Darling, en enkel rörförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Darling, en enkel rörförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns en hel massa rör av vilka man bygger bra förstärkare. Det finns dessutom en hel massa information ute på nätet om alla dessa bra rören och den informationen är så massiv att det idag är rent nonsens att pilla med rörkurvor för att ta fram belastningslinjer och biasströmmar då det redan gjorts 53.839 gånger för ett rör som EL84.
Det finns ingen idé att göra detta en gång till. Jag vet hur man gör och tycker det är så tråkigt att jag hellre lägger tid på annat. Någon tyckte att jag plagierade vilket är en grov osanning - jag kopierar rakt av faktiskt.
Att ge sig på sådant man egentligen inte rår med bara för att man ska och sedan komma upp med något som knappt fungerar är liksom inte min melodi. Om man ska ha vägen som mål, är inte vägen att sitta med kretsanalys utan att se till att försöka få till skapliga byggen som inte skämmer alltför mycket. Val av chassin och inte minst rör är OTROLIGT VIKTIGT!

Så vad har vi här?! Darling är samlingsnamnet på förstärkare byggda av ett trevligt litet rör med det exotiska namnet 1626. Det är en triod som, använd inom audio, kan prestera hutlösa effekter: 750 ................mW/kanal!!!! Hörde jag ett WoHo!! Fast jag har så lättdrivna högtalare att 3/4W är mer än lagom.
När man letar runt bland Darlingar hittar man, om man skulle kunna gå bakåt i tiden, en variant där man låter drivrören och effektrören i de två kanalerna dela på katodmotstånd och -kondensatorer. Så kan man faktiskt göra om man tar hänsyn till att motståndsvärdena ska halveras och kondenstorvärdena dubbleras.
darling.gif
Det här schemat antyder också att Darlingarna ska hållas enkla att det är liksom vitsen med dem, förutom användandet av röret 1626. Drivröret 8532, en enkeltriod, är också ett trevligt litet rör. Ja, för övrigt ör 1626 ett välljudande rör och har ofta ansetts som en sorts fattigmans variant av rör som 2A3 och 300B. Så vi tar en bild på några rör som jämförelse och förklarar varför namnet Darling används.
På bilden syns från vänster till höger, 2A3, 1626, 12B4A (mer om det strax), VT25 och 807.
IMG_8660.JPG
Jämför 2A3 och 1626, visst är det senare riktigt gulligt, en Darling! Det är så enkelt att röret 1626 är så smuttigt och gulligt att förstärkarna som byggs med det kallas Darling. Det finns säkeret PP-förstärkare, Se-stärkare med 1, 2 3 .. rör parallellt, med kopplingstransformatorer och så en specialvariant. Fudera på hur den här fungerar!
matrix_darling.gif
Den senare hade jag "i princip" färdigbyggd när någon letade efter transformatorer till Heathkits AA32 och det var just sådana jag hade använt här. Pengar is kung sägs det ...

Så, för några år sedan beställde jag från en kille på http://www.diytube.com, ett mönsterkort till Diytubes version, kallad Clementine (Darling Clementine, ni fattar ...). Det kortet är bestyckat, sitter i ett chassi och allt ligger i en elektronikprojektsframtidslåda (inga särskrivningarr här inte) i källaren. Alltså i lådan ligger sådant jag SKA ta itu med "sen". Så varför en projekttråd om ett projekt jag ska ta itu med "sen"?
JO, jag har en Darling till. Vår kompis på Diy-tube tänkte lite längre med sin Clementine. Det finns beskrivningar på varianter, fast då är det ju ingen Darling längre, med 6L6 (för högre effekt) och jag tror mig sett funderingar med KT88 och slikt. Men någon frågade om en annan liten trevlig och synnerligen välljudande triod - 12B4A. Sådana har jag liggande (någonstans :humm: ) och självklart måste jag bygga en Darling med sådana rör. 12B4A är röret till höger om 1626 på bilden ovan. 1626 ger 0,75 W medan det mindre 12B4A ger 1.5W.

Innan jag beskriver lite vad i hela fridens namn jag sysslar med, låt mig visa lite gamla tidstypiska dokument i form av fotografier.
Detta var den första Darling jag byggde med "rätt" rör. Minns inte OM jag blev klar eller om jag avbryt innan sista sladden skulle lödas. I den här varianten ligger nätdelen i botten och trafon i locket på min Dosimeterlåda. Tanken var att rören skulle ventileras. Att stoppa in het elektronik i trånga utrymmen lär ju påkalla problem.
Darling-12.jpg
Här är Matrix-Darling med de, i blå gucka doppade, Heathkittrafarna. Ej heller denna hann bli helt färdig
Darling-34.jpg
Och detta är DIY-tube-Darling. Dum som jag var fick jag för mig att stoppa in ett buffertsteg men det åker väl ut sen fort som Skatan. I hålet för röret kan jag ju stoppa en VU-meter.
Darling-43.jpg
Så min 14B4A-Darling så som det ser ut idag.
IMG_8527.JPG
För att allt ska få plats står plåtskivan i botten av lådan på knappt 30mm långa skruvar. I locket skulle en plåtvinkel med ingångskontakter, pot och högtalarterminaler sitta men den plåtvinkeln placeras ovanför utgångstrafarna.
IMG_8528.JPG
Och slutligen själva lådan, köpt på Radiomuséet i Göteborg.
utomhus-28.jpg
Some more about the construction/design/schematics. Det mesta och bästa som finns dokumenterat hittar man på Diytube.
Både 1626 och 12B4A är 12V-rör (12B4A har nog dubbla glödmatningar, alltså 2x6,3V), men trafon, lindad på order av Svebry ger 12VAC varför jag måste hitta ett 12SL7 istället för 6SL7 som drivrör. Märk att man ofta köper 12V-rör billigare än motsvarande 6V-rör.
Utgångstrafar kommer från England, DB1417. De transformatorer den här killen säljer är faktiskt väldigt bra för att vara ekonomivarianter.
Mycket övrigt är sådant jag hittar i mina gömmor, även om en hel del småkomponenter beställdes speciellt för att jag skulle komma igång.
Just nu är jag orolig för rören; var 17 gjorde av mina sista 12B4A och har jag något 12SL7? Är det kris får jag köra med ett motstånd till glödmatningen. Vidare hittar jag inte stora påsen med massa 1K motstånd.

Och planen är att göra klart i helgen. :vissla:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darling, en enkel rörförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Litet tillägg. Det finns något "nästan påbörjat" med 6V6 och 6SJ7 - ska bli en katodkopplad SE-stärkare. Där har jag också något sådant där problem med matning av glöden. Beslöt att använda en liten DC/DC-modul för att ta ner 12V till 6V. Kan ju fundera på något sådant i den här maskinen också.
De är bra billiga och lagom behändiga till formatet.
s-l300[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Darling, en enkel rörförstärkare

Inlägg av tecno »

Rörförstärkare?

Varför inte 6.3VAC från trafo samt ha likriktar rör och inte en bunta dioder?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darling, en enkel rörförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Trafon var beställd med 12,6V uttag av någon orsak (Darlingrörets 12V och tanken att använda två 8532där glödtrådarna fick hamna i serie (2 x 6,3V). Nu återanvänder jag trafon för en lite annan grunka och då ser jag små problem.
Å andra sidan drar 6SL7 bara 300mA på glöden och med ett motstånd på 22 Ohm/3W skulle dra ner spänningen till behagliga 6,3V (ungefär).
12B4Adrar 300mA @ 12,6V.


Jag hittade mina 1K-motstånd precis. :)
Skriv svar