Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 19.12 2019-09-15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 20.06 2016-09-06 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.08 2014-06-07
Inlägg: 389
Sen finns det också dom som har gjort arbetsbelysning av IKEAs svanhals-lampa "Jansjö". En prisvärd LED-lampa som kommer i många färger, har varmvitt ljus och möjligheter att fästa den på nästan vad som helst - antigen som den är med klämma, eller köpa bordversionen och göra ett eget magnetfäste som t.ex. Chris på Clickspring har gjort:

https://www.youtube.com/watch?v=n6JkUO8AHOQ

-Sparky-


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.36 2016-09-16 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5488
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Väldigt bra belysningstips från er båda. Tack så hemskt mycket för det. Clickspring's Jansjö-mod kikade jag på när han precis lagt ut videon, men faktiskt glömt av. Underbar man det där. En av mina stora favoriter "på tuben".
En sån LED-ring som du länkar till anders_bzn, står väldigt högt på möjlig belysning! Vi får se vart det slutar.

SeniorLemuren:s tips om naftabad var nog inte dumt. Svaret får jag nog första gången jag startar motorn men för att rengöra liknande smuts så var det hel suveränt. Imorrn tänkte jag blåsa rent allt en andra gång och sen får det torka ett par dagar till innan montering.

Istället för att pladdra på så har jag satt ihop lite före/efter bilder som förhoppningsvis talar för sig själv.
Lagerytorna och kommutatorn (har jag för mig det hette) har jag putsat med grå skotch-brite för att få ytterligare lite bättre finish på, utan att ta bort för mycket material.

Bilaga:
Badet.jpg

Bilaga:
remhjul.jpg

Bilaga:
rotor.jpg

Bilaga:
stator.jpg

Bilaga:
Motorkåpa.jpg

Bilaga:
kåpa.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.49 2016-09-16 
EF Sponsor

Blev medlem: 07.47 2008-12-03
Inlägg: 7327
Ort: Hallstahammar
Det blir bra det där! Kul att se att energin du lägger ner ger fina resultat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.08 2016-09-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 22287
Ort: Norr om Sthlm
kom bara ihåg att rensa mellan polerna efter att du putsat, kan lätt ligga små kopparkorn där och leda ström.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.39 2016-09-16 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5488
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Det ska jag göra Glenn :tumupp:

Tack för snälla ord X-IL. Är så jäkla spänd på att få ihop och testa motorn men måste hejda mig lite. Var precis ute och blåste lite på rotorn och det kommer fortfarande ut en del nafta.
Kvällen får spenderas på att byta ut elen istället.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.48 2016-09-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.08 2014-06-07
Inlägg: 389
Det där blir guld, Magnus! :tumupp:

Jo, Chris (Clickspring) är också en av mina favoriter, jag misstänker att han har ett stort överskott av "elbow grease", när man ser hur han polerar och blånerar sina skapelser! :)

-Sparky-


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.48 2016-09-17 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5488
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Jo man tackar! :)
Bifogar en länk till Clickspring också. Rekommenderas!

Japp, ikväll fixade jag elen. Hittade några meter med behaglig gummikabel så bytte ut nuvarande kvastskaft. Passade också på att modda bort kabeln för lampan.
Blåste även rotorn för tredje gången och nu är den nära torr.

Bilaga:
Strömbrytaren.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 04.01 2016-09-17 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.09 2011-07-01
Inlägg: 9061
Ort: Helsingborg
Underbart att se ett sådant omhändertagande.
Tror (och hoppas) att detta inspirerar andra att ta var på gamla grejor.
Tack för alla pedagogiska bilder säger Lasp


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 05.20 2016-09-17 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 5869
Ort: Kristinehamn
Tänk på att när du blåser med tryckluft så kan den vara fuktig av kondensvatten, så lägg helst både stator och rotor på ett element över natten efter att du blåst på den sista gången, när du tror att naftan är borta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.57 2016-09-18 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5488
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Japp. Nu ligger den på tork! Med lite flyt så kan jag montera ihop det mesta imorrn.

@Lasp: Tack själv. Det är ju "ni" som har tillverkat detta fina maskineri :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 04.19 2016-09-18 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.09 2011-07-01
Inlägg: 9061
Ort: Helsingborg
Skall bli spännande att se i drift!
Jo, jag gick ju i ASEAs Industriskola i början på femtiotalet! Torde ha varit 1952 eller 1953!
Och jag må säga att vi fick lära oss allt från grunden.
Törs jag säga att man lärde sig när man skulle ta "skitpauser" och annat personligt också.
Men handskavning, knacka en rotorlindning, justera kol och rensa spåren i kollektorn! Japp.
Kanske är jag idag mest tacksam för kunskaper om Räknestickan och överslagsberäkningar!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.20 2016-09-23 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5488
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Skulle verkligen vilja lära mig allt det där Lasp. Kunskap kan man inte få för mycket av!

Till slut fick jag hem en fylld fettspruta, men vägen var lång... tack vare posthanteringen. Nu ska det inte bli någon "posten är odugliga"-tråd men tänkte ändå berätta det här för det blev nästan komiskt.

Som ni tidigare läst så fick jag ett erbjudande av tecno att skicka sprutan till honom för fyllning, och ett sånt erbjudande kan man inte tacka nej till.
Sagt och gjort. Beställde teleskopspruta från eBay och när den kom hem så var det bara att packa om innan den skulle gå vidare. Emballaget klurade jag lite på men det slutade med ett avloppsrör. Adresslapp i ena änden, avsändare och porto i andra och sen rakt ner i lådan.

Efter kanske 2-3 dagar så hämtade jag posten och blev otroligt förvånad när det låg ett frankerat avloppsrör i låddan. -"Det var som fasen vad snabb den där sörmlänningen var", tänkte jag. Egentligen var det nästan en teknisk omöjlighet att det kunde gått så snabbt men hann inte tänka så mycket mer då jag inser att röret är mycket kortare än när jag postade det.
Jo visst, det var bara "avsändaränden" som låg i lådan med en klisterlapp från Postnord att dom bad om ursäkt för att det gått lite illa i posthanteringen. Tyvärr var sprutan och kartan med nya frimärken borta och efter ett samtal till postnord så var det bara att gilla läget.
Jahopp, ett PM till tecno (med möjligtvis innehållande några svordomar) och tillbaka på ruta 1 och ett par hundra fattigare.

Vad händer inte några dagar senare? Jo, tecno hör av sig om att andra änden och sprutan damp just ner i hans låda, och att sprutan verkar ha klarat sig!

Ja, så här står jag nu. Med fylld spruta och ett flin på läpparna över den lite svängiga vägen dit :wink:
Med facit i hand så kanske avloppsröret var för sprött så jag har väl bara mig själv att skylla. Men man lär så länge man lever.

Har inte hunnit meddela dig än tecno, att jag fick hem sprutan idag, men misstänker att du kanske "kikar hit" under kvällen :wink:
Du ska ha ett jättetack! :tumupp:

Bilaga:
Fylld_fettspruta.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.23 2016-09-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 23971
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Skönt att det löste sig till slut, nu har du fett ett tag framöver.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.23 2016-09-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.55 2004-10-19
Inlägg: 3759
Ort: Hudiksvall
Lasp skrev:
Skall bli spännande att se i drift!
Jo, jag gick ju i ASEAs Industriskola i början på femtiotalet! Torde ha varit 1952 eller 1953!
Och jag må säga att vi fick lära oss allt från grunden.
Törs jag säga att man lärde sig när man skulle ta "skitpauser" och annat personligt också.
Men handskavning, knacka en rotorlindning, justera kol och rensa spåren i kollektorn! Japp.
Kanske är jag idag mest tacksam för kunskaper om Räknestickan och överslagsberäkningar!


[Kuriosa]
Svärgubben var på ASEA på den tiden, jobbade som montagechef på första kärnkraftverket som byggdes som experiment. Han är också uppfinnare av den automatiska rörsvetsen.
[/Kuriosa]


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.04 2016-09-27 

Blev medlem: 17.59 2009-12-21
Inlägg: 3422
Magnus_K skrev:
Vad händer inte några dagar senare? Jo, tecno hör av sig om att andra änden och sprutan damp just ner i hans låda, och att sprutan verkar ha klarat sig!


Vilken solskenshistoria.
Här har BÅDE avsändare och mottagare fått paket, trots bara ett har skickats totalt.
Så hör man klagomål på Postnord emellanåt. Helt obefogat tydligen :lol:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: asklepios, Sverige och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010