Modifiering av Philips Saferide 80 (cykellampa)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Modifiering av Philips Saferide 80 (cykellampa)

Inlägg av anders_bzn »

Jag cyklar en del i mörkret längs trafikerade vägar. Pendlar delvis till jobbet på cykel, enkel resa 16km. För två år sedan köpte jag en Philips Saferide 80, för det är lampan man ska ha om man vill att det ska lysa mycket men ändå inte blända mottrafikanterna!

Men sen hände det något, man kunde visst modifiera lampan för att få mer ljus. Dessutom så räcker batterierna (uppladdningsbara NiHM) i original inte jättelänge. Så jag såg att man kunde skaffa en drivare och sedan köra med externa LiIon batterier istället!

Så jag började som vanligt mina projekt genom att köpa lite prylar.
- En Philips Saferide 80 till(någonstans kände jag att det var bra att ha en lampa som fungerade).
- En drivare från taskled. Skulle jag konstruera en drivare från scratch så skulle det aldrig bli klart!

Sen hände ingenting på ett och ett halvt år. Tills nu!

Jag började med att testa drivaren och funderade på hur jag skulle få in den i lampan. Bestämde mig för att skrota all gammal elektronik och rita ett eget kretskort som jag skulle använda för att bära drivaren, knappen indikatorlysdioden och vara anslutningspunkt för alla sladdar. Bilderna nedan säger det mesta.

Resulat:
Jag är nöjd efter att ha cyklat med lampan i snart två veckor. Låter en plus/minus lista sammanfatta läget.
+ Bättre ljus, driver LED:arna på max specificerad effekt, 1000mA istället för 700mA
+ Bättre batteritid.
+ Gjort själv.
+ Lampan (delen på styret) är lättare så den justerar inte om sig längre.
- Dyrt projekt men kul.
- Går ej att ladda med USB längre.
- Gamla drivaren övervakade temperaturen med NTC, fungerar inte längre.

Bild
En omodifiera lampa.

Bild
Inuti.

Bild
Korten som jag CAD:ade ihop lite snabbt. Från https://oshpark.com/

Bild
Batteripack, 4st 18500 LiIon batterier i serie. Först köpte jag celler på Ebay från Kina och byggde ett pack, fick ca 1200mAh (troligtvis begagnade celler). Sen köpte jag nya från en seriös säljare och dessa ger ca 2300mAh.

Bild
Testade drivaren med två Cree-Xml, på 3000mA blir kylflänsen tokigt varm. Det var inget alternativ för en cykellampa.

Bild
Drivaren. Den är konfigurerbar för alla omöjliga konfigurationer. Buck-reglering så batterispänningen ska vara högre än framspänningen på två seriekopplade dioder. Drivaren har konfiguration på antalet celler så den stänger av lampan istället för att djupurladda batterierna.

Bild
Korten monterade i lampan.

Bild
Med en metall bit över. En mjuk heat-pad ser till att leda över värmen hit. Skruvdistansen är för att man ska ha något att fästa locket i.

Bild
Ett modifierat kit klart! Under kabelstrumpan är det silikonisolerade mångkarderliga kablar för att det inte ska bli styvt. Mycket smältlim och krympslang med smältlim är grejjen!
Bild
Klart, monterat på cykeln!

Försökte ta några bilder på ljusbilden före och efter, men kvällen jag ägnade mig åt det var extremt blåsig. Så det blev bara sk-t av de bilderna.

EDIT: Stavning
Senast redigerad av anders_bzn 5 januari 2018, 22:41:09, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 720
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Re: Modifiering av Philips Saferide 80 (cykellampa)

Inlägg av wombat »

Seriöst!
Vet inte varför, men jag blir alltid på gott humör när jag ser sånt här. :D
Finns säkert någon bokstavsdiagnos på det. :vissla:

/W
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Modifiering av Philips Saferide 80 (cykellampa)

Inlägg av 13th.Marine »

Nu blev jag sugen på att bygga en cykel igen :humm:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Modifiering av Philips Saferide 80 (cykellampa)

Inlägg av anders_bzn »

Kul att det gillas. Detta projektet är väl lite mer cykelnördigt än elektroniknördigt. Cykeln på bilden har jag ju byggt själv innan, det finns någon bild i något tråd på den.

Bygg en cykel! Det är kul, men inte säkert att det blir billigare än en färdig. Men det är som med lampan, man får det som man vill ha det. För mig brukar det spåra ur en aning.

Edit: Stavning
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Modifiering av Philips Saferide 80 (cykellampa)

Inlägg av Variosboy »

Så hur funkar bygget såhär tre år senare!?

Har funderat på att göra något liknande ett tag (Har en likadan lampa och är väldigt nöjd förutom med just batterierna).

Är du nöjd med resultatet kanske man skulle kopiera din idé!?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Modifiering av Philips Saferide 80 (cykellampa)

Inlägg av anders_bzn »

Den fungerar lysande!

Skämt och åsido, jag använder lampan fortfarande dagligen under den mörka delen av året. Är mycket nöjd med den. Jag byggde två batteripack, men i ett dog en cell när batteriet låg över sommaren. Jag använde billiga Kina-celler i det, så det kanske är inte är så konstigt. Mer märkligt är att det andra batteriet fortfarande håller 1900 mAh.

Annars är det bara batteripåsen som jag hänger batteriet i under ramen som gått sönder (också ett Kina-köp), jag körde de sista månaderna förra vintern med batteriet silvertejpat vid ramen. Cyklar ca 65 km i veckan.

Jag tror att jag har fler kretskort kvar om du vill sno min idé rakt av.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Modifiering av Philips Saferide 80 (cykellampa)

Inlägg av Purre »

När du gör om lampan nästa gång (om 3 år :D) så vill ve se att du slår denna modell på fingrarna :D

https://www.bumm.de/en/products/akku-sc ... /196l.html?

Starkaste som jag känner till där man har vettig ljusbild som inte bländar mötande.
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Modifiering av Philips Saferide 80 (cykellampa)

Inlägg av Variosboy »

anders_bzn skrev:Den fungerar lysande!

Skämt och åsido, jag använder lampan fortfarande dagligen under den mörka delen av året. Är mycket nöjd med den. Jag byggde två batteripack, men i ett dog en cell när batteriet låg över sommaren. Jag använde billiga Kina-celler i det, så det kanske är inte är så konstigt. Mer märkligt är att det andra batteriet fortfarande håller 1900 mAh.

Annars är det bara batteripåsen som jag hänger batteriet i under ramen som gått sönder (också ett Kina-köp), jag körde de sista månaderna förra vintern med batteriet silvertejpat vid ramen. Cyklar ca 65 km i veckan.

Jag tror att jag har fler kretskort kvar om du vill sno min idé rakt av.
Intressant! Har ungefär 1 mil enkel till jobbet så avverkar väl 10 mil i veckan och det är lite trist nu när man får köra ljuset på halv styrka för att det ska räcka den timmen det tar ToR.

Köper mer än gärna ett kort av dig om du vill avyttra!
Vad vill du ha för det och har du möjligen någon drivare du vill sälja också!?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Modifiering av Philips Saferide 80 (cykellampa)

Inlägg av anders_bzn »

Purre skrev:När du gör om lampan nästa gång (om 3 år :D) så vill ve se att du slår denna modell på fingrarna :D

https://www.bumm.de/en/products/akku-sc ... /196l.html?

Starkaste som jag känner till där man har vettig ljusbild som inte bländar mötande.
Svårt. Men original Philips:en ska ge 90 lux, då matas dioderna med 700 mA. Nu ger jag dem 1A (som de tål), men jag vet inte vad det ger. Den har dock klart bättre ljusbild, det hade varit kul att ställa dem mot varandra.

Variosboy: jag skickar PM. Tyvärr har jag ingen drivare, men det finns en länk i första posten.
Skriv svar