Mäta kapacitet/status på batteri?

Berätta om dina pågående projekt.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Mäta kapacitet/status på batteri?

Inlägg av EasyRider »

Jag är, som jag tidigare nämnt, inte speciellt utbildad inom kraftelektronik. Så ni får leva med att det kanske är en dum fråga.

Har sedan rätt lång tid tillbaka funderat på hur man skall kunna mäta hur stor kapacitet ett batteri har. Och då tänker jag mer på äldre batterier som tidens tand har gnagt på, varför jag då också ser detta mätetal mer som status på batteriet.

Det jag vill bygga mig är en liten apparat som skulle bestå av någon mikrokontroller, (troligtvis en arduino). Ett motstånd av finare kvalité (1% tolerans).

Det är en väldigt lätt krets. Dess funktion skall vara sådan att den med bestämd frekvens mäter spänningen över resistansen och loggar detta. Summerar den totala strömmen som går igenom resistansen vilket är lätt med ohms lag. Detta gör den tills dess att den når en brytpunkt (se nedan). Och då presenterar på en display hur många Ah som är kapaciteten på batteriet.

Batteriet skall alltså vara fulladdat innan man startar testet. DEssutom får ingen annan utrustning vara kopplat till batteriet.

Är detta ett korrekt sätt att mäta upp kapaciteten på batterier eller är det något jag missar?
De jag vill mäta är 12volts blyackar. I familjen har vi en herrans massa 12volts batteriet till bilar, motorcyklar, båtar m.m. och det kostar multum att behöva byta dessa. Därför vill jag kunna kontrollera att dess status faktist är dålig innan jag slänger dem.

Men innan jag börjar, så finns det några frågetecken jag vill reda ut.

* Ett fulladdat 12volts-batteri når någonstans 13-14 volt tror jag. Vad jag förstått så kan man då (på ett nytt) ta ut alla dess Ah innan det når 12 volt. Alltså 12V 60Ah, kan jag ta ut 60Ah innan det når 12 volt. Men jag har också hört att 11.8 volt betyder "tomt" för batteriet?! Vilken brytgräns skall jag ha då jag avbryter mätningen och anser batteriet tomt? (Ju längre ner i spänning ju mer Ah går det genom resistorn vilket då ger ett felaktigt värde om jag går för långt).

* Är det olika spänningsnivåer (brytpunkt då de anses urladdat) för olika typer av batteriet? främst 12V bilbatterier tänker jag på.

* Hur kommer det totala Ah-uttaget som uppmäts påverkas om jag ändrar resistansen så olika mängd ström går genom den? t.ex. en Resistor som resulterar i 1Ah, alternativ en Resistor som resulterar i 10Ah. Eller t.om. 100Ah. (Bortse från Värmeutvecklingen som kan störa värdet på resistansen. Tänk rent teoretiskt.)


Mycket tacksam för svar.
/Mattias
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Mäta kapacitet/status på batteri?

Inlägg av limpan4all »

12V 60Ah som du tar ut 60Ah ur hamnar på max 10,5V (troligen lägre) och är i princip bara att kasta om det är ett startbatteri.
Så det är en dålig metod, en mycket dålig metod.
Jag har en sådan här http://www.ctek.se/se/sv/chargers/Battery%20Analyzer och den är min master på om batterier är friska eller inte.
Dvs vad man egentligen får ut är hur den inre resistansen är och kan använda den som beslutsunderlag (kasta eller inte).

I korthet, ett startbatteri skall aldrig laddas ur under 80% av max kapacitet om man vill ha livslängd på batteriet...
OCH man skall omedelbart ladda det till 100% efter varje urladdning.
Dom är avsedda att starta fordon med och under resten av tiden bara fungera som energireserv/spänningsstabilisator för bilens elnät.

Tricket är att ALLTID låta 12V blyceller stå på underhållsladdning. Jag har inte bytt ett enda 12V batteri sedan jag tog beslutet att inte slarva med detta och handlade erforderligt antal CTEK laddare (många blev det).
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mäta kapacitet/status på batteri?

Inlägg av Nerre »

Det är nog betydligt enklare att köpa en färdig, om du nu inte är ute efter utmaningen att bygga.

http://www.ebay.com/bhp/battery-capacity-tester


Men vill du bygga finns det de som redan gjort det.

https://www.hackster.io/PSoC_Rocks/ardu ... ted-184e7c
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Mäta kapacitet/status på batteri?

Inlägg av EasyRider »

Okay.
Jag tackar för informationen. Känns som att jag får lägga den idén på hyllan :/
Skriv svar