trycken kan du likväl ha en webbkamra vid varje manometer

vill du ha styrning av tryck kan du ha givaren, en enkel regulator som du kan ställa tryck för att pysa ut om det blir för högt
och på samma sätt kan man ha en som släpper på om det blir för lågt

detta kan man göra med en op per sak man vill ha koll på, en pot för inställning av varje tryck

man kan ha en digitl voltmätare som visar trycken med, sätt den vid den analoga för säker koll

gör man det så gör man även över och undertryckslarm, som man kan koppla ihop för alla tankarna och ha ex på en gsmuppringare
går larmet så är det antingen att åka och titta, eller kanske ha webbkamrorna och kolla vad som är fel

en sådan sak som ovan kan du hantera utan bekymmer, relativt lätt att bygga och drifta utan massor av programering och saker som brukar gå fel :wink:
brygget
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 oktober 2016, 12:24:20

Re: Tryckstyrning till jästankar

Inlägg av brygget »

Budgeten är inga problem , problemet är att vi inte har lyckats hitta något commercielt system som gör detta , så det är därför vi kikar på om vi kan lösa det själva.
har någon snubblat över ett färdigt system så tipsa gärna.

I första skedet kommer detta att provas på en liten anläggning , men tanken är att vi sedan kör vidare på vårar bryggeri, det är alltså inga hemmabyggen utan 800 liters jästnkar från tyskland.

Egentligen räcker det att ventilen kan öppna och släppa ut lite , påfyllningen är en lyxfeature. :)

"en op för varje per sak" ? vad menas med op ? ursäkta elektronikanalfabeten...

Regulatorerna funkar ju tyvär bara åt andra hållet , dom kan inte slppa ut , utan då måste man ha en pysventil som man får skruva på tills man hittar en sjysst nivå , vilket kan kräva några tillsyner innan det blir perfekt..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Tryckstyrning till jästankar

Inlägg av grym »

operationsförstärkare, som i sin tur behöver ha lite runt omkring sig, spänningsmatning och lite smått

sådant här brukar man göra via industri plc, och krasst sett enkelt , om ni vill ha det industrimässigt så kolla med någon som kan sådant så ordnar dom det, men det kan kosta en slant, men istället får ni logg på allt och kan kolla på det från vilken dator som helst
Nerre
Inlägg: 26708
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Tryckstyrning till jästankar

Inlägg av Nerre »

Det är olika för olika regulatorer, en del tryckluftsregulatorer brukar kunna även "pysa ut" och inte bara "stoppa trycket". Fast då släpper de ut övertrycket i rummet, och för de flesta typer av andra gaser så är det inte önskvärt att "överskottet" bara släpps ut.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tryckstyrning till jästankar

Inlägg av mrfrenzy »

Ja alltså det är ju inte så mycket att fundera på egentligen :
Välj en plc med tillräckligt många analoga ingångar.
Koppla på en tryckgivare i varje tank.
Montera en magnetventil eller motorventil som släpper ut gas ur tanken när den får spänning.
Sen är det bara en fråga om programmering vilket beror på vilken leverantör man väljer.
Några bra exempel är Siemens, Mitsubishi, X logic, Cubloq.

Sen när man har styrningen att fungera är det bara att välja ett interface för att hantera det. Finns en här på forumet som gör en bra app - hmidroid, sen har ju dom stora leverantörerna fina dyra system att välja på.

Antar att det redan finns en mekanisk övertrycksventil som backup.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tryckstyrning till jästankar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag skulle seriöst testa ett kit och se vilka värden man får ut!

Additional Sensors Available
We have additional sensors that can be put on alternate tires if needed. Avoid installation and labor issues by having an extra set of sensors for use.

Stand-Alone Kits
If a vehicle does not have an original-equipment system, one can be installed. This stand-alone TPMS kit includes a dash-mounted display and wheel-mounted transmitters that fit most wheel applications.

En stor och bra däcksverkstad borde ha information eller be mig! drygt $100 för ett kit Hur fäster man det i tanken?

Eftersom batteri klarar 7-10 år en display per 4 tankar! Och hur lättar ni på trycket idag? Jag antar att det inte är farligt att bara öppna!
Sätt ut lokation i nick så kanske någon Ölälskare kan vara behjälplig med programmering och test! ;-)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Tryckstyrning till jästankar

Inlägg av grym »

att man inte hittar komersiella system för just detta är för att det körs via plc om det görs på icke hobbybasis, det är mest programeringen som kosar, för detta så klarar man sig med mycket låga krav på själva plc'n

gör man det rätt kan man lägga till ex loggning av temperator och andra bra att ha saker vid sidan om
Skriv svar